• Anonym (TS)

Jag kommer att dö snart

Jag är rädd.. Och jag undrar vad som händer.. Blir allt bara svart? Jag hade så gärna velat se mina barn växa upp. Yngsta är bara1,5 år.. Han kommer inte ens förstå, antagligen känna sig övergiven. 

Vad tror ni händer efter döden? Och hur känns det? Tror ni att jag kommer kunna se mina barn? Eller kommer jag inte finnas mer alls? Hur kommer mina barn klara av det? 

• Svar på tråden Jag kommer att dö snart
  • Anonym (Ousmi)
    Häegertz skrev 2023-07-12 14:19:01 följande:
    Men är du på riktigt? En för oss okänd människa ligger för döden och du drar upp en massa religiös skräckpropaganda? Tack för den, precis vad man behöver när man ligger och har dödsångest. 
    Tack för din kommentar. 

Jag förstår hur du tänker, men enligt mig så är det bättre att ta i det syra äpplet och kanske rätta sig och bli en vinnare istället för att söka efter det som låter enklast för stunden.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ousmi)

Jag skulle inte kalla det för religion, utan snarare syn på livet. Vi har alla någon form att se på livet, vare sig man kallas för religös eller atiest. 

Ingen skall behöva "sluta dra in" sitt sätt att se livet på. Alla ska kunna åskåda livet på det sätt de uppfattar det. Acceptans och respekt bör genomsyra oss i våra diskussioner. 

• Häegertz
    Anonym (Ousmi) skrev 2023-07-12 14:37:51 följande:
    Tack för din kommentar. 

Jag förstår hur du tänker, men enligt mig så är det bättre att ta i det syra äpplet och kanske rätta sig och bli en vinnare istället för att söka efter det som låter enklast för stunden.
    Du får tycka, tänka och tro vad du vill. Men gå för djävulen inte på döende människor och skräm upp dom mer än vad de redan är. Hen måste ju ligga och vara livrädd med en ångest från helvetet, och du börjar snacka om evig plåga. Skärp dig och använd din fingertoppskänsla lite. Det finns en tid och plats för allt, men här är verkligen inte rätta stället.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)
    Anonym (Ousmi) skrev 2023-07-12 13:55:34 följande:

Hej min fina vän, först vill jag skicka dig världens största kärlekshälsning. Hoppas det är ok med dig och ditt mode trots omständigheterna. 

Som tidigare sagt, RING EFTER HJÄLP om det handlar om självmordtankar. Jag lovar att det blir värre efter ett självmord. 

Mitt svar svart på vitt: livet är ett prov, precis som i skolan. När livet tar slut, och döden är framme så är det som att man lämnar in sitt prov. 
    Den vi lämnar provet till är den stora kraften som har skapat allt, och initierade allt liv. 

Har man gjort som skaparen bad om, så blir allt efter döden fint och glädjande, du kommer inte längta tillbaka till detta liv 🙂

Har man inte gjort vad skapaåren bett om, så blir det tufft efter döden. Det blir straff och elände, och man kommer vilja återgå till livet för att rätta till sina misstag, men då är det tyvärr för sent.

Efter döden kommer ett evigt liv, som inte är likt vårt liv här på jorden. Hur det eviga livet ser ut, beror som sagt enbart på hur livet på jorden har spenderats.

En människa som har gjort rätt för sig i jordelivet och lyssnat på den skapande kraften, bör inte känna ångest inför döden. Man kan alltid rätta till sina misstag och få godkänt på sitt prov, även om man enbart har lite kvar till döden. Hoppet finns.

Det var min syn på livet, som jag är övertygad om att den stämmer. Men jag respekterar alla andra syn och åsikter. 

Kram kram kram min fina vän ❤️

Det finns inga bevis eller belägg för att det är som du tror. Det är en tro, precis som många andra. Vilket såklart är okej, men det har inte större vikt än någon annan tro. 

Jag tror iaf inte att något dåligt händer iom döden. Antingen är den ett slut, eller en fortsättning. Men oavsett innebär den slut på lidande. Man får vila, eller så känner man ingenting, det upphör bara, vilket i sig kan vara vilsamt.

Dina barn kommer att klara sig. De kommer att sakna dig, men allt kommer att gå bra. 
  • Anonym

Hej ts, vad fint du skriver. Tack för att vi får läsa dina innersta tankar. 
    Jag tror att när vi dör så är vi väntade och välkomna när vi tar klivet över till andra sidan.  Exakt vad som väntar vet jag såklart inte. Men jag skulle benämna det kärlek, ljus och värme. Jag har inga problem att använda "Gud" som namn på detta.
    Det finns inga krav på dig eller mig bara en stor famn som fångar upp oss och älskar oss precis som vi är.

• Anonym (Hm)

Hej TS! 

Du kommer få se dina barn växa upp och du kommer inte vara ensam. Någon möter dig och allt kommer bli bra. 

• Marie89

Det här är en fin text som säger så mycket, så tror jag, att det som händer efter döden går inre ens föreställa sig. 

Sagan om tvillingarna

Det hände sig en gång att två barn kom till samtidigt i en livmoder.
    Veckorna gick och tvillingarna växte. De sade: - Är det inte fantastiskt
    att vi har blivit skapade? Är det inte härligt att leva?

Tillsammans började de utforska världen. De letade sig fram till
    navelsträngen som gav dem liv och de sjöng av lycka.
    -    Så stor är vår mors kärlek att hon delar sitt liv med oss!

Efter hand som veckorna blev till månader märkte tvillingarna hur de förändrades.
    -    Vad betyder det, frågade den ene.
    -    Det betyder att vår tid i den här världen snart är slut, svarade den andre.
    -    Men jag vill inte lämna den här världen. Jag vill alltid vara här.
    -    Du har inget val? men kanske finns det ett liv efter födelsen?
    -    Hur skulle det se ut? Då måste vi ju lämna navelsträngen och utan
    den kan vi ju inte leva. Dessutom har vi sett tecken på att det varit
    andra här före oss och ingen av dem har kommit tillbaka.
    -    Har du någon gång sett vår mor? Kanske existerar hon bara i vår
    fantasi? Kanske har vi bara hittat på henne för att trösta oss?

Så gick dagarna, fyllda av ångest och oro. Till slut var tiden inne då de skulle födas.

I det ögonblick som tvillingarna lämnade sitt moderliv och såg dagsljuset
    öppnades deras ögon och de rördes till tårar. För den syn som mötte
    dem var större och vackrare än de någonsin kunnat föreställa sig!

• fultextad användarhandbok

Hej, jag vet inte alls vad som händer eller inte händer efter döden. Jag tror att det som vi uppfattar som jaget kommer att upplösas, men inte alls omöjligt att medvetandet fortsätter att finnas. Är universum oändligt och evigt finns kanske möjligheten att allt upprepas oändligt antal gånger. I så fall kommer du att finnas oändligt många gånger. Du är inte heller en fristående bit av universum, är universum oändligt och evigt kommer du också att vara det då du uppgår i det. Med dessa ord önskar jag dig frid.

• Anonym (Ousmi)
    Marie89 skrev 2023-07-12 22:37:21 följande:

Det här är en fin text som säger så mycket, så tror jag, att det som händer efter döden går inre ens föreställa sig. 

Sagan om tvillingarna

Det hände sig en gång att två barn kom till samtidigt i en livmoder.
    Veckorna gick och tvillingarna växte. De sade: - Är det inte fantastiskt
    att vi har blivit skapade? Är det inte härligt att leva?

Tillsammans började de utforska världen. De letade sig fram till
    navelsträngen som gav dem liv och de sjöng av lycka.
    -    Så stor är vår mors kärlek att hon delar sitt liv med oss!

Efter hand som veckorna blev till månader märkte tvillingarna hur de förändrades.
    -    Vad betyder det, frågade den ene.
    -    Det betyder att vår tid i den här världen snart är slut, svarade den andre.
    -    Men jag vill inte lämna den här världen. Jag vill alltid vara här.
    -    Du har inget val? men kanske finns det ett liv efter födelsen?
    -    Hur skulle det se ut? Då måste vi ju lämna navelsträngen och utan
    den kan vi ju inte leva. Dessutom har vi sett tecken på att det varit
    andra här före oss och ingen av dem har kommit tillbaka.
    -    Har du någon gång sett vår mor? Kanske existerar hon bara i vår
    fantasi? Kanske har vi bara hittat på henne för att trösta oss?

Så gick dagarna, fyllda av ångest och oro. Till slut var tiden inne då de skulle födas.

I det ögonblick som tvillingarna lämnade sitt moderliv och såg dagsljuset
    öppnades deras ögon och de rördes till tårar. För den syn som mötte
    dem var större och vackrare än de någonsin kunnat föreställa sig!

Tack Marie för en väldigt fin text! 
    Imponerande bra. 
  • Anonym (Kristen)

Jag är ledsen att du drabbas av detta. Jag har själv fyra barn, varav ett är 1 år och fyra månader.
    Jag känner att jag måste stanna upp och svara dig.

Jag är kristen. Så jag tror att vi möts igen i himlen.
    Många kommer inte hålla med mig, men jag skulle rekommendera dig att kontakta någon hos närmsta kyrka. Jag själv har erfarenheter från pingstkyrkor under min uppväxt och upp till vuxen ålder och har bara haft bra erfarenheter.

Dom kommer absolut att vilja ge dig svar på dina djupa frågor om livet och livet efter detta. Åtminstone folk i pingstkyrkor brukar vara väldigt öppna och välkomnande och varma. Det gäller säkert många andra kyrkosamfund också. (Finns rätt många).

Jag har på äldre dar (är över 30) blivit mindre stensäker på exakt vilken teologi som är rätt (rätt tolkning av bibeln) men det viktigaste brukar de flesta kristna vara överens om: vem som skapade världen, att Gud älskar oss, vad han vill med oss och vad som händer i detta liv och vad som händer i evigheten.

Jag tror du skulle finna mycket tröst och uppmuntran.

Jag hoppas du inte är ensam i detta.
    Kramar!! 

• Anonym (Kära du)

Kära du, om jag ändå hade några kloka ord att skriva...
    Jag hoppas innerligt att det finns något efter detta och att du får se dina barn igen.  Önskar att jag kunde ge dig en kram

• Anonym (Frid)
    Anonym (L) skrev 2023-07-12 14:39:15 följande:
    Men är du inte klok? Sluta dra in gud i saker hela tiden... Förstår mig inte på religiösa människor
    Jag förstår mig inte på mig människor som människor som klumpar ihop andra människor. Jag är kristen. Jag skulle aldrig skriva en sån text till en person i nöd. Men du tillhör dessa människor som inte kan särskilja människor.
Svar på tråden Jag kommer att dö snart