• Anonym (Dr. Glas)

    Redovisning till soc - kvitto på betald hyra för inneboende

    Har en inneboende som för tillfället går på soc. Vi har skrivit hyreskontrakt och första hyran är betald. Tydligen behövs ett kvitto att visa upp för soc att den inneboende har betalat hyran.

    Hur formellt måste ett kvitto på betald hyra vara? Räcker det med att jag skickar ett mail till min inneboende där jag bekräftar att hyran är betald eller måste man skriva ett riktigt kvitto.

  • Svar på tråden Redovisning till soc - kvitto på betald hyra för inneboende
  • Anonym (kvitto)
    Anonym (Dr. Glas) skrev 2023-07-09 13:51:35 följande:
    Redovisning till soc - kvitto på betald hyra för inneboende

    Har en inneboende som för tillfället går på soc. Vi har skrivit hyreskontrakt och första hyran är betald. Tydligen behövs ett kvitto att visa upp för soc att den inneboende har betalat hyran.

    Hur formellt måste ett kvitto på betald hyra vara? Räcker det med att jag skickar ett mail till min inneboende där jag bekräftar att hyran är betald eller måste man skriva ett riktigt kvitto.


    Det ska räcka med att du meddelar soc på mail.
    Det finns ingen reglerad formell mall som måste följas två privatpersoner emellan.
  • Anonym (E)

    Det borde räcka med ett sådant mejl till din inneboende om soc redan har sett erat kontrakt. Summan kommer då att överensstämma med kontoutdrag som går att uppvisa vilket egentligen borde vara vad som krävs.

    TS ska inte mejla soc.

  • Anonym (?)

    Skriv två lika papper i stil med nedan. Ge sen ett till din inneboende. Upprepa för varje månad. 

    Kvitto

    Betalt, hyra juni 2023 för rum på Yvägen 23: 2000 kr

    Värd
    Din underskrift
    Ditt namn och datum när du skrev på

    Inneboende
    Underskrift
    Namn

  • Anonym (Jo)

    Du ska ge riktigt kvitto. Beskrivningen i inlägg 3 är bra, det finns till o med särskilda kvittoblock att köpa som knappt kostar något. Var lite sjysst nu! Du tjänar ju faktiskt pengar på den här personen.

Svar på tråden Redovisning till soc - kvitto på betald hyra för inneboende