• tina878

    Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?

    Hej, 
    Vi har nyss gjort vårt första äggplock som resulterade i 3 blastocyster men av dålig kvalitet (CC). Det fanns en viss fragementering (nivå 1 på en skala 0-3). 

    Vi fick ut 8 ägg, 7 var mogna, 4 befruktades och delade sig dag 3 och dag 5 kvarstod de 3 blastocysterna. 

    Vi har kollat min mans spermier utan att hitta något så förutsätter att felet ligger hos mig i äggen. 

    Jag är 31 år och vi har ett barn sen tidigare (3 år sen). 

    Vi testar IVF efter 5 tidiga missfall (gravid två gånger naturligt och två med letrozol-behandling, en tvillinggraviditet). 

    Är det någon som vet om äggkvaliteten kan ändras från äggplock till äggplock? 

    Finns det något man kan göra som förbättrar äggkvaliteten? (vi lever hälsosamt). 

    Tacksam för svar <3 

  • Svar på tråden Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?
  • Citronsmör

    Vi har fått varierande resultat på våra stimuleringar, men det började snarare bra och gick sedan sämre. Folk brukar rekommendera tillskott som coq10 och vitaminer (antioxidanter generellt tror man är bra). Forskningsstödet för det är sådär, men det är relativt billigt och enkelt.

    Även om det inte finns något som tyder på manlig faktor, skadar det inte om din man också tar tillskott (framför allt zink) och undviker att värma upp testiklarna (genom varma bad eller bastu). Om jag har förstått det rätt, "skyller" man oftare på äggen än spermierna, eftersom ägg har förmågan att korrigera det som är fel hos spermier ibland. Om dina ägg nu inte är så bra på att korrigera din mans spermier, kan det ju hjälpa om ni jobbar på att det ska finnas mindre att korrigera. Man kan inte se allt med mikroskop, så det är troligt att några av de spermier som ser bra ut har fel antal kromosomer eller bär på någon mutation som försämrar kvaliteten på det resulterande embryot.

    Hoppas att det går bättre för er nästa gång!

  • tina878

    Hej, 

    Stort tack för svar! 

    Har ni testat olika stimuleringsprotokoll inför äggplock? Är det någon variant som fungerat bättre för er? 

  • Citronsmör
    tina878 skrev 2023-06-29 13:21:28 följande:

    Hej, 

    Stort tack för svar! 

    Har ni testat olika stimuleringsprotokoll inför äggplock? Är det någon variant som fungerat bättre för er? 


    Ja, vi har testat Gonal-f, Menopur, Gonal-f+Menopur och Rekovelle. Bäst resultat fick vi i den första omgången, då jag använde Gonal-f, men efter tre ganska dåliga omgångar med Gonal-f och Menopur, testade vi Rekovelle och fick nästan lika många mogna ägg som första omgången (dock mycket färre befruktade). Bäst kvalitet på blastocyster fick vi första gången med Gonal-f och andra gången med Menopur. Jag tror att man får prova sig fram - ingen variant verkar vara särskilt mycket bättre på gruppnivå. 
  • Mathilda88
    tina878 skrev 2023-06-27 15:31:37 följande:
    Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?

    Hej, 
    Vi har nyss gjort vårt första äggplock som resulterade i 3 blastocyster men av dålig kvalitet (CC). Det fanns en viss fragementering (nivå 1 på en skala 0-3). 

    Vi fick ut 8 ägg, 7 var mogna, 4 befruktades och delade sig dag 3 och dag 5 kvarstod de 3 blastocysterna. 

    Vi har kollat min mans spermier utan att hitta något så förutsätter att felet ligger hos mig i äggen. 

    Jag är 31 år och vi har ett barn sen tidigare (3 år sen). 

    Vi testar IVF efter 5 tidiga missfall (gravid två gånger naturligt och två med letrozol-behandling, en tvillinggraviditet). 

    Är det någon som vet om äggkvaliteten kan ändras från äggplock till äggplock? 

    Finns det något man kan göra som förbättrar äggkvaliteten? (vi lever hälsosamt). 

    Tacksam för svar <3 


    Har själv dåligt första resultat med 17 ägg, 6 tomma äggskal (inte folliklar utan äggskal utan kärnor), 3 omogna, 8 mogna. Av dessa blev 4 befruktade men alla slutade delas på dygn 3. Så inte ens några blastocyster. Äggen beskrevs som granulerade (gryniga) redan innan befruktningen. Jag är 35 år och min sambo är 46 (båda fyllt nu i juli). 

    Har hört flertalet säga att kvalitén kan svänga mkt mellan omgångar, att de fått bättre resultat på andra försöket med annan medicin. Har själv fått bytt från Gonal-F till Menopur, behåller kort protokoll. Får se hur det fungerar nästa gång.

    Instämmer med Citronsmör angående att felet ofta läggs på ägget trots att man inte granskar spermierna så noga att de faktiskt går att utesluta som felet. Så sent som i våras läste jag en berättelse här på FL där kvinnans ägg ansågs vara av dålig kvalité då de slutade dela sig efter drygt 3 dygn varje gång. Sen provade de att vid nästa tillfälle befrukta hälften av äggen med mannens sperma och andra hälften med donatorsperma - de med mannens sperma delade sig som de andra gångerna, de andra blev toppkvalitativa blastocyster. Värt att ha med sig! 

    Sätt att förbättra kvalitén är Q10 och antioxidanter (ex vitamin B, C, D och E, mfl andra tillskott). Man kan läsa på om flertalet vetenskapliga studier kring dessa tillskott i boken It Starts With The Egg av Rebecca Fett ifrån USA. Superintressant bok! Och mkt lättläst.
Svar på tråden Dålig kvalitet på embryon efter äggplock - kan det bli bättre?