• lookout

Svengelska namn

Jag och min sambo håller på att diskutera potentiella namn till vårt mirakel som kommer i början av 2024. Jag fastnar ofta vid mer amerikanska/brittiska namn, men min sambo gillar med gammeldags svenska namn. Har någon tips på engelska namn som funkar bra i Sverige så jag kan få över honom på min sida? Gärna mer pojknamn är flicknamn då vi redan har det perfekta flicknamnet. 

Mina favoriter än så länge är Mateo, Henry och Ben.

• Svar på tråden Svengelska namn
  • Anonym (Förslag)

Harry
    Noah
    William
    Fred
    Axel
    Oliver
    Philip

• fjanten

Isak/Isac/Isaac
    Louie/Louis/Loui
    Harry
    Henry
    Lukas/Lucas
    Eli
    Filip/Philip
    Levi
    Erik/Eric

Vi har haft liknande "problem" då min man är född och uppvuxen i ett engelsktalande land, och vi har ett anglosaxiskt efternamn, så det har varit lite arbete att hitta namn som känns bra på både svenska och engelska i Sverige och Australien..........

• trollhona
    lookout skrev 2023-07-05 12:29:03 följande:
    Svengelska namn

Jag och min sambo håller på att diskutera potentiella namn till vårt mirakel som kommer i början av 2024. Jag fastnar ofta vid mer amerikanska/brittiska namn, men min sambo gillar med gammeldags svenska namn. Har någon tips på engelska namn som funkar bra i Sverige så jag kan få över honom på min sida? Gärna mer pojknamn är flicknamn då vi redan har det perfekta flicknamnet. 

Smidigast är väl att ni väljer ett namn som fungerar för bägge era kriterier. Äldre anglosaxiska namn finns ju inom bägge språken.

Allan, Leopold, Edward, William, Thor, Helmer, Theodor, Curt, Walter

eller om man utgår från dina: Matteus, Harry, Benjamin, Jonathan, Zakarias
  • yny

Samma "problem" här, pappan från Australien och jag från Sverige. Barnet kommer få pappans väldigt australiska efternamn.

Vi vill ha namn som funkar på både engelska och svenska. För oss gör det inget om namnet i sig är svenskt, bara det funkar smidigt att säga på engelska :) 

Jag har alltid älskat namnet Isac, pappan dock inte lika såld.
    Vi är inne på Elias eller Oliver just nu.

Andra namn som jag själv gillar är Max, Joel, Samuel/Sam, Oscar,  Julian.

• happy sunshine

Våra barn heter Emma & Sam vilket funkar lika bra i Sverige som i engelskspråkiga land (detas pappa kommer från Englan.)

• YuckFou
    lookout skrev 2023-07-05 12:29:03 följande:
    Svengelska namn

Mateo är inte "engelskt" Henry är Ok men Ben? BEN? Vad ska syskonen heta, knäskål och skulderblad? Du bor ju i Sverige, ge ungen ett normalt namn. Din pojkvän verkar vara mest funtad i namnvalet ni ska ju enas, inte "få över honom på din sida".
  • Anonym (Fugg)

Jag skulle snarare ta Mattias istället för Mateo för då är det ju den svenska varianten.

Vad är det för tjejnamn ni valt? kanske få insp därifrån??

• trollhona
    yny skrev 2023-07-06 16:20:14 följande:

Samma "problem" här, pappan från Australien och jag från Sverige. Barnet kommer få pappans väldigt australiska efternamn.

Vi vill ha namn som funkar på både engelska och svenska. För oss gör det inget om namnet i sig är svenskt, bara det funkar smidigt att säga på engelska :) 

Jag har alltid älskat namnet Isac, pappan dock inte lika såld.
    Vi är inne på Elias eller Oliver just nu.

Andra namn som jag själv gillar är Max, Joel, Samuel/Sam, Oscar,  Julian.

Elias och Oliver fungerar ju bra, kan även tipsa om Jonah och Noah som blir exakt samma uttal på bägge språken. Sedan har du äldre svenska namn som fungerar på engelska: Hans, Stig, Axel, Albin, Lars, Ivar, Oskar, August
  • trollhona
    YuckFou skrev 2023-07-07 14:04:58 följande:
    Mateo är inte "engelskt" Henry är Ok men Ben? BEN? Vad ska syskonen heta, knäskål och skulderblad?
    Axel funkar ju
  • Anonym (70-talist)

Vi har både en Oscar och en Oliver bland de små nya 19-åringarna på jobbet nu, och det funkar ju bra på både svenska och engelska.

Henry hette en hemsk chef som min mamma hade, han hade hämtehår och bajsbrun pullover.

• Anonym (Maja)
    trollhona skrev 2023-07-07 18:52:03 följande:
    Elias och Oliver fungerar ju bra, kan även tipsa om Jonah och Noah som blir exakt samma uttal på bägge språken. Sedan har du äldre svenska namn som fungerar på engelska: Hans, Stig, Axel, Albin, Lars, Ivar, Oskar, August
    Hur menar du att man uttalar Jonah och Noah på samma sätt på både svenska och (australisk) engelska..? Är ju väldigt olika uttal, vilket TS och hennes man inte nödvändigtvis bryr sig om, men uttalet är ju definitivt inte detsamma.
  • race race

William
    Oliver
    Malcolm
    Charlie
    Albert
    Emmet
    Nathan
    Nicholas
    Philip
    Ron
    Ronald
    Sander
    Alexander
    Alexis
    Matthew
    Colin
    Sandor
    Finn
    Flynn
    Otto
    Hugo
    Ethan
    Lou
    Sam
    Samuel
    Emanuel
    Tim

Här är en väldig blandning. Men ni kanske hittar något som båda gillar!

• Anonym (Frulle)

Carl
    Conrad
    Michael
    Alexander
    William
    Mathias

• Maximen

Generellt brukar ju bibliska namn funka på flera språk och vara vanliga i olika delar av världen. Så där kan man kanske hitta några gemensamma som man gillar. Man kan ju ta engelska versioner av namnen också.

John
    Jacob
    Dan
    Joseph
    Abel
    Emanuel
    Paul
    Ruben
    David

2cute2Bstr8
  • Anonym (XXX)

Mateo, Henry och Ben passar överhuvudtaget inte i Sverige. Mateo är dessutom italienskt, inte engelskt, och Ben är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. 

Det finns massor av namn som funkar i både England och Sverige, just nu kommer jag på t.ex. Peter, Thomas, Michael, Richard, Martin, Marc, Kenneth, Jacob, David, Daniel, Julian, Sebastian, Adrian, Gabriel, Philip, Alexander. 

• Anonym (XXX)
    junjul skrev 2023-07-24 23:12:38 följande:

Nicholas 😊

Ja, Nicholas är väldigt stiligt! Mycket finare än den svenska formen Niklas, samtidigt som Nicholas ändå inte låter "osvenskt".
Svar på tråden Svengelska namn