• Anonym (Ekonomi)

    Deprimerad av pengar

     


    har inga pengar kvar. leva fattigt i juli månad. Jag försökte verkligen men räkningar är så höga. Sämsta månaden hittills och kommer inte kunna köpa tillräckliägt med mat. jobbar i vården men lönen är inte bra men jag trivs som fisken i vattnet så att byta jobb är inget alternativ. Och just nu är det svårt denna månad. Nästa blir lite bättte. Men att ha gårt utan mat i juni och nu även i Juli är frustrerande. 


    min tand gick sönder så hade Behövt tandläkarvård, men sålänge tanden inte värker så kan jag avvakta sa dom. Jag är så ledsen och känns tufft just nu. Måste klaga av mig för jag vet inte vad jag ska ta mig till. Tänkte sälja saker men har inget till värde?

  • Svar på tråden Deprimerad av pengar
  • Anonym (+++)

    Om du söker så finns många trådar med tips på hur man kan skrapa ihop lite nödpengar.

    Vanligaste tipset är väl att panta burkar/flaskor. Det är inte skämmigt, det är bra för miljön och det ger ju faktiskt riktiga pengar som du kan använda i matbutiken. Snabbt går det ju också. 

    Annars finns en del appar där man kan samla poäng som kan bli omvandlade till pengar. Det tar kanske lite tid men många bäckar små. 
    Typ  appen Bower - man pantar sina förpackningar ( med mobilen) som man ändå skulle kasta i återvinningen. Då blir det poäng som kan bli pengar. Har man det så tufft som du skriver så är ju varje tjuga något att ha, tänker jag. 

    Även appen Rabble, där finns olika typer av rabatter och ibland helt gratisvaror, som du kan använda på matbutiker. 

  • Veronica911

    Då har du ju gjort ditt val tänker jag? Inte alla som trivs som "fisken i vattnet" men biter ihop för att lönen ändå är tillräcklig. Du väljer att vara lågbetald.

  • Anonym (Börja)

    Börja med att se över dina räkningar och andra utgifter. Vad är det för något? Måste du ha det som betalas? Vilka räkningar har du utöver boende, el, transport och telefon? Av de, vad kan du byta och förändra? Själv har jag endast 3 räkningar, boende, el och internet, på totalt 9000 kr. 

    Jobbar du på timmar? Får du ihop heltid? Annars se om du kan få ihop heltid i framtiden. 

    Akut för att gå mat, prata med kyrkan, soc, familj, vänner. 

  • Anonym (Byt jobb)

    Byt jobb, i den mån det nu är möjligt.

    Det framgår inte hur mycket du jobbar, vad du har i lön, hur mycket pengar du spenderar varje månad och på vad. Därför kan man egentligen inte ge några personliga råd.

    Du skriver dock att du är fattig, alltid har svårt att få ekonomin att gå ihop samt att du har ett dåligt betalt jobb, men som du ändå tänker hålla fast vid för att du trivs.

    Du har du valt din situation, åtminstone ur den aspekten.

    Vården är väl aldrig särskilt välbetald om du inte är högutbildad läkare. Men det varierar stort mellan olika arbetsgivare. Vården skriker också efter personal så det bör finnas alternativ till ditt nuvarande jobb. Med både bättre lön och bättre villkor (kanske finns möjligheten till heltid om du idag jobbar deltid etc).

    Man kan inte välja att vara fast vid ett lågbetalt jobb om det finns alternativ och sen klaga på att man är fattig.

  • Anonym (Uggla)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2023-06-23 11:36:53 följande:
    Deprimerad av pengar

     


    har inga pengar kvar. leva fattigt i juli månad. Jag försökte verkligen men räkningar är så höga. Sämsta månaden hittills och kommer inte kunna köpa tillräckliägt med mat. jobbar i vården men lönen är inte bra men jag trivs som fisken i vattnet så att byta jobb är inget alternativ. Och just nu är det svårt denna månad. Nästa blir lite bättte. Men att ha gårt utan mat i juni och nu även i Juli är frustrerande. 


    min tand gick sönder så hade Behövt tandläkarvård, men sålänge tanden inte värker så kan jag avvakta sa dom. Jag är så ledsen och känns tufft just nu. Måste klaga av mig för jag vet inte vad jag ska ta mig till. Tänkte sälja saker men har inget till värde?


    Förstår inte hur man kan vara fattig i dagens Sverige. Vi svenskar nästan badar i pengar. Se över din utgifter och börja månadsspara. 
  • Anonym (M)

    Lista upp dina inkomster och utgifter här i tråden, så är det lättare för oss att hjälpa dig!

  • Anonym (Uggla)
    KatjaL skrev 2023-06-23 13:52:54 följande:
    Fast om alla tänkte så skulle ju ingen vilja ta de lågavlönade yrkena. De som söker sig till vården t.ex. är oftast sådana som vill hjälpa människor. Alla kan inte få välbetalda jobb. Det måste finnas de som är "på golvet" och gör grovjobben.

    Till TS, nu vet jag inte hur pass mycket du ser över dina utgifter och om du har möjlighet att dra in på sådant du egentligen inte behöver. Elräkningar går ju att ta på avbetalning.
    Man tjänar skapligt i vården så inte det som är problemet.
Svar på tråden Deprimerad av pengar