Ni som haft borrelia som påverkat nerverna!
Skulle ni kunna beskriva era symptom ni har/hade och hur ni behandlade det samt hur ni fick reda på att ni hade det?
Tack :)
Skulle ni kunna beskriva era symptom ni har/hade och hur ni behandlade det samt hur ni fick reda på att ni hade det?
Tack :)
Började med känningar i ryggen och daglig huvudvärk. Vaknade upp extremt yr en dag. Fick borreliaringen och en kur med antibiotika som inte hjälpte. Tvärtom fick jag efter avslutad kur domningar, pirrningar, extrem kraftlöshet, mjölksyra i armarna, känslan av att ena sidan av kroppen inte hängde med. Tungan blev "tung" i munnen och jag sluddrade. Svårt med finmotorik. Det krävdes flera antibiotikakurer innan jag blev bra.
Började med känningar i ryggen och daglig huvudvärk. Vaknade upp extremt yr en dag. Fick borreliaringen och en kur med antibiotika som inte hjälpte. Tvärtom fick jag efter avslutad kur domningar, pirrningar, extrem kraftlöshet, mjölksyra i armarna, känslan av att ena sidan av kroppen inte hängde med. Tungan blev "tung" i munnen och jag sluddrade. Svårt med finmotorik. Det krävdes flera antibiotikakurer innan jag blev bra.
Feber på nätterna, ont i leder, det gjorde jätteont i huden när man strök fjäderlätt. Ingen borreliaring, men efter 3 veckors plåga fick jag halvsidig ansiktsförlamning, Bell's pares. Ryggmärgsprov gav positivt på borrelia.
1 omgång av monsterkur med antibiotika och kortison hjälpte och förlamningen läkte ut efter 6 veckor
Feber på nätterna, ont i leder, det gjorde jätteont i huden när man strök fjäderlätt. Ingen borreliaring, men efter 3 veckors plåga fick jag halvsidig ansiktsförlamning, Bell's pares. Ryggmärgsprov gav positivt på borrelia.
1 omgång av monsterkur med antibiotika och kortison hjälpte och förlamningen läkte ut efter 6 veckor
Puffar
Jag började svullna upp i ena halvan av ansiktet. Tror inte jag skulle kalla det för ansiktsförlamning, för jag hade all känsel kvar - det var bara svullet. Var en massa diskussioner om jag hade en vagel i ögat eller inte (vilket inte skulle ha förklarat resten av ansiktet, men iallafall...). Efter mycket om och men fick jag remiss till sjukhuset. Där var det också en massa undersökningar hit och dit. Ingen lyssnade när min mor sade att jag varit på kollo (i ett område där det finns gott om fästingar, minst sagt), men efter mycket om och men tog de ett ryggprov på mig. I det provet fann de antikroppar mot borrelia. Min kropp hade tydligen bearbetat borrelian på egen hand. Fick ingen särskild behandling, då borrelian tydligen redan blivit bearbetad.
Än idag är jag aningens större på ena sidan av ansiktet. Före borrelian var jag större på den andra halvan av ansiktet. Har diverse symptom som kan bero på borrelian, andra som kanske beror på annat. Direkt efter ryggprovet fick jag hemsk huvudvärk så snart jag stod upp. Fick spendera någon vecka eller så liggandes i soffan, mer eller mindre. Tror det var kring den här perioden som min kroniska värk i nacke och axlar började göra mer ont.
Tyvärr så minns jag inte så mycket mer, då det var så många år sedan (nästan 30).