• evelinalarsson

Vilka krav/förväntningar kan man ha på vänner?

Hej!

I mer 10 års tid har jag haft problem med vänner som försvinner, beter sig illa och tar en för givet. Nu på senare tid har jag återigen fått "nya" vänner som visar samma tendenser.
    Jag har försökt vara mitt "bästa jag", ställt upp och gjort det tycker en vän ska göra. Jag har dock mått dåligt i omgångar, vilket har gjort att jag ibland gjort fel mot mina vänner. Det är något som jag bett om ursäkt för och sen har allt varit fine.
    Sista året har jag mot mina nya vänner lagt in extra växel. Jag har hört av mig mer osv. Varit mig själv 2.0 men ändå inte fått något tillbaka.

Nu till grejen. Nu i våras/nu i sommar så har dessa vänner sakta men säkert puttat ut mig. Exempelvis har de överraskat varandra utan att bjuda in mig, trots att jag borde ha blivit medbjuden. Inte överraskat mig, även fast de hade chansen. Istället valde de gå på fest, Nu har de även åkt på utomlands spontant, pga en av vännerna mår väldigt dåligt över en sak som skedde plötsligt. Jag blev ej medbjuden.  Värt att notera är att en av tjejerna i detta gäng som gjort alla dessa saker har jag ingen kontakt med, även om jag träffat henne och det inte några problem. De har liksom bildat en egen grupp nu.

Känner mig så extremt ledsen och ensam. Jag har fått höra att "du har alltid mått dåligt", "mitt liv triggar dig", "vi lever helt olika liv" när jag sagt att vissa saker påverkar mig. De är som de inte vill höra eller förstå.

• Svar på tråden Vilka krav/förväntningar kan man ha på vänner?
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-06-23 21:59:30 följande:
    Håller med första inlägget, det här är något som beror på hur du själv är och även om du tror att det inte märks att du förväntar dig saker så lovar jag - det gör det! Det är tydligt att du inte mår bra i dig själv. Försök med terapi något år så borde saker förbättra sig, även kärleksrelationerna.
    Nu blev det ännu tydligare.
  • Anonym (nej)
    Anonym (AA) skrev 2023-06-23 21:52:04 följande:
    För att tillägga så kan dom här senaste tillfällena, där jag borde ha blivit medbjuden, kopplas vår utbildning som vi alla tillsammans går. Det är liksom naturligt att fråga/bjuda med mig.

Så frågan är, har jag rätt att förvänta mig det som vän? rätt att reagera? Vet att många säger att man inte ska ha förväntningar på vänner men detta är mer en sakta och tyst bortputtning av mig. Jag är inte prioriterad eller vald.
    Nej det är inget man kan förvänta sig och om du tar upp lär de tycka att du är ännu jobbigare.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Insikt) skrev 2023-06-23 22:01:28 följande:
    Nu blev det ännu tydligare.
    Absolut att terapi är något som jag borde börja med men faktum är att det jag frågade efter var två specifika saker som hänt nyligen, om jag har rätt att reagera/säga ifrån för att jag inte blev uppmärksammad/medbjuden på två specifika saker som jag borde, enligt mig själv, blivit medbjuden/tillfrågad på. 

Jag förväntar mig inte att personer ska höra av sig eller fråga om att ses eller så. Jag har förstått att jag inte kan påverka andra och deras val. Det jag reagerade på är att jag blivit exkluderad/ej tillfrågad från två stora grejer, varav en resa. Har man inte som vän (ganska nära vän) rätt tycka att man borde ha bli tillfrågad?
  • Anonym (AA)
    Anonym (nej) skrev 2023-06-23 22:08:40 följande:
    Nej det är inget man kan förvänta sig och om du tar upp lär de tycka att du är ännu jobbigare.
    Och varför kan man inte förvänta sig det?
  • Anonym (rea)

Man ska aldrig bygga upp sitt välmående kring vänner, hitta dej själv och använd vänner som utfyllnad och variation.
    Mer eller mindre alla kommer hugga en ryggen, dom som inte gjort det redan är bara för du inte kännt dom tillräckligt länge.

• Anonym (AA)
    Anonym (rea) skrev 2023-06-23 22:20:24 följande:

Man ska aldrig bygga upp sitt välmående kring vänner, hitta dej själv och använd vänner som utfyllnad och variation.
    Mer eller mindre alla kommer hugga en ryggen, dom som inte gjort det redan är bara för du inte kännt dom tillräckligt länge.

Det var en väldigt positiv inställning hahaha!

Jag vet att man inte ska påverkas av vänners beteenden osv. Dock handlar väl detta mer om en fråga om min självkänsla och självrespekt? Att säga ifrån när man tycker något är fel eller inte. 
  • Anonym (e)

Varför bytte du nick? Är detta en ny bugg för det händer hela tiden?

• Anonym (nej)
    Anonym (AA) skrev 2023-06-23 22:14:32 följande:
    Och varför kan man inte förvänta sig det?
    För att vänskap är frivilligt. Om de inte vill bjuda med dig, så är det så. De vill uppenbarligen inte att du ska följa med. Vad tror du händer om du tar upp det? Då kommer att vilja undvika dig ännu mer. Hitta nya vänner. De här verkar tyvärr inte sugna på att umgås med dig. Inte mycket man kan göra annat än att acceptera det.
  • Anonym (AA)
    Anonym (nej) skrev 2023-06-23 22:33:52 följande:
    För att vänskap är frivilligt. Om de inte vill bjuda med dig, så är det så. De vill uppenbarligen inte att du ska följa med. Vad tror du händer om du tar upp det? Då kommer att vilja undvika dig ännu mer. Hitta nya vänner. De här verkar tyvärr inte sugna på att umgås med dig. Inte mycket man kan göra annat än att acceptera det.
    Men varför hör de då av sig dagligen till mig nu under resan? På snapchat. Om de inte hade velat ha kontakt med mig så hade de inte hört av sig. Eller?  Det blir väldigt dubbelt
  • Anonym (AA)
    Anonym (AA) skrev 2023-06-23 22:43:17 följande:
    Men varför hör de då av sig dagligen till mig nu under resan? På snapchat. Om de inte hade velat ha kontakt med mig så hade de inte hört av sig. Eller?  Det blir väldigt dubbelt
    Och skickar tips på att söka det här jobbet osv... Det ger mixade signaler. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (AA) skrev 2023-06-23 22:43:17 följande:
    De är väl okej med en viss nivå av kontakt, men inte så pass mycket att de vill ha med dig?
  • Kvittning

Om de hör av sog hela tiden nu så tror jag nog att de genuint vill vara vän med dig. Att du intr blivit medbjuden kanske berott på något helt annat. Kanske du klagat på dåligt med pengar eller nämnt något annat som gjort att de helt enkelt inte trott att du vill med. Eller att de helt enkelt har pratat om det och planerat när du inte kunnat vara med och du därför inte kom med.

• Core

Hur gammal är du? I vuxen ålder finns inget bundet till vänner, jag har en krets jag umgås med, men förväntar mig ingenting och vill inte ha förväntningar på mig. Jag reflekterar inte ens över vilka jag umgås med i vilka perioder, det är familjelivet som står i fokus , resten blir som det blir med trevliga avbrott 

så är du över 20 år överanalyserar du, de äkta vännerna är de man inte behöver träffa på ett år, och när man väl ses är allt som vanligt. De som tänker som tonåringar sorteras med tiden ut, det finns inte utrymme och energi för dessa.

Man kan tro att det är manligt, men det är exakt samma sak med frun, de få som ifrågasatt vem man träffar och vilka som bjuds har hon helt kapat med, vuxna människor är sällan strategiska i sitt umgänge utan man tar de möjligheter som kommer om det passar

• Anonym (I brist på annat)

Jag har alltid varit den där vännen som duger "i brist på annat". Har haft många "nära vänner", ganska intensivt en kort period och sen har de gått vidare i livet. Om man nu inte kan kräva eller förvänta sig något så är det jag som haft kraven på mig! Man ska ge dem vad de vill ha, annars drar de illa kvickt! En "vän", fd kollega, sökte sig till mig för att få höra skvaller om hur det gick på jobbet. När jag inte längre var intresserad av att lämna rapporter till henne så drog hon sig undan. En annan "vän" träffade ny kille. Och jag köper att det är roligare till en början, men hon inte bara drog sig undan, hon ljög ihop en massa som jag sagt och gjort för att ge sig själv en anledning att få bryta kontakten med mig. En annan "vän" drog iväg när hon själv fick körkort så hon inte "behövde" mig som taxi konstant. En tjej som jag umgicks tight med började helt plötsligt säga t.ex "På fredag är jag bjuden på en stor fest! En jätterolig fest, det kommer massor folk! Jag får ta med mig några om jag vill! Så kan du skjutsa mig, Maria, Stina och Caroline??". Eller "På torsdag är det jippo i stan, det är uppträden och massa extrapriser i butikerna! Kan du vara barnvakt åt mig, jag tänkte gå med Julia och Rebecka?".
    Så jag vet inte. Har svårt att se att det berott på mig att människor betett sig som skit. För snäll och lätt att utnyttja kanske. Har nog råkat på fel människor.

• Anonym (x2y)
    Anonym (Testat med killkompisar?) skrev 2023-06-23 21:30:26 följande:

Kvinnor som har svårt med tjejer i grupp, vilket du kanske inte tycker dig ha, men det har ändå blivit så mer än en gång har ofta lättare att umgås med män.

Män är ofta toleranta med att man ibland mår dåligt eller inte alltid beter sig så bra. De är INTE det för varandra, men är det för kvinnor.

Så det kanske hade vart lättare för dig att umgås med män? Det betyder inte att du behöver bli manhaftig eller "grabbig" alls själv. Du kan vara "en av grabbarna" även om du är ultrafeminin rosa prinsesstårta. Är du i en relation med en man kan du börja haka på honom och hans vänner. Har du en brorsa eller killkompis haka på honom med vänner.

Om jag tolkar din person och din problematik rätt så kommer du ha enklare att umgås med män åtminstone över lång tid, för de är helt enkelt mer toleranta.   

Nja, så behöver det inte vara. Men om det är som du säger, och man fortfarande väljer vara med tjejer som beter sig så. Då måste man nog ha något fel. Och ingen vidare självrespekt, Däremot håller jag med om att det är ett bra tips för TS att prova umgås med killar. De är mycket lättare att ha och göra med. Jag föredrar när det är 2 -3 st. Nu är jag ingen "människo människa". Men umgås med ett fåtal män. Det har snarare göra med att jag inte bryr mig om de senaste sminket, vem som har lagt ut vad på insta. Samt att jag är väldigt lite gemensamt med tjejer. Jag är nog för rationell och anses kall.

De flesta kvinnor är oftast väldigt givmilda och milda i tonen. Hela grejen med att bebisar är så söta, och sånt där. Inte min grej.  Eller så dras TS till fel sorts människor. Och behöver hitta vänner som uppskattar henne tillbaka. Att aldrig få något tilbaka, de kallar jag inte för en speciellt bra vänskap. Men jag vet med mig, många. Som går med på det. Eftersom det är rädda för att bli ensamma. Rätt vanligt, om än sorgligt.
Svar på tråden Vilka krav/förväntningar kan man ha på vänner?