• Anonym (hmm)

    Får kronofogden ta från underåriga barn?

    Om tex ett omyndigt barn har en värdefull dator, får de ta den då för skulder som föräldrarna har?

  • Svar på tråden Får kronofogden ta från underåriga barn?
  • Anonym (Vera)

    Om ni kan bevisa att barnet har köpt datorn från pengar han/hon tjänat själv på t.ex sommarjobb eller att datorn är en present från någon annan än föräldrarna så kan Kronofogden inte ta den. 

  • Anonym (Kfm)
    Anonym (hmm) skrev 2023-06-26 15:31:03 följande:
    Får kronofogden ta från underåriga barn?

    Om tex ett omyndigt barn har en värdefull dator, får de ta den då för skulder som föräldrarna har?


    Vem äger datorn? De kan bara utmäta saker som tillhör den skuldsatta.

    Men, om en förälder har köpt en dator och skänkt den till ett barn kan det ses som att föräldern fortfarande äger datorn.
  • Anonym (Oklart)
    Anonym (hmm) skrev 2023-06-26 15:31:03 följande:
    Får kronofogden ta från underåriga barn?

    Om tex ett omyndigt barn har en värdefull dator, får de ta den då för skulder som föräldrarna har?


    Nja, kronofogden kan inte utmäta andras saker, men det måste bevisas att datorn faktiskt inte tillhör den som utmäts, utan någon annan. Man har inte "rätt" att undanhålla tillgångar genom att skriva dem på någon annan och risken är att barnets pryl, faktiskt är utmät-bar. 
  • Anonym (Terese)

    Har KF faktiskt sagt att de vill ta datorn, eller är det bara nåt du oroar dig för och vill undvika? För jag tänker att det är ju inte ens säkert att datorn är särskilt värdefull längre, även om den kostade mycket när den köptes, beroende på t.ex. hur gammal den är. Datorer och annan teknik tappar ju värde väldigt snabbt

  • Anonym (M)

    Som jag fattat det så har de rätt att ta allt på samma fastighet om man inte bevisa att det inte tillhör den som har skulderna.

    Varför de ska ta gåvor från en förälder förstår jag inte. Att man KAN missbruka något sådant ju inget bevis för att det var uppsåtet.

Svar på tråden Får kronofogden ta från underåriga barn?