• Rooftop

Grov depression - fråga mig vad du vill

Hej! tänkte att jag kunde starta en tråd gällande psykisk ohälsa och besvara frågor utifrån mina upplevelser och känslor. Detta är ju givetvis olika för alla och innebär inte att det är svaret till just någon annans problem. 

Detta är inte ett rop på hjälp, i dagsläget är det jag som sitter bakom ratten och har kontroll.

Backstory

Jag är en 30årig man, utan missbruksproblematik och har en stor släkt/vänner som alla är engagerade och bryr sig. Inga ekonomiska problem för den delen heller. Som person har jag alltid sätts som trygg och stabil, aldrig vart tillbakadragen.
    ??
    För 1 år sen kände jag att bägaren hade runnit över, jag sökte till VC och fick snabbt behandling för depression. Gick igenom en mängd antidepressiva och till slut kunde inte VC göra mer för mig. Jag blev istället skickad till psyket där jag fortfarande är skriven.
    Det noterades relativt snabbt att jag har haft odiagnostiserad ADHD (Medelsvår) samt att jag har grövre variant av depression (vid ett flertal gånger har jag fått tala för min sak för att inte bli inlagd för dem inte vet om jag kommer ta mitt liv)

Jag hade redan en detaljerad plan på hur jag skulle utföra det in i minsta detalj, frågan var bara när. 
    En av mina större skyddsnät mot självmord var familjen, jag visste inte hur jag skulle kunna förklara det för mina syskonbarn som är för unga för att förstå att jag led.

Givetvis gällde det för alla mina nära och kära, men främst för dem mindre familjemedlemmarna. 

Just nu går jag på maxdos av venlafaxin och har precis gått över från concerta till elvanse. 

I dagsläget känner jag att det är jag som kör bilen istället för depressionen. Jag har långsamt börja kliva upp ett trappsteg i taget, ibland halkar jag till och glider ner några steg men sen går det uppåt igen.

Även om jag inte är i närheten av att va mig själv än så känner jag att det går framåt. Jag är dock livrädd att jag glida ner i hålet igen, skulle det hända så vet jag inte om jag har kraft/ork för att klättra igen.

I varje fall, jag är inte känslig på något sätt, fråga mig exakt vad du vill Så ska jag svara på det efter bästa förmåga och utifrån mina egna erfarenheter.
  • Svar på tråden Grov depression - fråga mig vad du vill
  • Anonym (strategier)

Hur KÄNNER du när du är deprimerad?
    Är det annat än medicinerna som hjälpt dig att ta dig upp? 
    Lever du på ett visst sätt/har utvecklat ett mindset för att hålla depressionen stången?

Du verkar vara en stark person!

• Rooftop
    Anonym (strategier) skrev 2023-07-10 11:21:08 följande:

Hur KÄNNER du när du är deprimerad?
    Är det annat än medicinerna som hjälpt dig att ta dig upp? 
    Lever du på ett visst sätt/har utvecklat ett mindset för att hålla depressionen stången?

Du verkar vara en stark person!

För mig har det vart en hopplöshet. Typ som att allt är svartvitt, ser ingen lycka i något. Kunde inte bry mig mindre om människor runtomkring, med andra ord var jag helt nollad. Att vakna varje morgon var en besvikelse, att jag inte hade dött i sömnen. Ibland fick jag ta timma för timma, ibland minut för minut, ibland sekund för sekund. 

Jag har fått stor hjälp på psyket, har haft samtalsteam (Undersköterskor/psykologer) som kommer ut och tittar så jag lever. i början tyckte jag det kändes onödigt, att det finns folk som har det värre. 

Samtalsteamet hjälpte dock mycket, jag lärde mig att sätta ord på mina känslor och blir bättre på att prata om allt. Utöver det så hade även psykolog på psyket samt en läkare. Många möten blev det. 

För mig har träning hjälpt mycket, jag tränar cirka 1.5 timma på gym 2 gånger om dagen. Träningen var så jobbig i sig så jag hade inte tid att tänka på annat än att lyfta vikter. Jag kunde rikta mitt fokus på träning/kost, visst det har väl gått till överdrift men den hjälper mig att inte ta mitt liv, så det ser jag som en vinst. 

• Anonym (Jenny)

Finns det något man kan göra som kompis eller anhörig till en person som är deprimerad? Inte för att fixa depressionen förstås, men för att finnas där och kanske bidra med något positivt. Finns det något man absolut bör undvika?

• Rooftop
    Anonym (Jenny) skrev 2023-07-10 11:52:44 följande:

Finns det något man kan göra som kompis eller anhörig till en person som är deprimerad? Inte för att fixa depressionen förstås, men för att finnas där och kanske bidra med något positivt. Finns det något man absolut bör undvika?

Det är givetvis från person till person, alla hanterar vi allt olika. Jag stängde in mig i mig själv, frågade anhöriga hur jag mår så fick dem alltid ett kort svar som tex ?är väl trött?, ?är väl okej? osv. 

Mina anhöriga skulle man kunna dela in i två kategorier, alla brydde sig men visade det på olika sätt. 

Mor, far och systrar frågade ofta hur det var och visade en stor oro. Med all rätt, men för mig blev det för mycket. Jag skulle hantera mina egna känslor och samtidig ge tillräckligt till dem så dem så dem skulle vara ?nöjda?. Dem ville bara än väl men det blev så fruktansvärt laddat vid varje möte och det sög ut den lilla energi man hade. Det i sin tur gjorde att man undvek eller minimerade samtalen med dem.

Mina vänner i sin tur ville ju givetvis visa att dem brydde sig också. Men majoriteten visste hur det var och riktade inte samtalen ditåt. Det gjorde det mycket lättare. Dem pratade med mig om att dem finns där och att det bara var att ringa. Dem frågade även rakt ut hur jag ville att dem skulle vara när vi umgicks, om jag ville prata om det eller om vi skulle skita i det. 

Nu i efterhand uppskattar jag båda kategorierna lika mycket, även om jag inte delade med mig om mycket till familj och än idag inte pratat om det så ingående så uppskattade jag att dem hörde av sig. Om det bara var för att säga hej. 

Det är som tidigare nämnt så olika från person till person? men att vara rak och ställa frågor som kan kännas obekväma rakt ut har funkat bäst. Mina vänner frågade utan att linda in det hur jag ville hantera det när vi träffades/pratade. 

Även om jag sa nej till alla förfrågningar om att göra saker så slutade dem inte fråga mig. Det gjorde mycket för mig, jag blev liksom inte ?bortglömd?. 

Att vännerna hanterade det som vilken annan dag som helst men ändå då och då påminde än om att dem finns där om jag behövde något. 

• Anonym (Lotta)

Var det någon speciell situation som utlöste depressionen?

Förstår att det måste ha varit RIKTIGT TUFFT att ha levt så många år utan att ha få en ADHD diagnos tidigare,därmed fått förståelse för på många ? VARFÖR?, så mycket onödigt mycket kämpande och lidande. 

Förstår att sådant sätter sina spår och mycket att ta itu med och förstå,samt acceptera.

Jag själv är äldre och förstår också nu när det pratas så öppet om ADHD mm att jag också har det. 

Det är kamrater med samma diagnos som bekräftat det jag alltid har känns på mig. 

Mina allra bästa arbetskamrater har faktiskt varit dem med ADHd, vi förstår varandra och har inga onödiga filter och jag upplever dem som raka, kärleksfulla och väldigt genuina❤️

Jag medicineras inte,är väll högfungerande och har med åren lärt mig mina strategier. 

Starkt av dig att berätta, ett bra steg mot läkning❤️ 

• Rooftop
    Anonym (Lotta) skrev 2023-07-10 13:53:28 följande:

Var det någon speciell situation som utlöste depressionen?

Förstår att det måste ha varit RIKTIGT TUFFT att ha levt så många år utan att ha få en ADHD diagnos tidigare,därmed fått förståelse för på många ? VARFÖR?, så mycket onödigt mycket kämpande och lidande. 

Förstår att sådant sätter sina spår och mycket att ta itu med och förstå,samt acceptera.

Jag själv är äldre och förstår också nu när det pratas så öppet om ADHD mm att jag också har det. 

Det är kamrater med samma diagnos som bekräftat det jag alltid har känns på mig. 

Mina allra bästa arbetskamrater har faktiskt varit dem med ADHd, vi förstår varandra och har inga onödiga filter och jag upplever dem som raka, kärleksfulla och väldigt genuina❤️

Jag medicineras inte,är väll högfungerande och har med åren lärt mig mina strategier. 

Starkt av dig att berätta, ett bra steg mot läkning❤️ 

Det var nog inte något specifik som utlöste det utan det handlade om flera faktorer som tillslut gjorde att koppen blev full. Jag är uppväxt på den gamla läran att man ska bita ihop, inte visa sig sårbar och för allt i världen, inte gråta. 

Att jag vart öppen till mina vänner om hur jag mår och känner gjort i sin tur att dem har kunnat öppna sig till mig, det blir lite ?vi sitter i samma båt? känsla.

Jag har väl alltid vart lite smått deprimerad men innan har det vart hanterbart. Sen är det väl inte normalt det heller men det var ju vardag för mig, det har ju alltid vart så. 

Det är samma här, min närmaste vän är egentligen en kopia av mig själv. Vi har båd samma diagnos och delar samma syn på det mesta. Att ha en person som verkligen vet exakt hur det är och vad jag känner är så skönt. 

• Rooftop

Att få diagnosen var för mig en lättnad. I alla år har jag gått runt och känt att något är fel..

Varför blir jag så jävla arg när jag väl bränner av? Varför känner jag så extremt mycket gällande allt kontra vad andra gör? Varför reagerar inte folk som mig?

Har vart så jäkla mycket frågetecken i mitt liv och situationer som kanske inte hade hänt om jag hade upptäckts i skolan under tidig ålder.

Anledningen till att jag fick den så sent som nu när jag är 30 är för att jag fick för mycket hjälp hemma.

Min mor och far satt alltid och hjälpte mig med skolan när jag var hemma och sommarloven gick åt för att plugga ikapp det jag skitit i. 

Mina föräldrar ville bara mitt bästa som föräldrar bör men det gjorde även att jag gick under radarn hela vägen upp till gymnasiet. 

I gymnasiet fick jag ta mer ansvar själv med åldern och det slutade med 7?8 IG. 

• Anonym (Fam)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-07-10 11:52:44 följande:

Ja, anhöriga kan gör mycket. 

Det bästa de kan göra är att hitta på roliga saker, träna tillsammans, resa tillsammans. Kan även hjälpa till att fixa jobb om man är arbetslös. 

Medveten eller omedveten sysslolöshet är oftast grunden till depression.
Svar på tråden Grov depression - fråga mig vad du vill