Citronella skrev 2023-07-11 06:19:27 följande:
Man får som sagt inte feber av att bada eller vara i en bastu och återigen människor är inte växelvarma som ormar eller fiskar så det du säger stämmer inte. Folkhälsomyndigheten har inga sådana rekommendationer.
Nu var det sent när jag skrev mitt inlägg, visserligen, men jag tycker ändå att jag gjorde ett ganska bra jobb med att förklara både skillnaden mellan feber och förhöjd kroppstemperatur och varför just varma bad eventuellt innebär en risk medan det tex går bra att träna. Detta är inte direkt något slags paradigmutmanande ny forskning jag skriver om här, utan det är väldigt grundläggande fysiologi. Att vi människor är ganska bra på att reglera vår kroppstemperatur i normala fall innebär ju inte att vi kan göra det under vilka omständigheter som helst. Vore det så så skulle barn inte bli överhettade i varma bilar varje sommar och folk skulle inte bli nedkylda av att hamna i vattnet på vintrarna. Som sagt, i ett varmt bad så fungerar inte de mekanismer som gör att vi i normala fall kan hålla en stabil temperatur, och då är det lättare att bli överhettad.
När det gäller FHM så har vi väl inte en centraliserad myndighet som utfärdar rekommendationer för gravida i största allmänhet, utan var och en sköter sitt område (Slv kostråd, FHM råd kring infektioner och vaccinationer osv)? Ytterst är det sjukvården (främst barnmorskorna) som är ansvariga för att informera gravida kvinnor om olika risker, och sjukvården i sin tur hämtar kunskap från tex SFOG eller WHO eller andra källor.