• Jax93

Vaknar efter några minuter

Hej! Min lilla tjej är 9 veckor. Hon sover dagtid endast i sele alt. vagn som rör sig och är en riktig närhetsbebis. Nattetid somnar hon bara på mig efter en stunds bökande. Låter henne ligga kvar en stund och kan sen flytta över till babynestet. Ligger jag kvar så sover hon gott där i hela natten. Men om jag stiger upp och lämnar sovrummet så vaknar hon efter fem minuter typ. Har white noise igång i princip hela nätterna.

Några tips på hur jag får henne att sova vidare utan mig?

• Svar på tråden Vaknar efter några minuter
  • Anonym (Mamma till 4)

Det enda är väl att hon ska lära sig somna själv. Nu är hon ju van vid att du är där när hon somnar. 

• Drottningen1970
    Anonym (Mamma till 4) skrev 2023-07-03 14:51:00 följande:

Det enda är väl att hon ska lära sig somna själv. Nu är hon ju van vid att du är där när hon somnar. 

Helt onaturligt för en så liten att somna själv. 

Ts har ett helt normalt barn och det vore galenskap att börja experimentera.

• Anonym (Bibi)

Bärsele eller bärsjal dagtid.

På kvällarna låg vi ofta i soffan och glodde på tv med bebisen sovande i famnen och tog henne sedan med till sängen när vi gick och la oss. 

• Jax93
    Tow2Mater skrev 2023-07-03 16:46:11 följande:

Kan pappan söva?

Inte än, hon är väldigt mammig fortfarande/just nu. Han söver henne i selen dagtid men inför natten köper hon det inte tyvärr.
  • Jax93
    Anonym (Bibi) skrev 2023-07-03 16:46:56 följande:

Bärsele eller bärsjal dagtid.

På kvällarna låg vi ofta i soffan och glodde på tv med bebisen sovande i famnen och tog henne sedan med till sängen när vi gick och la oss. 

Har en Tula ftg som är en livräddare om dagarna! ❤️ 

Hon somnar bra varje kväll egentligen, det är just att jag inte kan lämna henne liksom. Ligger jag kvar bredvid henne så sover hon gott, lämnar jag så vaknar hon.
  • Anonym (Bibi)
    Jax93 skrev 2023-07-03 16:50:32 följande:
    Har en Tula ftg som är en livräddare om dagarna! ❤️ 

Hon somnar bra varje kväll egentligen, det är just att jag inte kan lämna henne liksom. Ligger jag kvar bredvid henne så sover hon gott, lämnar jag så vaknar hon.
    Precis som vi hade det! Det var därför vi lät henne somna i famnen i soffan istället, så att vi kunde umgås, fika och se på tv tills vi ville lägga oss. Eller en av oss sitta där och glo på tv eller spela tv-spel med henne i famnen medan den andra duschade, tog en promenad, städade eller så. 
  • Jax93
    Anonym (Bibi) skrev 2023-07-03 17:00:09 följande:
    Precis som vi hade det! Det var därför vi lät henne somna i famnen i soffan istället, så att vi kunde umgås, fika och se på tv tills vi ville lägga oss. Eller en av oss sitta där och glo på tv eller spela tv-spel med henne i famnen medan den andra duschade, tog en promenad, städade eller så. 
    Jaha, läste inte ordentligt 😂 vi har gjort så ganska länge men tyvärr somnar hon inte så längre, eftersom hon börjar tycka att allt runtomkring är så spännande
  • Anonym (Mamma till 4)
    Drottningen1970 skrev 2023-07-03 16:33:14 följande:

Helt onaturligt för en så liten att somna själv. 

Ts har ett helt normalt barn och det vore galenskap att börja experimentera.

Nej inte alls. Jag hade en extra spjälsäng I köket där barnet sov under dagtid. Vana vid ljud osv? aldrig nåt problem
  • nernu

Spädbarn vill inte sova själva. Du är hennes enda trygghet. Och ja det känns otroligt begränsande stundtals men det är en så kort tid. Snart springer hon ifrån dig. 

• Maymom

har ni testat att värma en vetekudde och lägga i sängen där hon ska ligga? Kan hjälpa att lägga ner henne i en varm säng istället för att hon ska gå från din varma famn till ensam i en kall säng.

• Anonym (H)

Helt naturligt att ett sådant litet barn vill ha din närhet då hon legat i din mage 9 månader

• Anonym (Lukten)

Vetekudde är bra som en annan skrev men ett till tips är att lägg din tröja bredvid henne (den du har haft på dig under dagen), det kanske hjälper? Eller är det så att du ligger bredvid och att hon känner din kropp mot hennes? Då är nog vetekudde bättre.

Svar på tråden Vaknar efter några minuter