• anyword

Flytta till sthlm med barn, svår ångest.

Har någon flyttat till Sthlm från mindre ort med lite större barn? Min man jobbar i Stockholm och har veckopendlat. Jag har kämpat med att hålla ihop livet som typ ensamstående med ett stort gammalt hus på en mindre ort några timmar från Sthlm, två barn och ett jobb där jag inte trivts. Det slutade i våras med sjukskrivning för djup depression där jag övervägde att avsluta livet. Fick bra hjälp med medicin och terapi. Men det var en rejäl kris och nu måste familjen tänka om, fundera på hur vi ska göra istället.

Jag känner att jag inte orkar med huset. Orkar inte klippa gräset och klippa äppelträden. Det är bara en massa fästingar i trädgården. Orkar inte gå ut med hunden i regnet. Orkar inte dammsuga en massa våningar. Orkar inte köra bil långt varje morgon för att lämna barnen på skolan. Vi har ingen möjlighet att få hjälp från mor- eller farföräldrar då alla bor i Sthlm. Det bor inga andra familjer i närheten och vi har aldrig haft barnvakt ens några timmar. Jag har känt mig väldigt ensam och isolerad.

Tanken börjar mogna att flytta tillbaks till Stockholm, där vi kommer ifrån. Men det känns så svårt att lämna det så kallade idylliska livet på liten ort för en lägenhet i stan. Vi kommer hamna rakt i Stockholmselitismen och friskolorna med glädjebetyg, allt det där som vi lämnade när barnen var små.

Vi kommer att behöva göra oss av med så mycket möbler och saker. Men det gör inget. Vi har varit lyckliga på vår lilla ort i flera år men jag vet inte om jag klarar ensamheten längre. Är det någon som gjort samma resa dvs från liten ort till stockholm? Hur blev det för barnen? Hur illa är det att slita upp dem från sin trygga skola och vänner?

Jag känner mig som en hemsk mamma som inte klarar av att ge dem ett fint liv. Men det går inte. Jag mår så dåligt här. Hoppas ni förstår. 

• Svar på tråden Flytta till sthlm med barn, svår ångest.
  • Anonym (S)
    anyword skrev 2023-07-11 09:26:28 följande:

Har någon flyttat till Sthlm från mindre ort med lite större barn? Min man jobbar i Stockholm och har veckopendlat. Jag har kämpat med att hålla ihop livet som typ ensamstående med ett stort gammalt hus på en mindre ort några timmar från Sthlm, två barn och ett jobb där jag inte trivts. Det slutade i våras med sjukskrivning för djup depression där jag övervägde att avsluta livet. Fick bra hjälp med medicin och terapi. Men det var en rejäl kris och nu måste familjen tänka om, fundera på hur vi ska göra istället.

Jag känner att jag inte orkar med huset. Orkar inte klippa gräset och klippa äppelträden. Det är bara en massa fästingar i trädgården. Orkar inte gå ut med hunden i regnet. Orkar inte dammsuga en massa våningar. Orkar inte köra bil långt varje morgon för att lämna barnen på skolan. Vi har ingen möjlighet att få hjälp från mor- eller farföräldrar då alla bor i Sthlm. Det bor inga andra familjer i närheten och vi har aldrig haft barnvakt ens några timmar. Jag har känt mig väldigt ensam och isolerad.

Tanken börjar mogna att flytta tillbaks till Stockholm, där vi kommer ifrån. Men det känns så svårt att lämna det så kallade idylliska livet på liten ort för en lägenhet i stan. Vi kommer hamna rakt i Stockholmselitismen och friskolorna med glädjebetyg, allt det där som vi lämnade när barnen var små.

Vi kommer att behöva göra oss av med så mycket möbler och saker. Men det gör inget. Vi har varit lyckliga på vår lilla ort i flera år men jag vet inte om jag klarar ensamheten längre. Är det någon som gjort samma resa dvs från liten ort till stockholm? Hur blev det för barnen? Hur illa är det att slita upp dem från sin trygga skola och vänner?

Jag känner mig som en hemsk mamma som inte klarar av att ge dem ett fint liv. Men det går inte. Jag mår så dåligt här. Hoppas ni förstår. 

Fast ni har inte ett idylliskt liv. Kan din man byta jobb?
  • anyword

Kan kan han väl, men han vill inte. Både han och jag är högutbildade och det finns ont om jobb på små orter. I början kunde han jobba delvis på distans men senaste året har det inte fungerat.

• Anonym (detta)
    anyword skrev 2023-07-11 09:26:28 följande:

Jag bor i Stockholm med mina barn och upplever inte någon elitism med friskola och glädjebetyg i vår vardag. Man behöver inte välja ett sånt område och man behöver inte välja friskola etc. 

Man kan också ifrågasätta det idylliska med allt du beskriver om huset, ensamheten, isoleringen du känner. Är det verkligen idyll?

Mina föräldrar gjorde en liknande flytt när jag var barn, från ett hus på landet till lägenhet i stan. Och jag saknade huset och landet väldigt mycket när jag var liten, var 5 år när vi flyttade. Men senare under uppväxten och nu när jag ser tillbaka som vuxen så är jag oerhört glad att jag fick växa upp i stan. Jag slapp timmar på skolbuss eller i bil till skolan, vänner i närheten, inte i nästa by en mil bort, fler vänner att välja på, mer möjlighet till aktiviteter, och jag fick gå i musikklass som jag älskade. Jag ser bara fördelar med att växa upp så, även om huset och miljön på landet också var fin.

En kompromiss skulle ju kunna vara lägenhet i stan och sommarhus på landet? 
  • Anonym (Flytt)

Hur gamla är barnen.  Går det att passa in flytten med skolbyte?
    Om något barn går på gymnasiet och trivs överväg att barnet får veckopendla

Många Stockholmsförorter är som småstäder med eget ica, skola, idrottsförening och nätverk

Kolla runt och se vad ni får för pengarna, pendlingsavstånd, skola, miljö

Se på fördelarna.  En hemmavarande man och normalt familjeliv.  

• anyword

Jag ser just nu så många fördelar. Framför allt att barnen får vara med sin pappa, som är snäll och fin.

Men önskar ändå att jag hade varit en käck redig mamma som kunde sköta huset och laga bra hemlagad mat och åka på utflykter. Jag har inte jobbat heltid under småbarnsåren (vilket var möjligt eftersom vi bodde billigare på lilla orten). Men jag saknar att jobba. Saknar vuxna kolleger och stimulerande arbetsuppgifter.

Jag har haft det jättemysigt när barnen var små. Jag kunde hämta tidigt på förskolan Nu är barnen större, de behöver mig inte på samma sätt. Och allt är tomt. Kvar är bara huset som ska städas och uteplatser som står och ruttnar och gungor som ingen gungar i och en massa röda vinbär som ingen vill äta. 

Har övervägt en sladdis också men det känns inte rätt och rimligt att skaffa ett barn för att fylla min egen tomhet. Vi måste liksom tänka om.

• Anonym (detta)
    anyword skrev 2023-07-11 09:48:22 följande:

Jag ser just nu så många fördelar. Framför allt att barnen får vara med sin pappa, som är snäll och fin.

Men önskar ändå att jag hade varit en käck redig mamma som kunde sköta huset och laga bra hemlagad mat och åka på utflykter. Jag har inte jobbat heltid under småbarnsåren (vilket var möjligt eftersom vi bodde billigare på lilla orten). Men jag saknar att jobba. Saknar vuxna kolleger och stimulerande arbetsuppgifter.

Jag har haft det jättemysigt när barnen var små. Jag kunde hämta tidigt på förskolan Nu är barnen större, de behöver mig inte på samma sätt. Och allt är tomt. Kvar är bara huset som ska städas och uteplatser som står och ruttnar och gungor som ingen gungar i och en massa röda vinbär som ingen vill äta. 

Har övervägt en sladdis också men det känns inte rätt och rimligt att skaffa ett barn för att fylla min egen tomhet. Vi måste liksom tänka om.

Kanske är bra då att lämna över huset till nya småbarn som kan gunga och leka i trädgården och äta vinbär. Det är mysigt att bo på landet som litet barn, men mindre mysigt som ungdom. Eller, alla tycker ju inte det såklart, men för många så drar livet med mer aktivitet och kompisar när man blir ungdom. 

Det låter som att du är mitt uppe i att släppa en fantasi du haft om dig själv men som ganska länge skevat med verkligheten?
  • anyword
    Anonym (detta) skrev 2023-07-11 09:54:19 följande: 
    Det låter som att du är mitt uppe i att släppa en fantasi du haft om dig själv men som ganska länge skevat med verkligheten?
    Ja det känns så. Livet på landet är ju väldigt instagrammable. (nu har jag inte instagrammat så mycket men ni fattar grejen). Det känns som om man "borde" vara så lycklig när man har, typ, frukt och lådcykel och en öppen spis. Men i praktiken är det ju andra saker som gör en glad.
  • Anonym (Tyra)
    anyword skrev 2023-07-11 10:02:53 följande:
    Men i praktiken är det ju andra saker som gör en glad.
    De sakerna ska du ta fasta på! 
  • Anonym (detta)
    anyword skrev 2023-07-11 10:02:53 följande:
    Ja det känns så. Livet på landet är ju väldigt instagrammable. (nu har jag inte instagrammat så mycket men ni fattar grejen). Det känns som om man "borde" vara så lycklig när man har, typ, frukt och lådcykel och en öppen spis. Men i praktiken är det ju andra saker som gör en glad.
    Alltså, många blir säkert lyckliga i det livet. Men om nu inte du blir det, så måste du ju tänka om och försöka skapa ett liv där du trivs bättre.

Och man behöver inte heller bo i lägenhet i Stockholm, det finns gott om villaområden i förorterna så att man kan ha lite av både stad och natur. Men det låter på dig som att du är lite färdig med trädgård och vinbär, så en balkong med några blomlådor kanske skulle kännas lagom just nu?
  • Pope Joan II

Att klara av att ge sina barn ett fint liv har knappast med bostadsort att göra. Mina barn är födda och uppväxta här i Stockholm precis som jag själv är, ingen av oss - vare sig de vuxna barnen eller jag - skulle säga annat än att vi haft och har ett oerhört fint liv.

• Anonym (Tyra)

Men om man inte mår bra där man bor - dessa trådar om flytt dyker upp då och då - så kan det bli bättre att bo nära familj eller på en ort där man känner sig hemma. Flera har skrivit i andra trådar att de flyttade tillbaka till området där de bodde först när de märkte att de inte var hus människor, till exempel. 

• Agda90

Allt har sin tid och plats. 
    När min 13 åring började gå till skolan, hem efter skolan och in till byn för att träna (18 km totalt!!!!) då kände vi att det fick vara nog. 

Vi hade också bott i en idyll i skogen. Men vi ville inte spendera 3 timmar om dagen med att köra barn och oss själva till olika aktiviteter. Vi var iväg på helgerna på tävlingar, matcher och cuper så vi fick inte njuta av det hus vi hade byggt. Efter ett tag kände vi oss färdiga med huset, En dag snubblade vi över ett renoveringsobjekt inne i stan (en mindre stad) så det blev flytt. 

Nu har barnen 500 m till sina träningar och ca 1 km till skolan. De tar sig fram själv och kan träffa kompsiar när de känner för det och inte när vi kan köra dem. 

Personligen gillar jag inte Stockhlm och hade inte velat bo där. Men om ni trivdes så flytta. 

• Anonym (Mamma Mu)

Jag tror att du redan har svaret inom dig. 

Som så många andra har svarat så lever du inte i en idyll alls för tillfället och jag tror faktiskt starkt på att ett miljöombyte skulle gagna dig och familj att må mötte, gå en nystart och lämna det förflutna på landet som kostat både hälsa och mycket arbete med hus och tomt. 

Kanske ett radhus är exakt det som skulle vara lagom att sköta om?
    Då har du lite av den friheten som att kunna öppna dörren ut i det gröna.

Finns många bra skolor i Stockholm utan sk glädjebetyg. 

Ta fram ett papper och rita två cirklar- 

i den första cirkeln skriver du- Vad TAR min energi? 
    Sedan drar du sträck från cirkeln, ett i taget ( blir som solstrålar utifrån cirkeln) och skriver på strecket tex: 
    - orkar inte med trädgårdsarbetet
    - för stort hus att städa 
    - för mycket negativa minnen
    - ensamt 
    - trivs ej på mitt arbete 

På andra cirkeln skriver du - Vad GER mig energi?
    (dra streck som på föregående cirkeln) och skriv  Tex: 

- att få mer tid för annat än hus och tomt
    - få mer tid med min man
    - mer delat ansvar hemma
    - kortare resväg till arbetet 
    - större arbetsmöjligheter 
    - barnen kan bli mer självständiga 

Sen fokuserar du på den första cirkeln och tänker ut och skriver nedanför 

Vad kan jag ändra?
    Vad kan jag inte ändra?
    Vad kan jag inte ändra NU men långsiktigt? 

Gör sedan likadant med den andra cirkeln. 

Det här är en metod jag lärde mig för ca 30 år sedan som jag fortfarande använder mig av. 

Det blir så tydligt och synligt för mig att se helheten på ett problem eller ett val jag står inför. 

Kanske det även kan hjälpa dig att se klarare på dina och eran familjs behov 
    kram 

Svar på tråden Flytta till sthlm med barn, svår ångest.