• Anonym (Hon)

Han vill att sonen bor hos oss på heltid

Vi ska snart flytta ihop och hela tiden har det varit sagt att han ska flytta till min stad med mig och mina tre barn (som bor vv). Han har en son som av olika anledningar bott på heltid hos mamman senaste åren. Sonen är snäll, men ärligt talat väldigt slappt uppfostrad. Han har massa otrevliga ovanor som jag verkligen inte klarar av i någon större dos.

Jag har sagt att självklart får han sova hos oss ibland, (bor som sagt i en annan stad) men nu har de tydligen pratat ihop sig om att han vill bo på heltid hos oss och då ska ha det som ska bli min äldstas rum (de andra två kommer dela). 

Hur löser man det här? Jag vill absolut inte ha honom på heltid när vi redan kommer bo så trångt.

• Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid
  • Anonym (Hmm)
    Ess skrev 2023-07-11 18:33:00 följande:
    Det är ingen unge, utan en fullvuxen man. Det är hög tid för honom att stå på sina egna ben nu.
    Jag tvivlar på att ts vill ha sina egna vuxna barn boende hemma.
    Aha, så han är inte sin fars son längre för att han blivit vuxen. Bra att veta!
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 18:35:54 följande:
    Ja, fast alltså, det är ju naturligt att vuxna barn börjar stå på egna ben just när de är vuxna. Jag förutsätter inte ens att jag, nu i vuxen ålder, ska få flytta hem till mina föräldrar när som helst och att de alltid ska ha ett rum redo, bara för att jag är deras dotter? Det vore ju jättekonstigt. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 19:13:36 följande:
    Ja, fast alltså, det är ju naturligt att vuxna barn börjar stå på egna ben just när de är vuxna. Jag förutsätter inte ens att jag, nu i vuxen ålder, ska få flytta hem till mina föräldrar när som helst och att de alltid ska ha ett rum redo, bara för att jag är deras dotter? Det vore ju jättekonstigt. 
    Ja visst är det, men de kan ändå behöva hjälp för den sakens skull.

Så om du blev oväntat hemlös skulle du inte flytta hem till dina föräldrar om möjligheten fanns? Ska vi dra fram den berömda parkbänken igen? :) Med tanke på bostadsbristen är det inte särskilt överdrivet att tänka sig. Förvänta sig plats? Nej. Men har man ingen annanstans att bo är man faktiskt dum om man inte åtminstone frågar.
  • Studentpappa
    Har du en 35-årig son boende hemma eller, varför vevar du för "barnets" räkning?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 19:16:24 följande:

Så om du blev oväntat hemlös skulle du inte flytta hem till dina föräldrar om möjligheten fanns? Ska vi dra fram den berömda parkbänken igen? :) Med tanke på bostadsbristen är det inte särskilt överdrivet att tänka sig. Förvänta sig plats? Nej. Men har man ingen annanstans att bo är man faktiskt dum om man inte åtminstone frågar.
    Fast sonen är ju inte hemlös, så varför fortsätter du dra in det hela tiden? Han bor ju hos mamman.
  • Anonym (liisa)

Fortsätt som särbo!
    Låter som dåliga ingångsvärden

• Ess
    Nä, vissa anser ju att vuxna barn ska daltas och curlas. 
    Klart gossen ska bo hemma och leka med sin Märklinjärnväg.....
  • Ess
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 19:28:22 följande:
    Fast sonen är ju inte hemlös, så varför fortsätter du dra in det hela tiden? Han bor ju hos mamman.
    Det är så tramsigt alltihop. Jag trodde först det var en i 15 års åldern, men det är ju en vuxen man det rör sig om. 
  • Ess
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 19:16:24 följande:

När de är så totalt utan driv, så hade de inte ens fått en bänk att ligga på. 
    Det är dags att börja träna på att agera som vuxen när man går in i tonåren, när man fyllt 18 så är man faktiskt vuxen.
  • Anonym (liisa)

du kan ju kontra med att din mormor ska flytta in, Hon behöver hjälp på ålderns höst.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 19:28:22 följande:
    Han vill ju inte bo där. Kan han då inte bo hos pappan blir han hemlös, eller har jag missat någonstans för honom att slagga?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 23:01:42 följande:
    Han vill ju inte bo där. Kan han då inte bo hos pappan blir han hemlös, eller har jag missat någonstans för honom att slagga?
    Skojar du? Självklart får han ju bo kvar hos mamsen tills han faktiskt KAN flytta? Han är 20 år och vuxen, då bör man ju kunna fatta att man inte alltid får som man vill. Det spelar ju ingen roll om han VILL flytta om han inte har någonstans att flytta till. Då får han vänta tills han faktiskt kan fixa en egen bostad. Jag borde inte behöva förklara det här för dig.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 23:14:38 följande:
    Skojar du? Självklart får han ju bo kvar hos mamsen tills han faktiskt KAN flytta? Han är 20 år och vuxen, då bör man ju kunna fatta att man inte alltid får som man vill. Det spelar ju ingen roll om han VILL flytta om han inte har någonstans att flytta till. Då får han vänta tills han faktiskt kan fixa en egen bostad. Jag borde inte behöva förklara det här för dig.
    Oj, jag måste jobba på min tydlighet om det där misstogs för skämt. Snygg twist i slutet där du försöker kalla mig dum i huvudet. Färdigdiskuterat, med andra ord.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 23:23:17 följande:
    Oj, jag måste jobba på min tydlighet om det där misstogs för skämt. Snygg twist i slutet där du försöker kalla mig dum i huvudet. Färdigdiskuterat, med andra ord.
    Ja, de flesta skulle nog hålla med om att det är rätt korkat att frivilligt bli hemlös, om man faktiskt redan har ett boende man kan bo i utan problem. Majoriteten flyttar ju först när de har någon slags plan på hur och var de ska bo.

Det finns ju dessutom mängder av andra alternativ än att bo med pappan och TS om killen ändå vill flytta, som inte är "bli hemlös". 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Alice) skrev 2023-07-11 23:53:59 följande:
    Ja, de flesta skulle nog hålla med om att det är rätt korkat att frivilligt bli hemlös, om man faktiskt redan har ett boende man kan bo i utan problem. Majoriteten flyttar ju först när de har någon slags plan på hur och var de ska bo.

Det finns ju dessutom mängder av andra alternativ än att bo med pappan och TS om killen ändå vill flytta, som inte är "bli hemlös". 
    Fast nu vill ju alla offerförklara det stackars hemlösa ?barnet? och lägga skulden för det på ts axlar..
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-11 23:01:42 följande:
    Pappan ska flytta till storstan och sonen vill då plötsligt bo med honom istället för med mamman. Det betyder inte att han har det dåligt hos mamman. Han kan bo kvar.

Man är inte hemlös bara för att man inte kan bo där man helst vill bo.
Svar på tråden Han vill att sonen bor hos oss på heltid