• Anonym (TS)

Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?

Märker att vi har väldigt olika regler i våra två familjer. Har ett bonusbarn i tonåren. Hos oss vill vi gärna att hon är hemma ibland. Att vi vill umgås tillsammans. Hos andra föräldern är hon nästan aldrig hemma.

Vi har henne på en app så vi ska kunna ja koll på vart hon är. Har hänt en del grejer som föranlett detta snatteri, tjuvrökning osv. 

Vi tillåter inte att hon sover borta flera dagar i veckan vilket hon inte heller verkar ha ett behov av här. En, två nätter i veckan i snitt om ens det brukar hon sova hos en kompis. När hon är hos den andra föräldern är hon i princip aldrig hemma. Sedan sommarlovet började har hon varit där tre veckor hittills. En av veckorna var hon borta hela veckan men undantag för hemma 2 timmar. Andra veckan har hon varit hem 1-2 timmar och sedan med kompisar både hemma hos dem och på stan. Nu tredje veckan har hon varvat mellan olika kompisar och varit hemma under en dag hos den andra föräldern när denna var på jobbet. 
    Sett att hon kommit hem långt efter 1 på natten vid något tillfälle. Samt att hon är ute till efter tolv varje gång hon är hos kompisar. 

Vad tänker ni?
    Är vi för hårda? Bör hon få komma och gå som hon vill? Har vi för hårda krav på att vi vill umgås och göra aktiviteter tillsammans?
  • Svar på tråden Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?
  • Agda90
    Handbollsmamman2007 skrev 2023-07-08 00:14:29 följande:

Jag tror jag är alldeles för snäll 
    har en blivande 14åring som hänger mesta tiden med kompisar. De  kan vara allt från 1 kompis till gta kompisar som hänger här- sover här. 

är de ute så är det senast 23.30 bussen hem på vardagar och 01.00 bussen på helger. 

ibland är de vakna på natten sover på dagarna. Men de har sommarlov.

om lite mer än en mån drar skolan igång sportaktiviteter 4-5kvällar i vecka, plugga,

min får ha ett slapp lov nu ffa till aug sen är det dags att börja fixa skolrytmen 

En 14 åring UTE? Vad finns det för barn att göra ute vid tider som 23 eller kl 1?
    Inte ens min 16 åring hade fått vara ute så sent! Att hänga med kompisar är en sak men att vara "ute". Nej.
    Att vara uppe hela natten är inte heller ett alternativ. Kroppen behöver återhämtning och vissa funktioner i kroppen återhämtar sig endast när vi sover och håller en vettig dygnsrytm. 
  • Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-10 08:17:41 följande:
    En 14 åring UTE? Vad finns det för barn att göra ute vid tider som 23 eller kl 1?
    Inte ens min 16 åring hade fått vara ute så sent! Att hänga med kompisar är en sak men att vara "ute". Nej.
    Att vara uppe hela natten är inte heller ett alternativ. Kroppen behöver återhämtning och vissa funktioner i kroppen återhämtar sig endast när vi sover och håller en vettig dygnsrytm. 
    Men va? 

Är ju underbart att vara utomhus dessa varma ljusa sommarnätter. Ska man sitta inne nu när det äntligen är sommar.

Och att vara ute till 23 eller 01 innebär inte att man är uppe hela natten. Det är gott om natt kvar att sova på. Och tonåringar har en annan dygnsrytm och det passar dem att vara uppe sent och sen sova sent. De är uppe och "vaktar elden" när resten av flocken sover. 
  • Agda90

Läs inlägget som jag svarade på igen!

Står klart och tydligt att 14 åringen är uppe hela nätterna ibland och sover på dagarna. 

Det står även "sista bussen hem går kl 1". Jag ställde frågan vad ett barn gör "UTE" vid så sena tider. 
    Min dotter var 14 när hon och kompisarna ville gå på bio. De skulle ta bussen hem 22.20 den kvällen. De var så många att vi var två föräldrar som körde och hämtade. På hållplatsen stod det 17-18 åringar som vrålade, kastade saker, drack öl och betedde sig odrägligt. Självklart var det tandgnissel först att de inte fick lov att åka buss hem så sent men när de såg hur det var på hållplatsen så  var det väldigt glada att de slapp stå där alla fyra som satt i min bil!

Ett barn som är 14 har inget ute på stan att göra. De kommer inte in på någon servering eller krog så vad gör de??

• Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-10 08:30:13 följande:

Läs inlägget som jag svarade på igen!

Står klart och tydligt att 14 åringen är uppe hela nätterna ibland och sover på dagarna. 

Det står även "sista bussen hem går kl 1". Jag ställde frågan vad ett barn gör "UTE" vid så sena tider. 
    Min dotter var 14 när hon och kompisarna ville gå på bio. De skulle ta bussen hem 22.20 den kvällen. De var så många att vi var två föräldrar som körde och hämtade. På hållplatsen stod det 17-18 åringar som vrålade, kastade saker, drack öl och betedde sig odrägligt. Självklart var det tandgnissel först att de inte fick lov att åka buss hem så sent men när de såg hur det var på hållplatsen så  var det väldigt glada att de slapp stå där alla fyra som satt i min bil!

Ett barn som är 14 har inget ute på stan att göra. De kommer inte in på någon servering eller krog så vad gör de??

Jag svarade på ditt inlägg. Och ja, många tonåringar är uppe hela nätterna och sover hela dagarna. Även jag gjorde det när jag var tonåring på 80-talet. Har blivit alldeles utmärkt folk av mig ändå.

Och att vara ute, ja, om ungen är trygg, så kan det absolut fungera helt okej. Jag brukade vara ute sent på somrarna som tonåring, vi satt i en lekpark några kvarter hemifrån, pratade och hade mysigt ett helt gäng. Underbara sommarnätter. Fattar inte varför folk hetsar upp sig så över andras barn.

Och bara för att du en gång mött ett jobbigt gäng ungdomar, herregud... det betyder väl inte att det alltid är så. Det kan du väl ändå fatta?
  • Anonym (Frigörelse)

Härligt att ert barn VILL göra saker med er! Tror inte på att tvinga, tror mer på kommunikation. Även när det gäller tider etc. Vi har bara haft tider för våra tonåringar när vi själva jobbat och behövt komma i säng och då har vi försökt kompromissa så att det blir ok för alla.

Viktigast att man har en kommunikation om vilka man är med, vad man gör etc. 
    15 år är ju frigörelsens tid. Och sommarn är härlig för ungdomar, ljumma kvällar när man kan vara ute och inga måsten. Det är så mycket krav ändå resten av året och även framåt i livet.
    Och mina barn har också testat dumheter i den där åldern. Som sagt det hör tonåren till, men viktigt att man pratat om det och förstått varandra.

• Anonym (minojag)
    Anonym (Frigörelse) skrev 2023-07-10 08:55:50 följande:

Härligt att ert barn VILL göra saker med er! Tror inte på att tvinga, tror mer på kommunikation. Även när det gäller tider etc. Vi har bara haft tider för våra tonåringar när vi själva jobbat och behövt komma i säng och då har vi försökt kompromissa så att det blir ok för alla.

Viktigast att man har en kommunikation om vilka man är med, vad man gör etc. 
    15 år är ju frigörelsens tid. Och sommarn är härlig för ungdomar, ljumma kvällar när man kan vara ute och inga måsten. Det är så mycket krav ändå resten av året och även framåt i livet.
    Och mina barn har också testat dumheter i den där åldern. Som sagt det hör tonåren till, men viktigt att man pratat om det och förstått varandra.

Exakt så!

Kommunikation och frihet under ansvar. Och har man en strulig unge, får man hålla lite hårdare och prata ännu mer, en unge som mår bra och sköter sig, kan ha lite lösare tyglar. Och folk omkring som sitter och tycker en massa... de kan sköta sitt. 
  • Agda90
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-10 08:45:29 följande:
    Jag svarade på ditt inlägg. Och ja, många tonåringar är uppe hela nätterna och sover hela dagarna. Även jag gjorde det när jag var tonåring på 80-talet. Har blivit alldeles utmärkt folk av mig ändå.

Och att vara ute, ja, om ungen är trygg, så kan det absolut fungera helt okej. Jag brukade vara ute sent på somrarna som tonåring, vi satt i en lekpark några kvarter hemifrån, pratade och hade mysigt ett helt gäng. Underbara sommarnätter. Fattar inte varför folk hetsar upp sig så över andras barn.

Och bara för att du en gång mött ett jobbigt gäng ungdomar, herregud... det betyder väl inte att det alltid är så. Det kan du väl ändå fatta?
    Ja, sitta i en park eller på en lekplats mitt i natten är så sjukt lämpligt. 

Jag tog upp ETT exempel. Att dra hela erfarenheten som jag har får inte plats  här.

Jag vet att många tonåringar är uppe hela nätterna. Vet du hur många tonåringar som lider av psykisk ohälsa? Oerhört många. Nattsömnen är sjukt viktigt. Likaså att vara ute i dagsljus och ladda på med d--vitamin.

Jag fattar inte varför fler inte reagerar när föräldrar låter sina barn ränna vind för våg. Och vill man inte ha något svar eller reaktion så låter man bli att skriva på ett forum.

Jag undrar fortfarande vad 14 åriga BARN har att göra UTE på stan. 
  • Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-10 09:13:49 följande:
    Ja, sitta i en park eller på en lekplats mitt i natten är så sjukt lämpligt. 

Jag tog upp ETT exempel. Att dra hela erfarenheten som jag har får inte plats  här.

Jag vet att många tonåringar är uppe hela nätterna. Vet du hur många tonåringar som lider av psykisk ohälsa? Oerhört många. Nattsömnen är sjukt viktigt. Likaså att vara ute i dagsljus och ladda på med d--vitamin.

Jag fattar inte varför fler inte reagerar när föräldrar låter sina barn ränna vind för våg. Och vill man inte ha något svar eller reaktion så låter man bli att skriva på ett forum.

Jag undrar fortfarande vad 14 åriga BARN har att göra UTE på stan. 
    Det är exakt det ETT exempel, och du drar växlar på det.

Ja, det var så härligt och lämpligt att sitta i den där parken, jag minns det med sån glädje. 

Och jo, jag vet att många lider av ohälsa, men solljus kan man få även senare under dagen, behöver inte vara kl 08.00. Och sova kan man göra inpå dagen, om man är uppe sent. Och som sagt, jag levde såhär som tonåring på 80-talet, inget nytt under solen alltså. Är vuxen nu, välfungerande trots att jag vara uppe på natten, är tonårsförälder nu och låter mina barn leva livet på sommaren. Tids nog kommer kraven och vuxenlivet. 

Du kan undra om du vill, vem som ska svara vet jag inte. Min 14 åring var på stranden mellan kl 13-19.30 igår, gott om solljus för henne. Sen kom hon hem och hängde hemma ett par timmar. Gick på promenad i området med en kompis mellan ca 22-23. Sover fortfarande och kommer nog att vara på stranden igen idag. 
  • Agda90
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-10 09:25:00 följande:
    Det är exakt det ETT exempel, och du drar växlar på det.

Ja, det var så härligt och lämpligt att sitta i den där parken, jag minns det med sån glädje. 

Och jo, jag vet att många lider av ohälsa, men solljus kan man få även senare under dagen, behöver inte vara kl 08.00. Och sova kan man göra inpå dagen, om man är uppe sent. Och som sagt, jag levde såhär som tonåring på 80-talet, inget nytt under solen alltså. Är vuxen nu, välfungerande trots att jag vara uppe på natten, är tonårsförälder nu och låter mina barn leva livet på sommaren. Tids nog kommer kraven och vuxenlivet. 

Du kan undra om du vill, vem som ska svara vet jag inte. Min 14 åring var på stranden mellan kl 13-19.30 igår, gott om solljus för henne. Sen kom hon hem och hängde hemma ett par timmar. Gick på promenad i området med en kompis mellan ca 22-23. Sover fortfarande och kommer nog att vara på stranden igen idag. 
    Så ditt exempel på att du klarade dig är regeln att gå efter men min erfarenhet är något som ska sopas under mattan?
    Du är rolig du
  • Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-10 13:14:36 följande:
    Så ditt exempel på att du klarade dig är regeln att gå efter men min erfarenhet är något som ska sopas under mattan?
    Du är rolig du
    Din erfarenhet är varken mer eller mindre värd än min. Och du kan lägga upp ditt liv som du vill utan att sätta dig till doms över hur andra väljer att göra. 
  • Agda90
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-10 13:22:50 följande:
    Din erfarenhet är varken mer eller mindre värd än min. Och du kan lägga upp ditt liv som du vill utan att sätta dig till doms över hur andra väljer att göra. 
    Jag sätter mig inte till doms över andra. Som du själv säger har man olika erfarenheter. Efter att ha arbetat med soc under många år så jag har sett tillräckligt med ungdomar på glid och vuxna som barn/ungdomar aldrig borde komma i närheten av. Gissa när den sistnämnda kategorin är ute?? Ja inte är det vid 20 snåret. 
  • Anonym (Pauline)

Jag tycker en 15-åring är för ung för att hålla på sådär, komma å gå som hen behagar. Då går man väl inte ens på gymnasiet? 
    nej, ungdomen ska sova hemma tycker jag, och även komma hem innan midnatt.

däremot ska hon inte tvingas följa med på aktiviteter  anser jag. Vill hon vara med kompisar eller va hemma så skulle hon få det, om det var mitt barn

• Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-10 15:37:47 följande:
    Jag sätter mig inte till doms över andra. Som du själv säger har man olika erfarenheter. Efter att ha arbetat med soc under många år så jag har sett tillräckligt med ungdomar på glid och vuxna som barn/ungdomar aldrig borde komma i närheten av. Gissa när den sistnämnda kategorin är ute?? Ja inte är det vid 20 snåret. 
    Det handlar ju om vad tonåringen gör, inte om de är utomhus eller inte. har man en unge på glid får man såklart agera annorlunda än en trygg och välmående unge som bara är ute i området sent under ljusa sommarkvällar.

Gissar att du sett mycket skit som färgar av sig så att du tror att alla ungdomar far illa. Så är det ju inte. 
  • Agda90
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-11 08:05:14 följande:
    Det handlar ju om vad tonåringen gör, inte om de är utomhus eller inte. har man en unge på glid får man såklart agera annorlunda än en trygg och välmående unge som bara är ute i området sent under ljusa sommarkvällar.

Gissar att du sett mycket skit som färgar av sig så att du tror att alla ungdomar far illa. Så är det ju inte. 
    En del skit har jag sett men inte så mycket. Självklart ska tonåringar ha en ljuvlig sommar men man måste tänka sig för.

Vi lär ju våra barn att inte ta emot godis från främmande eller sätta sig i främmandes bilar. Men när de blir tonåringar ska de kunna allt det där?
    Att barnet är tryggt och välmående är en sak. Men omgivningen är inte så trygg och välmående. 

Mannen som mordhotade mig härjar inte i stan på dagarna. Han kommer in med kvällsbussen vid 22 snåret och hänger i just parken!
    Tonårsförmågorna som sniffar bensin sover på dagarna och hänger i stan på kvällarna. Ibland knäcker man någon ruta till kommunhuset, ibland snor man några cyklar. Inte direkt någon svämrorsdröm...
    Byns alkisar sätter sig också i parken och super. De börjar när bolaget öppnar. Under dagen byts klientelen ut men de sitter där och "njuter" av sommarkvällen de med.

Det är ju såna människor som du tycker att din tonåring ska kunna hantera. Tror du att det kommer att gå bra?
    Jag är vuxen, tränar mycket, är fysiskt stark men jag utsätter mig inte för onödiga risker. Varför skulle jag låta mina barn utsätta sig får såna risker?

Mellan där vi bor och där min dotters kompisar bor har vi ett välkänt knarkställe. Vad för folk vistas där på kvällarna/nätterna? Ja inte är det svenska läraren som Nisse har i åk 4!

Så du må tro att där du bor är tryggt men hade du skrapat på ytan hade du nog inte låtit din tonåring vistas på vissa ställen efter kl 22. 
  • Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-11 09:03:16 följande:
    Så du må tro att där du bor är tryggt men hade du skrapat på ytan hade du nog inte låtit din tonåring vistas på vissa ställen efter kl 22. 
    Fäst det är ju just det där med vissa ställen som är knäckfrågan. Att om jag vet att det är ett tryggt ställe och en trygg ungdom så kan jag tillåta mer frihet. 

Och inte bara den som sniffar sover på dagen, även den som bara lever vanligt liv kan sova inpå dagen och vara vaken på natten, bara för att man är ledig, inga måsten att gå upp tidigt. 

Visst ska man vara riskmedveten, det är viktigt och bra, men man behöver inte måla fan på väggen och se faror överallt. En överbeskyddad ungdom kommer ju inte att ha nån riskmedvetenhet eller lära sig att känna in miljöer eller personer att undvika och står sämre rustad inför vuxenlivet sen. 
  • Anonym (minojag)
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-11 09:08:55 följande:
    Fäst det är ju just det där med vissa ställen som är knäckfrågan. Att om jag vet att det är ett tryggt ställe och en trygg ungdom så kan jag tillåta mer frihet. 

Och inte bara den som sniffar sover på dagen, även den som bara lever vanligt liv kan sova inpå dagen och vara vaken på natten, bara för att man är ledig, inga måsten att gå upp tidigt. 

Visst ska man vara riskmedveten, det är viktigt och bra, men man behöver inte måla fan på väggen och se faror överallt. En överbeskyddad ungdom kommer ju inte att ha nån riskmedvetenhet eller lära sig att känna in miljöer eller personer att undvika och står sämre rustad inför vuxenlivet sen. 
    Finns studier som visar att överbeskyddade barn och ungdomar får det svårare i livet på en massa sätt. 

www.svd.se/a/4cf70653-791c-37ea-b1f3-80d1fea9ec65/dagens-foraldrar-ar-besatta-av-sakerhet

bpr.berkeley.edu/2019/04/16/overprotective-parents-and-a-new-generation-of-american-children/

www.parentingforbrain.com/overprotective-parents/
  • Agda90
    Anonym (minojag) skrev 2023-07-11 09:26:00 följande:
    Finns studier som visar att överbeskyddade barn och ungdomar får det svårare i livet på en massa sätt. 

www.svd.se/a/4cf70653-791c-37ea-b1f3-80d1fea9ec65/dagens-foraldrar-ar-besatta-av-sakerhet

bpr.berkeley.edu/2019/04/16/overprotective-parents-and-a-new-generation-of-american-children/

www.parentingforbrain.com/overprotective-parents/
    Bara för att man inte låter en 15 åring ränna på byn till ett på natten så betyder det inte att man är överbeskyddande
  • Anonym (minojag)
    Agda90 skrev 2023-07-11 10:06:34 följande:
    Bara för att man inte låter en 15 åring ränna på byn till ett på natten så betyder det inte att man är överbeskyddande
    Och man är inte heller nonchalant för att man låter sin 15-åring vara ute och umgås med vänner sent på kvällen i en trygg miljö.  
Svar på tråden Hur länge får era 15-åringar vara ute på sommarlovet och hur mycket måste de vara hemma?