• Anonym (Ser)

Quetiapin/seroquel - precis börjat och blivit rastlös. Kan det försvinna med tiden?

Precis börjat med seroquel 50 mg och upplever pirr i benen/rastlöshet i kroppen. 

Kan detta vara övergående? Isåfall kan jag stå ut ett tag. 

Någon med egen erfarenhe?

• Svar på tråden Quetiapin/seroquel - precis börjat och blivit rastlös. Kan det försvinna med tiden?
  • Anonym (f)

Det är i alla fall en vanlig biverkning hos de patienter jag arbetar med, varför har du fått den?

• Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 14:33:14 följande:

Det är i alla fall en vanlig biverkning hos de patienter jag arbetar med, varför har du fått den?

Fick dock aldrig svar på frågan :)
    Brukar den vara övergående? Folk kan väl inte gå runt med en konstant känsla av att inte kunna sitta/ligga/stå still? Eller?
  • Anonym (f)
    Anonym (Ser) skrev 2023-07-03 14:48:50 följande:
    Fick dock aldrig svar på frågan :)
    Brukar den vara övergående? Folk kan väl inte gå runt med en konstant känsla av att inte kunna sitta/ligga/stå still? Eller?
    Jo, vissa blir inte av med den, vissa får tilläggsmedicin mot biverkningarna, hos vissa försvinner den.
  • Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 14:59:44 följande:
    Jo, vissa blir inte av med den, vissa får tilläggsmedicin mot biverkningarna, hos vissa försvinner den.
    Vad finns det för tilläggsmedicin förutom Akineton?
  • Anonym (f)

Du svarade inte heller, har du fått den mot sömnbesvär eller ångest är nog inte biverkningarna värt det. Har du fått den med bipolär sjukdom eller psykossjukdom kan det kanske vara det.

• Anonym (f)
    Anonym (Ser) skrev 2023-07-03 15:00:42 följande:
    Vad finns det för tilläggsmedicin förutom Akineton?
    Det är bara den.
  • Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 15:00:48 följande:

Du svarade inte heller, har du fått den mot sömnbesvär eller ångest är nog inte biverkningarna värt det. Har du fått den med bipolär sjukdom eller psykossjukdom kan det kanske vara det.

Som stämningsstabiliserande. 

Inte bipolär men verkar vara åt det hållet. 

Hur länge ska man ge det en chans?
    Började för 5 dagar sedan och upplever det något mildare idag. Det känns liksom inte hela tiden. 

• Anonym (f)
    Anonym (Ser) skrev 2023-07-03 15:13:59 följande:

Som stämningsstabiliserande. 

Inte bipolär men verkar vara åt det hållet. 

Hur länge ska man ge det en chans?
    Började för 5 dagar sedan och upplever det något mildare idag. Det känns liksom inte hela tiden. 

Då hade jag gett det en chans. Den är dock ganska jobbig att sätta ut också oavsett vad läkare säger om det, men jag hade kanske gett den ett par veckor. Det är ju tacksamt om den verkligen hjälper, vissa hjälper den verkligen. Har du provat andra stämningsstabiliserande?
  • Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 15:23:25 följande:
    Då hade jag gett det en chans. Den är dock ganska jobbig att sätta ut också oavsett vad läkare säger om det, men jag hade kanske gett den ett par veckor. Det är ju tacksamt om den verkligen hjälper, vissa hjälper den verkligen. Har du provat andra stämningsstabiliserande?

Ja, utan resultat. Bara biverkningar. 

Har du några tips? Den får även hjälpa mot ångest också. 

Känner faktiskt att denna redan har lite effekt, tro det eller ej. Så hoppas rastlösheten ska lägga sig. hur hjälper Akineton mot detta?

• Anonym (f)
    Anonym (Ser) skrev 2023-07-03 15:33:45 följande:

Ja, utan resultat. Bara biverkningar. 

Har du några tips? Den får även hjälpa mot ångest också. 

Känner faktiskt att denna redan har lite effekt, tro det eller ej. Så hoppas rastlösheten ska lägga sig. hur hjälper Akineton mot detta?

Akineton mildrar krypningarna och ibland ångest i alla fall för många. 

De andra stämningstabiliserande patienter tar där jag arbetar är generellt ansedda lite mildare än seroquel, som lamotrigin och valproat. Antar att du redan provat dessa. 

Litium annars? Kanske svårt att få dock utan exakt diagnos.
  • Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 15:44:48 följande:

De andra stämningstabiliserande patienter tar där jag arbetar är generellt ansedda lite mildare än seroquel, som lamotrigin och valproat. Antar att du redan provat dessa. 

Har testat litium men min mage tålde inte det. Och valproat var nog det värsta jag provat. upplever seroquel mycket mildare än desss två. Även läkarna säger att seroquel används av många och räknad som en mild medicin. Jag äter ju inga stora doser. 

Jaså, visste inte att Akineton kunde hjälpa mot ångest. Det sa läkaren inget om. Mest rädd att lägga på ytterligare en medicin och då få biverkningar av även den. Men kanske värt att prova.

• Anonym (Ser)
    Anonym (f) skrev 2023-07-03 15:44:48 följande:

Förresten, vad är en bra dos vid exempelvis för att lindra ångest? Jag äter depot.
Svar på tråden Quetiapin/seroquel - precis börjat och blivit rastlös. Kan det försvinna med tiden?