• Anonym (Bekymrad)

    Underhåll - pappan ljuger om sin inkomst?

    Har ett problem såhär i dessa ekonomiskt trixiga tider - har två barn som är hos mig all tid förutom vissa helger då dom är hos pappan. Har aldrig tänkt över detta med underhåll men har börjat tänka på det eftersom jag har höga boendekostnader plus all mat två hungriga tonåringar behöver plus andra utgifter som mopedförsäkring etc. Jag har en normal akademikerlön dvs inte jättehög men trivs mkt bra med mitt jobb. Har stora bolån vilket nu med räntehöjningarna gjort ekonomin kämpig eftersom jag betalar allt för barnen förutom maten på vissa helger. Pappan är delvis kriminellt belastad, är mkt duktig på hur man döljer inkomst och kapital. 

    Min farhåga nu när jag funderar på att dra igång detta med underhåll är att han antagligen deklarerar minimiinkomst av något slag vilket inte stämmer. Och att jag på pappret har en mkt högre inkomst än honom. Tänk om det skulle kunna bli så att jag ska betala underhåll till honom istället pga det?

  • Svar på tråden Underhåll - pappan ljuger om sin inkomst?
  • Anonym (Kim)

    Naturligtvis får du inte betala något underhåll, han är ju inte boendeföräldern. 

    Om det nu skulle vara så att han har låg eller lingen deklarerad inkomst så får du ju istället utfyllnadsbidrag från Försäkringskassan alternativt fullt underhållsstöd om han inte har någon inkomst alls. Vad han ska betala beräknas på inkomsten 2 år tillbaka hos FK.

    Finner det otroligt att du ensam försörjt barnen hittills, varför gör man så? Även om du klarat dig så är det ju inte rätt att den andre föräldern inte bidrar till sina barns försörjning alls.

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Kim) skrev 2023-07-09 16:31:11 följande:

    Naturligtvis får du inte betala något underhåll, han är ju inte boendeföräldern. 

    Om det nu skulle vara så att han har låg eller lingen deklarerad inkomst så får du ju istället utfyllnadsbidrag från Försäkringskassan alternativt fullt underhållsstöd om han inte har någon inkomst alls. Vad han ska betala beräknas på inkomsten 2 år tillbaka hos FK.

    Finner det otroligt att du ensam försörjt barnen hittills, varför gör man så? Även om du klarat dig så är det ju inte rätt att den andre föräldern inte bidrar till sina barns försörjning alls.


    Jag har tänkt att det bör vara så men man behöver veta.

    Det var en mkt krånglig separation, kämpade med honom i flera år och ville till slut fortsätta med mitt liv i fred. Jag borde ha ordnat detta med underhåll från början men tänkte att det skulle bli ännu svårare då. Men nu har det blivit värre så nu finns inget att förlora vad gäller "relationen" till honom. Har med en stor stolthet och har klarat allt väl i många år själv. Men nu har som sagt det ekonomiska läget ändrats kraftigt.

    Varför han har betett sig så kan man undra, men det betyder inget egentligen. Vissa borde inte skaffa barn bara imo. Fast det var han som ville mest. 
  • Anonym (..)

    Du kontaktar bara FK, be dem om hjälp hur du ska göra. Fixar du inte att be honom att betala så hjälper de till. 
    De utreder och kollar upp vad han har för inkomst. 

  • Anonym (Pipen)

    UH går enbart till den förälder som har barnen mest. Har man barnen 50/50 är det ingen som får underhåll.

    Du kan gå via FK om pappan inte frivilligt betalar. Tänk på att man inte får retroaktivt så skicka in senast 31 juli om du vill ha underhåll med start juli månad.

    Underhållsstödet man får från FK är ca 2300 kr per barn när de är tonåringar. Du får varken mer eller mindre än den fasta summan som underhållsstödet ligger på.

    FK kommer sedan i sin tur begära in pengar från pappan om de anser att han kan/ska betala men det ör inget du behöver bekymra dig över utan det sköter dem.

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (..) skrev 2023-07-09 19:42:48 följande:

    Du kontaktar bara FK, be dem om hjälp hur du ska göra. Fixar du inte att be honom att betala så hjälper de till. 
    De utreder och kollar upp vad han har för inkomst. 


    Det låter som ett väldigt bra sätt att göra det på. Oftast så ignorerar han mina sms, eller så blir det något otrevligt till svar. Så har mestadels lagt ner att kontakta honom.

    Tack!
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (Pipen) skrev 2023-07-09 20:00:42 följande:

    UH går enbart till den förälder som har barnen mest. Har man barnen 50/50 är det ingen som får underhåll.

    Du kan gå via FK om pappan inte frivilligt betalar. Tänk på att man inte får retroaktivt så skicka in senast 31 juli om du vill ha underhåll med start juli månad.

    Underhållsstödet man får från FK är ca 2300 kr per barn när de är tonåringar. Du får varken mer eller mindre än den fasta summan som underhållsstödet ligger på.

    FK kommer sedan i sin tur begära in pengar från pappan om de anser att han kan/ska betala men det ör inget du behöver bekymra dig över utan det sköter dem.


    Tack! Vilken lättnad jag känner över att läsa detta.
  • Anonym (Pipen)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2023-07-09 20:41:48 följande:
    Tack! Vilken lättnad jag känner över att läsa detta.
    Var noga med att tala om för dem när du ringer att pappan inte är samarbetsvillig vad gäller underhåll.

    Det kan också ta 2-3 månader innan de betalar ut men då får du retroaktivt från det datum du sökte för. Så söker du nu i juli men inte får förrän i september tex så får du för alla 3 månaderna på en gång.
Svar på tråden Underhåll - pappan ljuger om sin inkomst?