• stor grön drake

    Hur gör jag ärr-tejpning?

    Jag opererades i hälen i mitten av april, så 2,5 månad sedan. Jag har varit fri från gips och ortos i 2 veckor och svullnaden ifoten börjar minska. MEN inte runt hälen. Ser helt galet ut då jag på frsmsidan foten har en definierad fotled med knöl, medan bakifrån går vaden rakt ner i mark, den bullar t.o.m ut vid fotleden. Ärret är väldigt hårt och spänt, strängen är upphöjd men endå nedsänkt pga svullnaden.
    Fick höra via VC att jag borde tejpa ärret för att minska risken för stort och hårt ärr, men ingen info om hur. En liten ritad bild på längsgående tejpbitar från hälen mot knävecket, men när jag testar tar tejpen inte i ärret, det är för svullet runt, så tejpen ligger i luften ovanför...

    Från kirurgen fick jag inte några tejpanvisningar, annat än att ha tejp över i början för att inte få ludd i stygnhålen.
    Valde istället  salvekvicks stora plåster som säljs i påse, fick använda flera på rad,men behövde den lilla extra dämpningen för tejpen gjorde ont i huden.

    Har försökt googla hur jag borde tejpa, men hittar bara kinesiotejpning av hälar, som inte är tätt. Vet någon vart jag kan hitta rn bra video? 

  • Svar på tråden Hur gör jag ärr-tejpning?
  • stor grön drake
    BaraLillaJag84 skrev 2023-07-02 17:26:41 följande:

    Jag tejpade bara längs med ärren. Täckte dem på längden liksom.


    Men då tar inte tejpen i ärret. Vad gör det då för effekt, utom att irritera den utspända och ömna huden?
    nihka skrev 2023-07-02 17:34:43 följande:

    Använd silikontejp och skydda även från solen

    www.apohem.se/tips-rad/sjukdomar-besvar/arr-silikontejp


    Måste se på silikontejpen, har leukosilk hemna som jag vet att min hud tål. Sårtejpen för känslig hud som jag testade efter att de tagit stygnen passade inte min hud.
  • Mrs Moneybags

    Du kan ju tejpa ett längsgående plåster och sedan klippa korta bitar som du sätter tvärsöver för att få det att fästa bättre. Så har jag gjort i början med ärr. Efter ett tag räcker det med det längsgående plåstret. 

  • stor grön drake
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-03 10:57:01 följande:

    Du kan ju tejpa ett längsgående plåster och sedan klippa korta bitar som du sätter tvärsöver för att få det att fästa bättre. Så har jag gjort i början med ärr. Efter ett tag räcker det med det längsgående plåstret. 


    Så hade jag medan ärret läkte, men min hud gillar inte klistret på plåster, det ger rodnad och kliar.
    Har nu trdtat med leukosilk men det blev ännu mer irriterat och hårt under. Får se pm jag kan ta mig till apoteket någon dag och söka silikontejp.
  • Mrs Moneybags
    stor grön drake skrev 2023-07-03 12:55:10 följande:
    Så hade jag medan ärret läkte, men min hud gillar inte klistret på plåster, det ger rodnad och kliar.
    Har nu trdtat med leukosilk men det blev ännu mer irriterat och hårt under. Får se pm jag kan ta mig till apoteket någon dag och söka silikontejp.
    Ja, silikontejp är A och O! Den är hudvänlig. Mepiform använde jag. Dyrt som f-n. 
Svar på tråden Hur gör jag ärr-tejpning?