• Anonym (TS)

Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?

Jag vågar knappt umgås med folk mer pga att jag uppfattas som tanklös och egoistisk. Det är inte sån jag är, jag blir orolig att jag börjar vli dement eller nåt. Har haft några jobbiga år bakom mig och det kanske satt sig. Jag glömmer att deisha folk så de får påminna mig och vissa verkar tycka att jag är omogen/snål vilket jag inte är. Tvärtom. Jag gllmmer att fråga saker om dem, om deras anhöriga legat på sjukhus t.ex. jag bara glömmer. Då verkar jag inte bry mig. Jag kom på att jag lovade bjuda en vän på middag för ett bravtag sen men har glömt bort det. Insög det när hon betett sig konstigt och undvikit mig. Jag tappar kontrollen över mitt liv. Jag glömmer saker. Har till och med varit sen med räkningarna (ca 5 dagar) för första gången i mitt liv. Samtidigt ärnjag teött jämt. Jag är i 40 årsåldern. Någon som känner igen sig eller har en ide om vad det kan vara.

• Svar på tråden Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?
  • Anonym (--)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-30 11:58:31 följande:
    Tack! Det har jag inte ens tänkt på.
    Nej jag undrade också vad sjutton som var fel på mig tills jag snubblade över en lista över vanliga besvär i starten på klimakteriet och kunde kryssa av allt. Allt man hör om är vallningar, men det kommer tydligen senare. 
  • Anonym (Tips)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-30 12:00:55 följande:

Jag har 10-20 påminnelser i mobilen varje dag. Men jag glömmer kolla dem, haha. Räkningarna har jag på internetbanken men jag glömmer ju att logga in där ibland. 

Om du glömmer att logga in kanske det är bättre att du får räkningarna som vanlig post så att du ser dem fysiskt istället och kan betala direkt när du hämtar dem från brevlådan/får dem i inkastet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Oj) skrev 2023-06-30 12:17:09 följande:

Kontakta vården, kan vara början på demens. Uteslut fysisk orsak om det går. Se över ditt liv med stress, sömn och motion. Har du för många åtaganden?

Alla kan vi glömma ibland men i ditt fall känns det som du glömmer det mesta. Varför så många påminnelser, vad är det för saker du måste göra varje dag som du inte kommer ihåg? 

Jag har barn. Några saker ur dagens kalender:
    Flytta krukor, ring xx, handla xx, säg upp xx tjänst.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tips) skrev 2023-06-30 12:14:36 följande:
    Hör du inte när mobilen ringer eller vibrerar?
    Aviseringsljudet har jag stängt av eftersom det stressar mig 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Stress?) skrev 2023-06-30 12:12:53 följande:

Man kan bli sån av stress. Mycket på jobbet? Sjuka föräldrar eller liknande?

För mycket av allt. Mannen och jag har haft en kris också.
  • Anonym (Tips)

Ta bort allt som inte är absolut nödvändigt på dina att-göra-listor så att du har ork med det du "måste" göra.

Kanske begär skilsmässa från din man om du mår dåligt av relationen, eller gå i parterapi?

• Anonym (Ugglan)

B12-brist kan ge symptom liknande demens, jag hade en kollega som fick det och det var så illa att hon fick gå och ta sprutor till sist, för hon kom inte ihåg att ta sina B12-tabletter!!

Börja alltså med att lämna prover på VC och utreda om du har någon näringsbrist som gör dig trött och glömsk. Vid stress förbrukar man mer av vissa vitaminer också.

Ta multivitamin typ Enomdan i väntan på provtagning och se om det gör skillnad.
    Ät bra och allsidigt så borde den orsaken kunna uteslutas inom 1-2 månader.

Nästa steg är en minnesutredning, där man kollar arbetsminnet. På vissa ställen i landet finns Minneskliniker, kolla med närmsta sjukhus vart du ska vända dig och hur du kan få remiss.

Även depression blir man ofta ofokuserad av, då kan amn göra test för det, ett formulär hos vården.

Skaffa en tid och diskutera med läkare.

• Anonym (Man)

Känner igen det och obehagligt när man glömmer saker om nära och kära och saker man bara inte får glömma.

Haft bra minne och sällan glömt saker men det är hopplöst nu efter en mångårig utmattningsdepression och använder lite olika påminnelselarm.

Brukar också skriva lite konstigt missa ord och kasta om men rättstavningen brukar rädda mig.

Nu har fått behandling mot hjärntröttheten som även hjälpt mot hjärndimman och hoppas i förlängningen skall hjälpa mot minnet.

Ett tips är att gå till läkaren så de får utesluta sjukdomar och få behandling.

Sen har jag valt att vara öppen med problemen så omgivningen kan stödja.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ugglan) skrev 2023-06-30 19:35:25 följande:

B12-brist kan ge symptom liknande demens, jag hade en kollega som fick det och det var så illa att hon fick gå och ta sprutor till sist, för hon kom inte ihåg att ta sina B12-tabletter!!

Börja alltså med att lämna prover på VC och utreda om du har någon näringsbrist som gör dig trött och glömsk. Vid stress förbrukar man mer av vissa vitaminer också.

Ta multivitamin typ Enomdan i väntan på provtagning och se om det gör skillnad.
    Ät bra och allsidigt så borde den orsaken kunna uteslutas inom 1-2 månader.

Nästa steg är en minnesutredning, där man kollar arbetsminnet. På vissa ställen i landet finns Minneskliniker, kolla med närmsta sjukhus vart du ska vända dig och hur du kan få remiss.

Även depression blir man ofta ofokuserad av, då kan amn göra test för det, ett formulär hos vården.

Skaffa en tid och diskutera med läkare.

Jag hade för mycket B12 vid senaste testet. Jag tar multivitamin dagligen. 
  • Anonym (Ugglan)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-30 23:46:23 följande:
    Jag hade för mycket B12 vid senaste testet. Jag tar multivitamin dagligen. 
    Då hade det ju kunnat stå i trådstarten.
  • Anonym (TS)

Jag är också deprimerad dvs att inget känns kul. Förr kunde musik ge en glädje men inte ens det. Motivation att göra saker är låg. Har nån tips på kosttillskott eller liknande för drt?

• Anonym (Lill)

Jag hade liknande symtom och jag hade folsyrabrist. Mitt minne var riktigt dåligt men sen hade jag många andra symtom som extrem trötthet, deppig, blek, domningar i fötter och sen värk i kroppen och huvudet. Hade även problem med motoriken. Kanske ska kolla upp om du har nån brist? I så fall kan du ju i alla fall utesluta det om du inte har någon brist.  

• Anonym (TS)
    Anonym (Lill) skrev 2023-07-02 22:52:45 följande:

Jag hade liknande symtom och jag hade folsyrabrist. Mitt minne var riktigt dåligt men sen hade jag många andra symtom som extrem trötthet, deppig, blek, domningar i fötter och sen värk i kroppen och huvudet. Hade även problem med motoriken. Kanske ska kolla upp om du har nån brist? I så fall kan du ju i alla fall utesluta det om du inte har någon brist.  

Jag ska köpa b vitamin komplex tabletter och prova. 
  • Anonym (Tips)

Kolla upp också den mat som innehållet folsyra naturligt och ät mer av detta?
    Rekommenderat dagligt intag: 195?227 µg 
    Finns bland annat i ägg.

Vet inte hur många ägg man ska äta varje dag, men om du äter till exempel två ägg, och dessutom äter annat med folsyra i, så kommer nog dina symptom hjälpas.

• Anonym (Tips)

Finns lite folsyra i mjölkprodukter också. :)

• Anonym (TS)
    Anonym (Man) skrev 2023-06-30 22:11:36 följande:

Känner igen det och obehagligt när man glömmer saker om nära och kära och saker man bara inte får glömma.

Haft bra minne och sällan glömt saker men det är hopplöst nu efter en mångårig utmattningsdepression och använder lite olika påminnelselarm.

Brukar också skriva lite konstigt missa ord och kasta om men rättstavningen brukar rädda mig.

Nu har fått behandling mot hjärntröttheten som även hjälpt mot hjärndimman och hoppas i förlängningen skall hjälpa mot minnet.

Ett tips är att gå till läkaren så de får utesluta sjukdomar och få behandling.

Sen har jag valt att vara öppen med problemen så omgivningen kan stödja.

Vilken behandling har du fått mot hjärndimma?
  • Anonym (Man)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-04 17:24:51 följande:
    Vilken behandling har du fått mot hjärndimma?
    Har fått Voxra, den har hjälpt mig mycket.
Svar på tråden Virrig, glömsk och tanklös eller utmattad?