• Anonym (L)

Lyrica mot ångest

Hej,
    Finns det någon som äter denna medicin mot ångest? 
    Folk säger den tappar effekt efter ett tag. 
    Någon som står på denna under en längre tid mot ex GAD? Vilken dos tar ni?

• Svar på tråden Lyrica mot ångest
  • Anonym (200 mg/dag)
    Anonym (L) skrev 2023-06-24 16:45:09 följande:
    Ok. Tack för svar, uppskattas.
    Jag måste ha något mot min ångest. Tål inte ssri/snri och testat allt typ motion, terapi Och dyl. Inget hjälper. Känns som det är så kemiskt betingat så jag måste hitta nån medicin som kan ta mig ovanför vattenytan.

Hur länge har du tagit Lyrica och vilken dos tar du? Jag tycker absolut att du ska ge det en chans det är en bra medicin som hjälper många. 

Har du blivit ordentligt utredd så du vet vad ångesten beror på? Jag tänker så du inte har någon obehandlat underliggande problem det kan vara både fysiskt och psykiskt. 

• Anonym (L)
    Anonym (200 mg/dag) skrev 2023-06-24 18:20:30 följande:

Hur länge har du tagit Lyrica och vilken dos tar du? Jag tycker absolut att du ska ge det en chans det är en bra medicin som hjälper många. 

Har du blivit ordentligt utredd så du vet vad ångesten beror på? Jag tänker så du inte har någon obehandlat underliggande problem det kan vara både fysiskt och psykiskt. 

Ångesten beror på att jag gick in i väggen för några årsedan och utvecklade gad efter det.

har bara tagit 2 x25 mg i 5 dagar och känner mig bara trött, dåsig och typ halvfull. Upplever även att jag fått lite värk i kroppen sen jag började med medicinen.
  • Anonym (L)
    Anonym (200 mg/dag) skrev 2023-06-24 18:20:30 följande:

Åt du någon annan medicin samtidigt som Lyrica?
  • Anonym (Ride)

Jag startade med 2x75 mg och ökade sedan till 2x150 mg.

Fungerar helt ok.

Det sker en tillvänjning, märktes väldigt väl när jag höjde styrkan. Blev lugnare och kände ett rus som sedan planade ut.

Hamnar i ett slags nolläge när jag tagit Lyrica. Ett jämnt läge,

Finns missbrukare som använder Lyrica och är såklart farligt när de hela tiden höjer dosen för att känna av den.

• Anonym (L)
    Anonym (Ride) skrev 2023-07-01 15:04:41 följande:

Jag startade med 2x75 mg och ökade sedan till 2x150 mg.

Fungerar helt ok.

Det sker en tillvänjning, märktes väldigt väl när jag höjde styrkan. Blev lugnare och kände ett rus som sedan planade ut.

Hamnar i ett slags nolläge när jag tagit Lyrica. Ett jämnt läge,

Finns missbrukare som använder Lyrica och är såklart farligt när de hela tiden höjer dosen för att känna av den.

Men slutar den hjälpa mot ångesten? 

Vill inte hamna där den slutar verka och så står man där och mår sämre än sämst.

• Anonym (Ride)
    Anonym (L) skrev 2023-07-01 15:16:13 följande:

Men slutar den hjälpa mot ångesten? 

Vill inte hamna där den slutar verka och så står man där och mår sämre än sämst.

Vi vet inte hur du reagerar på Lyrica. Hjälper vissa, men inte andra. Precis som med alla läkemedel som ska verka mot ångest, oro osv.

När jag tar Lyrica så blir jag "jämnare". Känner inte samma rus som första gången, men blir en bra känsla.

Ska troligtvis öka till 2 x 300 mg.

Som sagt, olika människor reagerar olika och tar olika styrka.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ride) skrev 2023-07-01 15:36:38 följande:
    Vi vet inte hur du reagerar på Lyrica. Hjälper vissa, men inte andra. Precis som med alla läkemedel som ska verka mot ångest, oro osv.

När jag tar Lyrica så blir jag "jämnare". Känner inte samma rus som första gången, men blir en bra känsla.

Ska troligtvis öka till 2 x 300 mg.

Som sagt, olika människor reagerar olika och tar olika styrka.

Men är du inte rädd att fortsätta höja? Och hur mkt du kommer behöva fortsätta höja?
    Hört att sluta med Lyrica ska vara värre än en at på heroin. 

äter du några andra mediciner mot det mentala? Hoppas ok att jag frågar :)

• Anonym (Ride)
    Anonym (L) skrev 2023-07-01 16:43:13 följande:

Men är du inte rädd att fortsätta höja? Och hur mkt du kommer behöva fortsätta höja?
    Hört att sluta med Lyrica ska vara värre än en at på heroin. 

äter du några andra mediciner mot det mentala? Hoppas ok att jag frågar :)

Jag tar även Voxra.

Sätter man ut Lyrica eller exempelvis Venlafaxin så gör man det i små steg, tar bort 37,5 mg åt gången och ja, kan bli stora problem

Satte ut Venlafaxin för några år sedan och det kändes, men gick.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ride) skrev 2023-07-01 17:05:13 följande:
    Jag tar även Voxra.

Sätter man ut Lyrica eller exempelvis Venlafaxin så gör man det i små steg, tar bort 37,5 mg åt gången och ja, kan bli stora problem

Satte ut Venlafaxin för några år sedan och det kändes, men gick.
    Kan du känna dig påverkad av Lyrica?
    jag känner mig allmänt dåsig och lite halvfull och undrar om detta är övergående?
  • Anonym (Ride)
    Anonym (L) skrev 2023-07-01 17:11:32 följande:
    Kan du känna dig påverkad av Lyrica?
    jag känner mig allmänt dåsig och lite halvfull och undrar om detta är övergående?
    Har du nyss satt in den så är det helt naturligt att du känner så, till en början med.

Det avtar efter ett tag.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ride) skrev 2023-07-01 17:12:42 följande:
    Har du nyss satt in den så är det helt naturligt att du känner så, till en början med.

Det avtar efter ett tag.

Ok, skönt att höra. Rädd att det ska sitta i? äter bara i dagsläget 25 mg/morgon och 50 mg/kväll?
    upplever ingen ångestdämpande effekt. 

hur länge har du ätit dom? Tar du dom för ångest?

• Anonym (Ride)
    Anonym (L) skrev 2023-07-01 17:26:36 följande:

Ok, skönt att höra. Rädd att det ska sitta i? äter bara i dagsläget 25 mg/morgon och 50 mg/kväll?
    upplever ingen ångestdämpande effekt. 

hur länge har du ätit dom? Tar du dom för ångest?

Det är en liten dos du tar. Tänker att du har ett möte med läkare om ett tag där ni ska utvärdera och kanske höja styrkan.

Jag tar de får ångest. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ride) skrev 2023-07-01 17:31:35 följande:
    Det är en liten dos du tar. Tänker att du har ett möte med läkare om ett tag där ni ska utvärdera och kanske höja styrkan.

Jag tar de får ångest. 
    Upplevde du dig trött/dåsig/halvfull när du började med dom? Eller när du ökade styrkan?

hur länge har du ätit dom?
  • Anonym (Åhh)

Kände mig tung i huvudet och konstig på Lyrica, känslan gick aldrig över så slutade efter ett tag. Hjälpte mig inte mot ångesten när jag gick och mådde dåligt fysiskt av tabletten. Ingen rolig utsättning heller, nej jag kan inte rekommendera den medicinen. 

• Anonym (Beroende)

Pregabalin/Lyrica är otroligt beroendeframkallande. Svårt att trappa ut.

• Anonym (Beroende)

Pregabalin/Lyrica är otroligt beroendeframkallande. Svårt att trappa ut.

Svar på tråden Lyrica mot ångest