• ElissaLevin

Sover inte barn som har adhd?

Okej nu börjar jag bli riktigt trött på att min snart fyllda 1 åring fortfarande fan inte sover om natten! Han vaknar konstant hela tiden !! öde enda jag gör är natta om ?.. Inge amning ellee liknande så de Inge sånt han vill ha ! ÄR MAN INTE TRÖTT?? Ja har bra rutiner varje dag mätt i magen osv . han sover Max 2 timmar vid läggning o sen strular de varje jövls halv timme ellee varje timme hela natten lång .. ibland tar de 1-2 timmar innan han somnar om ? asså jag orksr inte mer ha de såhär ! ibland tänker jag har han adhd?? Ellee varför vaknar man ens så mkt som han gör ? De har kommit till den punkten att jag vill slita av mig håret om nätterna. han skriker ihjäl sig med sin pappa om han tar över så de går inte heller?.. nån här som har Ellee haft liknande o när fan tar detta slut ??? Ellee när blir de bättre ?? Tappat hoppet !! Ja ver inte hur ja ska orka jobba efter sommaren med 0 sömn o en svin jobbig unge ! 

• Svar på tråden Sover inte barn som har adhd?
  • Litorina
    gråfågel skrev 2023-07-02 14:13:17 följande:

Man kan inte säga att en ettåring har adhd, men faktiskt så hade min son med adhd samma problem som barn, och sover dåligt än idag. Dvs har svårt att komma till ro, vaknar ofta, är orolig på natten, ligger inte stilla.

När han var mindre gick han även i sömnen
    och man hittade honom på andra ställen i rummet sovande, någonstans på golvet.

Jag hade dock kollat upp så han inte har en födoämnesallergi.

Stor igenkänning på det fetade. Pratar, sätter sig upp och går i sömnen ibland. 
  • Litorina
    ElissaLevin skrev 2023-07-02 14:22:16 följande:

Vad är NPF? 

Neuropsykiatriska funktionshinder, tex autism och ADHD. 
  • Litorina
    Polyrytm skrev 2023-07-02 12:04:38 följande:

Bärsele eller sjal är bra. Barnet kommer nära och slappnar av. Jag brukade ha mina barn i  sjal eller sele och spela gitarr och sjunga godnattvisor samtidigt som jag gick runt lite, rörde på mig.

Som andra sagt, om ungen sover på dagen så prova sluta med det.

Jag vet inte hur tidigt man kan se/avgöra om barn har ADHD men 1 år kanske är lite tidigt.

Vi körde också bärsele. Det enda som funkade. Övergick sen till att barnet somnade i förälderns famn, sen bredvid förälder i förälderns säng, sen med föräldern i barnets säng och till sist i egen säng med förälder i rummet. Där är vi nu. Får se hur länge det behövs. Jag vet barn (med npf) som behövt det upp i tidiga tonåren. 

Men TS, du kan bortse från det här med ADHD nu. Det kan precis lika gärna vara så att ni behöver ta bort sömnen på dagen eller ge lite stadigare kvällsmål tex. 

• gråfågel
    ElissaLevin skrev 2023-07-02 14:21:29 följande:

Ja har pratat med BVC o dom säger att barn sällan har Exempelvis gluten allergi osv ? mjölk o ägg har ja kollat upp o de va ok ! 

ellee är de vanligt att barn små barn är såhär struliga om natten ? Ja vet att min äldsta son också sov väldigt dåligt men att de blev bättre när jag slutade med välling på natten ! Men min yngsta son dricker inget på natten så vet ljnsom inte va de är som gör att han vaknar så ofta 

Man kan bara testa för en typ av mjölkallergi.
  • Mrs Moneybags

Turas om varannan natt. En del barn är sådär och det tar ibland några år innan de sover bättre. Det är den bistra sanningen. 

• Kvittning

En del barn är så och vårt ena barn var det. Slutade runt 1,5 års ålder där det plötsligt blev bättre natt för natt och vid 3-årsåldern som ett "normalt" barn. 

Kan tillägga att det barnet inte har npf men vårt andra som har det var mindre jobbig med sömn som småbarn (där kom problemen med sömn snarare i skolåldern). 

• MotherEra

Om barnet sover på dagen så testa att sluta med det och se om det hjälper. Sedan så vet jag att min son sover mycket bättre om han får sova i min säng. Kan ju vara mardrömmar som väcker.

Är du säker på att ditt barn är vaken då och inte bara drömmer?

Förstår att det är jobbigt. För sömn behöver man för att kunna fungera ordentligt.

Min son har misstänkt adhd & jag har adhd också. Men vi sover bra vissa perioder och sämre andra perioder. Sonen har även nattskräck periodvis.

Finns ju även vitt brus & avslappningsmusik som kan hjälpa. Vi gillar att lyssna på en meditation som heter: lek med delfinerna. 

Sedan är ju bara ditt barn 1 år. Det händer otroligt mycket mellan ett och två år. Så försök att ha tålamod. 🌻🌻

• Stayalive

Min son sov oroligt fram tills 1,5 årsåldern. Där någonstans slutade jag med vilan morgon/em. Han fick sova mellan 10-12 ca. 

Om han någon gång sover efter 12:30 eller längre än 2 h på dagen så är det omöjligt att få honom att sova på kvällen och när han väl somnar sover han oroligt med många uppvaknande och vaknar dessutom tidigt. 

Sömnbristen är såklart fruktansvärd men jag tänkte hela tiden att det kommer bli bättre och vissa helger tog mina föräldrar sonen så att jag fick sova (är ensamstående)

Jag började jobba när sonen var 14 månader och det fungerade faktiskt bra trots att jag kanske bara sov några få timmar och sällan flera timmar på rad. 

Det är fortfarande tufft med sömnen eftersom man som förälder vaknar av minsta lilla. Det som gör att jag orkar är att jag ibland får avlastning och får en helg för mig själv. 

• LivNu

Kan det vara så att han är i ett utvecklingssprång? Det finns ett som sätter igång strax efter 1års dagen. Min son (17 månader) får alltid ändrat sömnmönster och extra närhetsbehov när han är i ett av de 10 sprången (googla wonder weeks för mer info). Han äter också på nätterna när de pågår, inte annars.

Ett utvecklingssprång pågår ju oftast i flera veckor, och ibland byts de perioderna av, av att tänder är på gång. Eller växtvärk, eller annan sjukdom som gör att det är svårt att sova för ett litet barn. Sker det efter varandra, kan det säkert kännas som att det är ett konstant sömnmönster.

Förstår att det är jobbigt med sömnbristen, men det kanske hjälper lite i din relation till honom att tänka att det måste vara väldigt jobbigt för honom med? En liten bebis som kämpar med allt nytt som ska upptäckas och läras i livet. 

Läste också nyligen att övertrötthet gör att barn får svårt att sova längre perioder, att de vaknar istället för att gå över i djupsömnen.
    Kanske behöver din son längre dagsvilor? Min son sov 1h förmiddag och 1,5h eftermiddag vid den åldern. 

Lycka till och hoppas du och din son får sova gott snart!

Svar på tråden Sover inte barn som har adhd?