• AndyPandyLandy

    Hur få tid tillsammans på semestern?

    Vi har två småttingar som tar mycket tid. Vi tycker givetvis om att vara med dem men vi behöver också tid utan dem. Hur löser man det på semestern? När man arbetar kan man åtminstone träffas på lunchen eller flexa efter jobbet.


     

  • Svar på tråden Hur få tid tillsammans på semestern?
  • Anonym (Sanna)
    AndyPandyLandy skrev 2023-06-26 09:48:51 följande:
    Hur få tid tillsammans på semestern?

    Vi har två småttingar som tar mycket tid. Vi tycker givetvis om att vara med dem men vi behöver också tid utan dem. Hur löser man det på semestern? När man arbetar kan man åtminstone träffas på lunchen eller flexa efter jobbet.


     


    De lägger sig på kvällen före er, då får ni tid tillsammans. Annars får ni skaffa barnvakt. Hur gjorde ni förra sommaren?
    Vad är det ni vill göra?
  • Anonym (Hej)

    Hur kan ni får mer tid när ki flaxar från jobbet  ? Jobbar ni inte så ska ju barnen hämtas. Ok över lunchen men....  

    Har ni någon snäll bekant, el mor/farföräldrar som kan passa.
    Men et är ju oxå lite så når man får barn, egen tid (tillsammans ) blir mindre. 
    Ni får väl lägga fem och sen vara kvar uppe och tex se film el liknande. 

  • Anonym (Frida)

    Hur gamla är barnen och vad är det ni vill göra? 
    Generellt lägger sig ju barn i den förskoleålder mycket tidigare än vuxna, så då kan ni umgås. Annars kan man gå till ställen som är anpassade för barn, där man inte behöver springa efter dem och passa hela tiden, och då kan man ta det lite lugnt, prata i lugn och ro, etc. (samtidigt som man har koll, så klart)

  • AndyPandyLandy
    Anonym (Sanna) skrev 2023-06-26 09:52:39 följande:
    De lägger sig på kvällen före er, då får ni tid tillsammans. Annars får ni skaffa barnvakt. Hur gjorde ni förra sommaren?
    Vad är det ni vill göra?

    Nja, min sambo är för trött på kvällen säger hon. Barnvakt (professionell sådan) är hon emot. Har ett par släktingar som kan ställa upp ibland men inte så ofta på sommaren då de är bortresta.


    Förra sommaren var vi med barnen hela tiden. Det blev stressigt i längden. Mer slut efter semestern än innan.


    Vi vill kunna ta en promenad själva, åka och handla, se på en film, prata, etc. Inget märkvärdigt.

  • AndyPandyLandy
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-26 10:49:02 följande:

    Hur kan ni får mer tid när ki flaxar från jobbet  ? Jobbar ni inte så ska ju barnen hämtas. Ok över lunchen men....  

    Har ni någon snäll bekant, el mor/farföräldrar som kan passa.
    Men et är ju oxå lite så når man får barn, egen tid (tillsammans ) blir mindre. 
    Ni får väl lägga fem och sen vara kvar uppe och tex se film el liknande. 


    Många föräldrar som tar lite flex för att kunna göra ärenden tillsammans. Säger inte att det är rätt men så är det.


    Barnen nattas kring 19 men ibland tar det till 21-22 tills den äldsta somnar. Och min sambo är för trött nästan varje kväll för att göra något över huvud taget.


    Har tyvärr inte så många som kan eller vill ställa upp under semestertider. Har föreslagit nanny men min sambo säger nej.

  • AndyPandyLandy
    Anonym (Frida) skrev 2023-06-26 11:22:24 följande:

    Hur gamla är barnen och vad är det ni vill göra? 
    Generellt lägger sig ju barn i den förskoleålder mycket tidigare än vuxna, så då kan ni umgås. Annars kan man gå till ställen som är anpassade för barn, där man inte behöver springa efter dem och passa hela tiden, och då kan man ta det lite lugnt, prata i lugn och ro, etc. (samtidigt som man har koll, så klart)


    2 och 4 år. Men min sambo är för trött på kvällarna säger hon.


    2-åringen är tyvärr en blandning mellan Tarzan och en kamikazepilot. Gör hon inget våghalsigt på lekstället så kommer hon att tro att vi föräldrar är en klätterställning.


    4-åringen tror att allt är en musikal och försöker överrösta oss.

  • Anonym (Naturligt)

    Det är ju såhär livet ser ut för de flesta föräldrar. Har man då ingen som vill/orkar avlasta emellanåt så blir det besvärligt. 

    Vi hade svärföräldrar som gärna kom på besök men gjorde sig omöjliga när det gällde att någon gång ta hand om barnbarnen. Hände i princip aldrig.

    Vi hade inte heller någon särskild i övrigt som var så sugen på att hjälpa till, kunde hända någon gång.

    Behöver jag nämna att vårt sexliv dog ut totalt under +10 år?

    Vi är skilda.

  • Anonym (Sanna)
    AndyPandyLandy skrev 2023-06-26 13:27:26 följande:

    Nja, min sambo är för trött på kvällen säger hon. Barnvakt (professionell sådan) är hon emot. Har ett par släktingar som kan ställa upp ibland men inte så ofta på sommaren då de är bortresta.


    Förra sommaren var vi med barnen hela tiden. Det blev stressigt i längden. Mer slut efter semestern än innan.


    Vi vill kunna ta en promenad själva, åka och handla, se på en film, prata, etc. Inget märkvärdigt.


    Ja, då är väl lösningen att din sambo sover lite längre på morgonen så hon orkar på kvällen. Om hon nu vill ha vuxen egentid. Eller att du avkastar henne mer under dagen, något beror det ju på att hon inte under semestern orkar vara uppe ett par timmar längre än barnen. 


    Vill ni inte ha betald barnvakt, så är det så. 

  • Anonym (My)

    Vad är det för tips du vill ha egentligen, om du redan nu vet att ni inte kan umgås på kvällar, och inte kan ha vare sig professionell eller närstående barnvakt? Vad mer finns? Eller är det att du egentligen vill att vi ska säga att ni ska fuska med förskolan och lämna dem där trots att ni har semester? 

  • Anonym (K)

    Det är så här när man har barn. Jag har aldrig flexat för umgänge med sambo efter jobbet. fattar inte vad ni har för jobb eller där ni ens får ihop det? Man har ju timmar på förskolan i relation till antal ae-betalningar.

    Jag har 5 barn varav 2 med nuvarande sambo. Ingen hjälp av släkt eller vänner. Ingen vän som någonsin erbjudit sig. Tror alla var för trötta när de själva hade små och nu är de ute ur småbarnsåren och inte intresserade. Bara vi som har sladdisar. Vi betalar en barnvakt för hämtning 1 gång per vecka och så kommer vi hem till nattning men då brukar vi passa på att jobba ikapp eller träna. Umgås gör vi någon timme på kvällen efter nattning. 

  • Anonym (Ö)
    Anonym (My) skrev 2023-06-30 19:14:31 följande:

    Vad är det för tips du vill ha egentligen, om du redan nu vet att ni inte kan umgås på kvällar, och inte kan ha vare sig professionell eller närstående barnvakt? Vad mer finns? Eller är det att du egentligen vill att vi ska säga att ni ska fuska med förskolan och lämna dem där trots att ni har semester? 


    Jaha det är så du gör eller? 
  • Anonym (K)

    Blev en konstigheter ovan 
    man har ju förskola i relation till arbetstimmar skulle det stå. Jag hinner ju knappt jobba klart innan jag känner att jag måste hämta för att barnen blir helt slut. Flexa för umgänge med sambo. Fattar inte den.

  • Anonym (My)

    Ö - nej, är det så du gör eller? Om du läser ordentligt så ser du att jag på inga sätt uppmanar till det, men kan inte låta bli att undra om det är dit Ts vill komma, eftersom inget annat fungerar. Det är ju inte helt ovanligt här på FL att folk påstår att de vill ha tips men i själva verket så funkar inga tips alls utom en enda sak som de redan räknat ut i förväg inte är särskilt kosher och därför vill de ha andras välsignelse. 

  • AndyPandyLandy
    Anonym (My) skrev 2023-06-30 19:14:31 följande:

    Vad är det för tips du vill ha egentligen, om du redan nu vet att ni inte kan umgås på kvällar, och inte kan ha vare sig professionell eller närstående barnvakt? Vad mer finns? Eller är det att du egentligen vill att vi ska säga att ni ska fuska med förskolan och lämna dem där trots att ni har semester? 


    Det kan finnas saker vi inte tänkt på. Jag är inte ute efter att vi ska fuska med förskolan. Det är något som händer väldigt sällan och jag ser det inte som någon lösning.
  • AndyPandyLandy
    Anonym (K) skrev 2023-06-30 19:37:18 följande:

    Det är så här när man har barn. Jag har aldrig flexat för umgänge med sambo efter jobbet. fattar inte vad ni har för jobb eller där ni ens får ihop det? Man har ju timmar på förskolan i relation till antal ae-betalningar.

    Jag har 5 barn varav 2 med nuvarande sambo. Ingen hjälp av släkt eller vänner. Ingen vän som någonsin erbjudit sig. Tror alla var för trötta när de själva hade små och nu är de ute ur småbarnsåren och inte intresserade. Bara vi som har sladdisar. Vi betalar en barnvakt för hämtning 1 gång per vecka och så kommer vi hem till nattning men då brukar vi passa på att jobba ikapp eller träna. Umgås gör vi någon timme på kvällen efter nattning. 


    Jag jobbar när jag vill även om jag alltid försöker köra i huvudsak vanlig kontorstid. Min sambo jobbar inte alls.


    Min sambo är utbränd och kan inte umgås på kvällen då hon är för trött. 

  • Anonym (Kämpa)

    Ja alltså, vi kommer ha samma sits. En tvååring, en nyfödd. Ingen avlastning i form av far- eller morföräldrar eller syskon. Vänner har fullt upp med egna barn. Det är vi och barnen. Nattning kan gå på 10 min eller 2 h med stora.

    Vi har bara accepterat det just nu. Det är så det ser ut några år. Somnar barn tidigt kan vi gå upp för en kvällsfika och att bara vara vi vuxna. Annars är det väl de gånger de sover samtidigt på dagen. 

    Men vi har bara accepterat läget. Försöker prata med varann när vi kan, ger kramar och omtanke i vardagen. I värsta fall chattar vi när barnen  somnat halvt på oss. Det är en viss tid i livet som är såhär.

  • Anonym (Tanten)

    Varför klaga när ni själva valt att skaffa barnen? Ni kanske ska fokusera mer på att din sambo får hjälp för sin utbrändhet? 

    Vi har 4 barn i åldrarna 5, 8, och ett tvillingpar som är 12. Ena 12 åringen har adhd och kräver sitt. 


    För att få saker att gå runt och så yngsta ska få korta dagar på förskolan lämnar den ena av oss vid halv 9 och den andra hämtar halv 4. Och börjar såklart att jobba tidigare. Den som hämtar på förskolan är hemma o roddar med barn o middag tills den andra kommer hem vid 18. Och nej, så hade man inte orkat om den ena var utbränd. 


    Tid tillsammans får vi på morgonen när alla barn sover, eller på kvällen. Om ett av era barn är uppe för länge så testa att väcka hem tidigare så den somnar i tid. 


    Har aldrig haft barnvakt då vi bor i en annan stad än släkten. När barnen var yngre var det bitvis tufft, men då får man släppa på annat och försöka uppskatta det man har.

Svar på tråden Hur få tid tillsammans på semestern?