Anonym (minojag) skrev 2023-07-11 08:05:14 följande:
Det handlar ju om vad tonåringen gör, inte om de är utomhus eller inte. har man en unge på glid får man såklart agera annorlunda än en trygg och välmående unge som bara är ute i området sent under ljusa sommarkvällar.
Gissar att du sett mycket skit som färgar av sig så att du tror att alla ungdomar far illa. Så är det ju inte.
En del skit har jag sett men inte så mycket. Självklart ska tonåringar ha en ljuvlig sommar men man måste tänka sig för.
Vi lär ju våra barn att inte ta emot godis från främmande eller sätta sig i främmandes bilar. Men när de blir tonåringar ska de kunna allt det där?
Att barnet är tryggt och välmående är en sak. Men omgivningen är inte så trygg och välmående.
Mannen som mordhotade mig härjar inte i stan på dagarna. Han kommer in med kvällsbussen vid 22 snåret och hänger i just parken!
Tonårsförmågorna som sniffar bensin sover på dagarna och hänger i stan på kvällarna. Ibland knäcker man någon ruta till kommunhuset, ibland snor man några cyklar. Inte direkt någon svämrorsdröm...
Byns alkisar sätter sig också i parken och super. De börjar när bolaget öppnar. Under dagen byts klientelen ut men de sitter där och "njuter" av sommarkvällen de med.
Det är ju såna människor som du tycker att din tonåring ska kunna hantera. Tror du att det kommer att gå bra?
Jag är vuxen, tränar mycket, är fysiskt stark men jag utsätter mig inte för onödiga risker. Varför skulle jag låta mina barn utsätta sig får såna risker?
Mellan där vi bor och där min dotters kompisar bor har vi ett välkänt knarkställe. Vad för folk vistas där på kvällarna/nätterna? Ja inte är det svenska läraren som Nisse har i åk 4!
Så du må tro att där du bor är tryggt men hade du skrapat på ytan hade du nog inte låtit din tonåring vistas på vissa ställen efter kl 22.