• Myhanna

    Studiebidrag

    Hej

    Vår äldsta dotter fyller 16 år nu i Juli 😃 idag slog det oss (vi har inte haft en tanke på det tidigare) att barnbidraget försvinner då och blir studiebidrag i stället.

    Hur har ni andra gjort? Får/fick era barn själva studiebidraget då?
    Vad är det till för egentligen? Gymnasiet är ju gratis samt läromedel etc. 

    Om era barn får/fick studiebidraget får/fick de stå för alla kostnader själva då, som kläder, nöjen osv.

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Studiebidrag
  • Anonym (...)

    Jag fick allt studiebidrag på gymnasiet själv.

    Det gick till kläder, alla inköp som var till mig själv som busskort, nöjen, fika, eventuella konserter, alla saker man vill köpa osv.

  • Anonym (Mamma)

    Studiebidraget är väl strax över 1000kr 
    Hur ska de ens räcka till kläder?  Förstår inte dom som skriver att de ska räcka till kläder. Liksom ett plagg är ju typ 500kr

    mina barn får barnbidraget o de ska räcka till nöjen. Samma med studiebidrag då de är äldre

  • Anonym (345)

    Hos oss får våra ungdomar hela. De flesta har fått barnbidraget under högstadiet, med motprestation med lite uppgifter hemma. 

    De flesta jag känner med gymnasieungdomar, ger hela till ungdomen. Då slutar man givetvis med ex månadspeng eller vad ni gett förut. Våra barn har stått för kläder, utemat, bio etc. Vi har betalat tex vinterjacka och speciella träningsskor, busskort. 

  • Anonym (345)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-08 12:03:51 följande:

    Studiebidraget är väl strax över 1000kr 
    Hur ska de ens räcka till kläder?  Förstår inte dom som skriver att de ska räcka till kläder. Liksom ett plagg är ju typ 500kr

    mina barn får barnbidraget o de ska räcka till nöjen. Samma med studiebidrag då de är äldre


    Man köper inte kläder varje månad (hoppas jag) Trosor och annat kostar inga 500 kr. 
  • Citronella
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-08 12:03:51 följande:

    Studiebidraget är väl strax över 1000kr 
    Hur ska de ens räcka till kläder?  Förstår inte dom som skriver att de ska räcka till kläder. Liksom ett plagg är ju typ 500kr

    mina barn får barnbidraget o de ska räcka till nöjen. Samma med studiebidrag då de är äldre


    Man har inte råd med kläder som kostar 500 kronor plagget i gymnasiet. H&M har billigare kläder och man kan handla på rea. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-07-08 12:03:51 följande:

    Studiebidraget är väl strax över 1000kr 
    Hur ska de ens räcka till kläder?  Förstår inte dom som skriver att de ska räcka till kläder. Liksom ett plagg är ju typ 500kr

    mina barn får barnbidraget o de ska räcka till nöjen. Samma med studiebidrag då de är äldre


    Man behöver ju inte köpa nya kläder varje månad. Vissa kläder räcker ju i flera år till och med.
    500 kronor kostar verkligen inte alla plagg....

    Och de som kostar 500 kanske är sådant man ändå väldigt sällan köper.
  • Anonym (Kr)

    Bra att låta en 16åring ta hand om egna pengar 

    Kom överens om vad det ska täcka 
    Vanliga kläder
    Dyra kläder som vinterjacka, festkläder
    Hobby
    Hobbyutrustning
    Mobil + abb
    Resor
    Hygien
    Frisör
    Osv

  • Anonym (Nej)

    Studiebidraget är en förlängning av barnbidraget för att familjen ska ha råd att låta barnet studera på gymnasiet istället för att bidra till försörjningen genom att arbeta. Pengarna går alltså till hushållet, inte till en tonåring som inte har lyft ett finger för att förtjäna dem och som ändå inte har några utgifter. Klädköp mm måste ändå ses över av vh så det är ingen vits att skylla på att de behöver pengarna till det heller.

  • Anonym (Ui)

    De får betala allt själva förutom det de måste ha, det betalar vi. Det de måste ha enligt oss:
    Basgarderob, kollektivtrafik, mediciner (inklusive preventivmedel), mat, gymkort, hygienprodukter (inga svindyra schampon dock), telefonabonnemang (telefon får de dock lösa själva), en aktivitet, försäkring, dator (bättre begagnad, lämnar ej hemmet), resor (både med och utan familjen).

  • Anonym (Olika)

    Barnet har redan testat ett par månader att köpa "alla kläder själv" och sen återgått till att faktiskt inte vilja ha det så länge. 

    Vi gör ett nytt försök nu igen och det bygger på att det redan finns en tillräcklig garderob. Vi står för resor inom regionen, gymkort och abonnemang och telefon. Dock står vi inte för märkeskalaonger, nyaste iPhone och dyraste gymkortet/utrustningen. Vuxna står för mat, men inte för foodora, eller protein -bars, eller gainer.

    Jag köper shampoo, deo, fuktkräm och cerat, men inte parfym... 

    Jag tänker att det viktigaste är just att faktiskt bestämma vad som är rimligt att barnet betalar eftersom det är en del i att bli vuxen att just prioritera. Det är en balans kring att faktiskt försörja barnet och också faktiskt se till att den där 1000 lappen faktiskt går till rimliga saker.

  • Anonym (mino)
    Myhanna skrev 2023-07-08 11:42:43 följande:
    Studiebidrag

    Hej

    Vår äldsta dotter fyller 16 år nu i Juli 😃 idag slog det oss (vi har inte haft en tanke på det tidigare) att barnbidraget försvinner då och blir studiebidrag i stället.

    Hur har ni andra gjort? Får/fick era barn själva studiebidraget då?
    Vad är det till för egentligen? Gymnasiet är ju gratis samt läromedel etc. 

    Om era barn får/fick studiebidraget får/fick de stå för alla kostnader själva då, som kläder, nöjen osv.

    Tack på förhand 


    Min son har nyligen börjat få sitt studiebidrag. För det ska han bekosta alla nöjen som äta ute, bio etc. Han ska även betala sitt telefonabonnemang samt halva gymkortet (ca 350 kr/månad tillsammans).

    Kläder som han vill ha ska han köpa själv, men vi bidrar till baskläder (så han inte ska gå med trådar till kallingar och strumpor) och även till dyrare nödvändiga kläder som vinterjacka, vinterskor etc. Han köper sällan något utöver det vi bidrar till.

    Han får köpa hygienprodukter som går utöver den vanliga duschkrämen, deon och schampot som vi ändå köper till honom när vi storhandlar. Han har hittills vad jag vet inte köpt nåt annat än det vi har hemma. 

    När dottern ska få sitt studiebidrag så småningom kommer det nog att bli mer förhandlingar, för hon har dyra vanor när det gäller hudvård, smink, kläder etc. Men det får vi ta den dagen. 
  • Anonym (Kr)

    Överlag tycker jag det är bra att barn och ungdomar får en summa som de själva får välja att spendera och prioritera. I början mindre och bara till rena nöjen och saker. Senare mer som då ska täcka in även kläder och annat.

    Att lära sig hantera pengar, prioritera, budgetera, spara är en ovärderligt kunskap inför framtiden. Att någon gång i unga år får känna på att pengarna är slut och nu får jag avstå och vänta.

  • Anonym (Lämnar boet)

    Vårt barn flyttar nu när gymnasiet börjar. Det är ett nationell idrotts utbildning som är på tapeten. Så flytt till egen lägenhet närmar sig. 
    Studiebidraget kommer att gå till att leva. Vi föräldrar får skjuta till så att det finns mat på bordet. 

  • Anonym (Trebarnsmamman)

    Vår 16-åring har haft barnbidraget i ett par år. Det ska räcka till allt vardagligt, inklusive ytterkläder och skor. Vi står för sport/fritid och om det är något särskilt, tex moppehjälm, kläder till skolbal och mer udda saker.

    Barn/ungdomar ska lära sig att hushålla med pengar, kanske vill dom plugga och ska gå på studiemedel i flera år, eller så kanske de vill arbeta i ett yrke med lägre lön. 

Svar på tråden Studiebidrag