• Anonym (Vän)

    Skuldsanering

    Jag har en vän som för 4 år sedan fick skuldsanering. Hon har nu 1 år kvar att betala av till kronofogden.
    Hon är 34 år har 4 barn och är gift.
    Hon sitter idag och planerar sitt bilköp hon ska fixa efter att skuldsanering är klar. Säger att hon ska ta kredit på ikea och köpa nytt till hemmet.

    Jag säger att det är väl helt orimligt tänk att göra så och hamna i skuld igen för resten av livet igen.
    Sa att du fått skuldsanering för att få ordning på livet inte börja om med skulder.

    Men hon ser inga problem med detta..

    Hennes man sitter med skulder också men har inte orkat söka skuldsanering. 

    Jag blir bara irriterad på dessa människor som fått 1 chans i livet... 

  • Svar på tråden Skuldsanering
  • elmadumle

    vi har också haft skuldsanering och tog ett större lån för ett mycket behövligt bilbyte och ordna saker på huset som var i behov av renovering, vi köpte lite nya möbler då de gamla knappt höll ihop. 
    Det gäller ju att man kan betala det man lånar utan att dra på sig så mycket att det går åt skogen igen.

  • Vanjasöt
    elmadumle skrev 2023-07-05 19:31:41 följande:

    vi har också haft skuldsanering och tog ett större lån för ett mycket behövligt bilbyte och ordna saker på huset som var i behov av renovering, vi köpte lite nya möbler då de gamla knappt höll ihop. 
    Det gäller ju att man kan betala det man lånar utan att dra på sig så mycket att det går åt skogen igen.


    Urbota korkat, i synnerhet när man bevisligen inte kan hantera sin ekonomi.
  • Anonym (suckar)

    Jag har sett det många gånger, flera av mina syskon, kusiner och vänner har väldigt svårt med det här med pengar. 

    Jag tycker att skuldsanering ska komma med obligatoriska kurser i privatekonomi, upprepade varje år så länge skuldsaneringen pågår. Kanske 10 veckor per skolans läsår.

  • Vanjasöt
    Anonym (suckar) skrev 2023-07-05 19:50:09 följande:

    Jag har sett det många gånger, flera av mina syskon, kusiner och vänner har väldigt svårt med det här med pengar. 

    Jag tycker att skuldsanering ska komma med obligatoriska kurser i privatekonomi, upprepade varje år så länge skuldsaneringen pågår. Kanske 10 veckor per skolans läsår.


    Håller med. Helt sjukt egentligen att skuldsanering finns. Finns absolut 0 incitament att göra rätt för sig eftersom det kommunala går in och räddar ditt arsel. Ändå fortsätter dessa individer att låna till ren och skär konsumtion utan några som helst betänkligheter.
  • Anonym (suckar)
    Vanjasöt skrev 2023-07-05 19:58:27 följande:
    Håller med. Helt sjukt egentligen att skuldsanering finns. Finns absolut 0 incitament att göra rätt för sig eftersom det kommunala går in och räddar ditt arsel. Ändå fortsätter dessa individer att låna till ren och skär konsumtion utan några som helst betänkligheter.
    Det positiva är väl då att man kan bara få skuldsanering en gång. Det är väldigt få som fått en andra. 
  • elmadumle
    Vanjasöt skrev 2023-07-05 19:41:15 följande:
    Urbota korkat, i synnerhet när man bevisligen inte kan hantera sin ekonomi.
    Du tror inte man kan ändra sig när man får en chans i livet till nystart?
  • Vanjasöt
    elmadumle skrev 2023-07-05 20:29:45 följande:
    Du tror inte man kan ändra sig när man får en chans i livet till nystart?
    Nej, och du är ju ett levande bevis på att jag har rätt. Det första du gör när skuldsaneringen är avslutad är att dra på dig nya lån.
  • examenia
    elmadumle skrev 2023-07-05 19:31:41 följande:

    Det gäller ju att man kan betala det man lånar utan att dra på sig så mycket att det går åt skogen igen.


    Den var djup ... 

    Synd att det krävdes en omgång med räddning ifrån samhället för att komma fram till denna svåra filosofiska insikt.
  • Anonym (.........)
    examenia skrev 2023-07-06 07:49:31 följande:
    Den var djup ... 

    Synd att det krävdes en omgång med räddning ifrån samhället för att komma fram till denna svåra filosofiska insikt.
    Haha ja, va vad ska man säga......

    Hur var definitionen av idioti nu igen..... 

    Det finns verkligen folk till allt. 
  • Anonym (M)

    Min erfarenhet är att såna där människor resonerar konstigt och har så dumma argument. Enda sättet att skona sin mentala hälsa är att helt undvika att diskutera något ekonomiskt med dem då och när det inte går utan det ska ältas ältas ältas om sin dåliga ekonomi varje gång man ses, ja då undviker man att träffa människan till slut.

  • Anonym (M)
    Anonym (Vän) skrev 2023-07-05 11:23:32 följande:
    Skuldsanering

    Hon sitter idag och planerar sitt bilköp hon ska fixa efter att skuldsanering är klar. Säger att hon ska ta kredit på ikea och köpa nytt till hemmet.


    Får man ens lån när man haft det? Har man inga prickar längre helt plötsligt? Hur funkar det?
Svar på tråden Skuldsanering