• Bubblizzen

Grannpojke som inte är snäll

Vi har en grannpojke som är jämngammal med min dotter (5år) som knackar på hos oss flera gånger per dag. Föräldrarna verkar jobba väldigt mycket då de aldrig är hemma, farmor/mormor är hemma hos honom men hon pratar inte svenska och går aldrig utanför dörren.

Han är alltid ute själv och kan vara borta flera timmar/en hel dag innan någon kommer och letar efter honom. 

Till saken hör att han inte är så snäll mot vår dotter och säger väldigt konstiga saker.

Han kan säga åt henne att hon inte får ha på sig skorna ?för att han säger det? och han sa häromdagen att en grannpojke skulle ?testa drunkna på riktigt?. Säger alltid emot oss vuxna och allt ansvar över honom hamnar ju på oss hela tiden när han bjuder in sig själv och ingen vuxen syns till.

Säger man att de inte kan leka så sitter han kvar på våra utemöbler och går omkring utanför och knackar på igen. Man får liksom stänga dörren framför näsan på honom och han står kvar, vilket känns taskigt. 

Han gör likadant hos de flesta grannar som har barn i den åldern.

Jag vill inte att min dotter leker med honom något mer. Hon blir alltid ledsen och tar lite efter hans beteende. 

Borde jag skriva till hans föräldrar? De finns på Facebook. Isåfall vad? Borde jag vara helt ärlig och säga att han inte är så snäll, ni får gärna be honom att sluta knacka på och hänga på vår tomt?

Eller ska jag bara fortsätta säga nej när han knackar på..?

• Svar på tråden Grannpojke som inte är snäll
  • Anonym

Sedan måste ni tyvärr säga ifrån till pojken. Sluta vara trevliga helt enkelt. Var rak och tydlig varje gång
    "Nej, vi ska inte leka"
    "Här får du inte vara, gå hem"

• Anonym (Jessica)

Synd om pojken,  han kan inte hjälpa att han inte fått lära sig hemifrån hur man beter sig.
    Oavsett så är han inte ditt ansvar.   
    Din dotter behöver absolut inte umgås med honom.
    Säg till honom att gå hem om han sitter i eran trädgård. 
    Följ honom hem, även om det inte går att kommunicera med tanten som är satt att ta hand om honom, så kanske hon förstår vinken i alla fall?    
    Jag tycker också att du ska göra en anmälan till socialen. Det är inte ok att en femåring springer vind för våg utan uppsyn hela dagarna,  en femåring behöver en närvarande förälder (eller annan vuxen), rutiner, uppsyn och mat på regelbundna tider.
    Vi hade en grannpojke för många år sedan som var 4-5 år, och helt distanslös och påflugen, han ringde på oss grannar och ville leka hos oss,  även vi som inte hade barn i hans ålder.
    Sa man nej för att man skulle äta middag, åka i väg tex, så frågade han direkt om han fick äta här, eller följa med oss vart vi nu skulle, tex till affären eller besöka någon.
    Han gjorde så hos alla grannar.   Han var väldigt gränslös och kontaktsökande.
    Han lekte ensam ute på gården hela dagarna, oavsett väder.
    Jag försökte prata med hans föräldrar och bli lite bekant med dem,  men familjen flyttade plötsligt,  så jag hann inte lära känna dem. 

• Anonym4848

Definitivt orosannälan!!

• xnfsm

Stackars barn. Det låter ju hemskt att ett femårigt BARN är så pass ensamt i flera timmar dagligen. Ni som skriver att man ska säga ifrån och avhysa honom, hur tänker ni? Ts du borde absolut prata med föräldrarna. Varför har dom ett litet barn utan uppsikt flera timmar om dagen? Det är inte rimligt. Orosanmälan kan absolut vara en åtgärd om situationen inte överdrivs här i text dvs. 

• Anonym (Jessica)
    xnfsm skrev 2023-06-25 23:15:32 följande:

Stackars barn. Det låter ju hemskt att ett femårigt BARN är så pass ensamt i flera timmar dagligen. Ni som skriver att man ska säga ifrån och avhysa honom, hur tänker ni? Ts du borde absolut prata med föräldrarna. Varför har dom ett litet barn utan uppsikt flera timmar om dagen? Det är inte rimligt. Orosanmälan kan absolut vara en åtgärd om situationen inte överdrivs här i text dvs. 

Det går ju inte att prata med föräldrarna,  de är inte där.
    Och släktingen som ska passa honom, går ju inte att kommunicera med.
    Om TS gör orosanmälan så kan släktingen få tillgång till tolk (eftersom hon varken klarar av att behärska varken svenska eller engelska språket),   och kanske till och med kan barnets föräldrar lockas fram. 
  • Anonym (S)

Hej
    Självklart ska du göra en orosanmälan.
    Det är ju föräldrarna som är ansvariga för honom och är de frånvarande i den utsträckningen som du beskriver så brister de i sin omsorg.

Beskriv tydligt hur ofta du ha sett honom själv, hur länge, vad som händer när ni säger nej, att du aödrig får kontakt med föräldrarna etc så att socialtjänsten får en tydlig bild av hur läget ser ut

• Anonym (Man)

Varför går inte pojken i förskola om föräldrarna arbetar? Det kan man fråga sig... En del som svartarbetar gör ju så att de låter släktingar passa ungarna. 

• Anonym (.....)

Stackars pojke! Hör av dig till soc, hans beteende kommer antagligen från hans röriga tillvaro. Hoppas att allt blir bra för pojken...

• Anonym (anmäl)

Herregud. Du informerar dom om att dom brister i sin tillsyn och att du kommer göra en anmälan till socialen. Det är precis sådana barn som behöver bli uppfångade av vårt system.

• Fundersama jag

Jag hade gjort en orosanmälan till socialtjänsten! kqn Ju vara så att föräldrarna behöver hjälp på något sätt. känns som pojken saknar en ansvarsfull vixen?. 

Svar på tråden Grannpojke som inte är snäll