• Qaroline

    8 dagar över tiden

    Hej på er! Har lite frågor :) Jag slutade med p-piller för snart tre månader sen för att jag och min sambo har bestämt oss för att vi ska försöka få barn tillsammans :) Jag har gått på p-medel i 12 år (först minipiller sen p-piller) med ca 3 avbrott på 6-15 månader. Då jag tidigare aldrig planerat barn så har jag inte riktigt tänkt på hur min menscykel fungerar. Jag har även hoppat över mensen mycket under åren jag ätit p-piller så den har inte varit regelbunden på länge. Första försöket var i Maj, har en app som beräknar ägglossning och när mensen bör komma. Tog ägglossningstester men inget visade särskilt starkt och mensen kom ett par dagar efter ?beräknad tid?. Nytt försök i Juni och nu är jag 8 dagar sen, graviditetstest är negativt. Hur lång tid efter p-piller stopp blev eran mens regelbunden igen? När har ni tagit ägglossningstest (tid på dygn och vilken dag i cykeln)? När har ni fått plus på stickan, alltså ungefär hur många dagar efter försenad mens? Förstår ju att detta kan ta flera månader/år om det ens går alls, det är ju ingen självklarhet :) Tacksam för svar!:)

  • Svar på tråden 8 dagar över tiden
  • svansmamman

    Enda gången mensen är sen är om man är gravid, annars kommer den när den ska. Med tanke på att din mens inte kommit, och gravtest visat negativt, kan man nog säga rätt säkert att ägglossning skett senare än du trodde - alternativt inte alls. Det är inte ovanligt att inte ägglossa alls vissa cykler, så det skulle kunna vara en del av förklaringen här. 

    Vet du om du har någon problematik som exempelvis PCO/PCOS? Om inte hade jag, om jag varit du, köpt de rosa ägglossningsstickorna från clearblue och testat med dem tills de visar positivt, för att helt enkelt få koll på min cykel. Jag tycker du helt ska bortse från vad apparna säger, då de inte vet något om din cykel. 
    Jag har testat med ägglossningstest några cykler, mest för att få bättre förståelse för min kropp och min cykel. Jag har alltid testat direkt på morgonen, med morgonurin. Ägglossningstesten har gett utslag (dvs varit positivt) 14 dagar in i cykeln, 10 dagar senare har jag BIM/mens. Då är min cykel alltså alltid 24 dagar, den diffar aldrig något. 

    För att svara på din andra fråga. Jag åt p-piller konstant i 10 år. Jag slutade med dem en fredag, måndagen efter hade jag ETT oskyddat samlag och det resulterade i en graviditet. För mig kom alltså cykeln igång direkt jag slutade med p-piller. Min cykel har alltid varit regelbunden (vi snackar att det går att ställa klockan efter den) både innan och efter p-piller, samt även efter graviditet och amning. Jag tror dock man får räkna med att det kan ta ett par månader innan det kommer igång som det ska.

    Gällande att plussa har jag alltid testat första gången vid BIM, dvs den dag då mensen skulle ha kommit. Eftersom min cykel är så regelbunden har jag alltid vetat att om mensen inte kommit på morgonen när jag går upp och kissar på BIM-dagen, som den alltid annars gör, så är jag gravid. Det har stämt samtliga fem gånger (tre av dessa slutade dock i missfall/MA). Som regel plussar alla samma dag som mensen skulle ha kommit, de som "plussar sent" har oftast haft ägglossning senare än de tror. Om de nu inte har väldigt få dagar mellan ägglossning och BIM, dvs. Så från BIM och framåt plussar du om du är gravid, förutsatt då att du har koll på din cykel och när ägglossning skett. :)

  • Qaroline
    svansmamman skrev 2023-07-14 13:33:23 följande:

    Enda gången mensen är sen är om man är gravid, annars kommer den när den ska. Med tanke på att din mens inte kommit, och gravtest visat negativt, kan man nog säga rätt säkert att ägglossning skett senare än du trodde - alternativt inte alls. Det är inte ovanligt att inte ägglossa alls vissa cykler, så det skulle kunna vara en del av förklaringen här. 

    Vet du om du har någon problematik som exempelvis PCO/PCOS? Om inte hade jag, om jag varit du, köpt de rosa ägglossningsstickorna från clearblue och testat med dem tills de visar positivt, för att helt enkelt få koll på min cykel. Jag tycker du helt ska bortse från vad apparna säger, då de inte vet något om din cykel. 
    Jag har testat med ägglossningstest några cykler, mest för att få bättre förståelse för min kropp och min cykel. Jag har alltid testat direkt på morgonen, med morgonurin. Ägglossningstesten har gett utslag (dvs varit positivt) 14 dagar in i cykeln, 10 dagar senare har jag BIM/mens. Då är min cykel alltså alltid 24 dagar, den diffar aldrig något. 

    För att svara på din andra fråga. Jag åt p-piller konstant i 10 år. Jag slutade med dem en fredag, måndagen efter hade jag ETT oskyddat samlag och det resulterade i en graviditet. För mig kom alltså cykeln igång direkt jag slutade med p-piller. Min cykel har alltid varit regelbunden (vi snackar att det går att ställa klockan efter den) både innan och efter p-piller, samt även efter graviditet och amning. Jag tror dock man får räkna med att det kan ta ett par månader innan det kommer igång som det ska.

    Gällande att plussa har jag alltid testat första gången vid BIM, dvs den dag då mensen skulle ha kommit. Eftersom min cykel är så regelbunden har jag alltid vetat att om mensen inte kommit på morgonen när jag går upp och kissar på BIM-dagen, som den alltid annars gör, så är jag gravid. Det har stämt samtliga fem gånger (tre av dessa slutade dock i missfall/MA). Som regel plussar alla samma dag som mensen skulle ha kommit, de som "plussar sent" har oftast haft ägglossning senare än de tror. Om de nu inte har väldigt få dagar mellan ägglossning och BIM, dvs. Så från BIM och framåt plussar du om du är gravid, förutsatt då att du har koll på din cykel och när ägglossning skett. :)


    Tack för bra svar! Gissar att jag inte haft ägglossning denna cykeln då kanske. Jag har vad jag vet inte någon problematik. Ska absolut försöka få bättre koll på min cykel :)
  • kerstinsdotter

    Jag hade bara p-piller under ca 4 år innan jag slutade för att vi försökte bli gravida med vårt första barn. Då kom ägglossningen igång direkt och jag blev gravid första månaden, hann alltså inte få någon mens efter att jag slutade med pillren. Vet inte om det hjälper dig att veta men tänkte dela ändå. Har tre barn totalt och har inte använt p-piller sen innan första barnet. 

    Jag har f ö en lång cykel och alltid testat sent typ ca fem dgr efter BIM som alltid är väldigt regelbunden för mig (dag 35 i ur och skur). Så alla testar inte på BIM men har för mig att de flesta gör det typ 90 procent.

  • Qaroline

    Plussade idag hörrni Skrattande Först med ett rfsu-test och sen med ett clearblue digitalt som visar: gravid 2-3 :D

  • cutepenguin

    När du har ägglossning är väldigt individuellt, och beror på hur lång cykel du har. Jag har en ganska lång cykel (30-24 dagar) och väldigt sen ägglossning, brukar ha ägglossning runt dag 20-24. Har alltså väldigt kort tid mellan ägglossning och mens. 😊 

    Jag åt p-piller i något år när jag var typ 20 (är 30 nu), och för mig tog det 1-2 månader innan den blev mer regelbunden.

Svar på tråden 8 dagar över tiden