• Anonym (O)

kille som inte vill ha kontakt med sitt barn

Jag har fått reda på att min väns son har ett barn som han aldrig har träffat. Detta beror inte på att mamman eller barnet vägrar, utan för att han inte vill. Barnet verkar bo i en annan stad och jag vet inte så mycket pga fick reda på det då en fd flickvän till honom hade berättat det för en annan vän. Jag tycker detta är så otroligt konstigt och blir illa berörd när jag tänker på det. För mig är det obegripligt hur det kunnat bli så, då min vän och deras familj är så fina människor? Eller är sånt här vanligt? Sonen är lite över 30 och barnet är inte många år, så det handlar inte om nån tonårsgraviditet heller.
    Jag har ingen aning om ifall min vän vet något, och tror inte att jag vågar ta upp det trots att det stör mig. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden kille som inte vill ha kontakt med sitt barn
  • Anonym (O)

@myran
    Är din killkompis känd och/eller svinrik?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Återigen TS. Du är på väg att döma din väninna och hennes son för att de KANSKE har ett barn och barnbarn som de KANSKE vet om och skiter i. 

Men du vet inte säkert. Du har fått höra det via en fd flickvän till sonen, som berättade det för en vän? Det är ingen pålitlig källa. Visst kan det vara sant, men det behöver inte vara så. Det kan handla om både medvetet skvaller och missförstånd. 

Om detta är en så stor grej för dig, måste du börja med att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Antingen det eller släppa det. 

Jag håller med om att det är hemskt att överge barn, men biologi är inte allt. Ett barn kan få kärlek och omsorg även om barnet har en pappa och farmor som inte bryr sig. (Om det nu är så). Barnet kanske inte bara har mamman utan även mammans släkt, en snäll bonuspappa osv. Jag anser att det är bättre för barnet än en ointresserad och / eller olämplig biopappa. 

• Anonym (O)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-13 19:50:34 följande:

Återigen TS. Du är på väg att döma din väninna och hennes son för att de KANSKE har ett barn och barnbarn som de KANSKE vet om och skiter i. 

Men du vet inte säkert. Du har fått höra det via en fd flickvän till sonen, som berättade det för en vän? Det är ingen pålitlig källa. Visst kan det vara sant, men det behöver inte vara så. Det kan handla om både medvetet skvaller och missförstånd. 

Om detta är en så stor grej för dig, måste du börja med att ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Antingen det eller släppa det. 

Jag håller med om att det är hemskt att överge barn, men biologi är inte allt. Ett barn kan få kärlek och omsorg även om barnet har en pappa och farmor som inte bryr sig. (Om det nu är så). Barnet kanske inte bara har mamman utan även mammans släkt, en snäll bonuspappa osv. Jag anser att det är bättre för barnet än en ointresserad och / eller olämplig biopappa. 

Ja du har helt rätt i allt. 
  • Anonym (S)

TS har väldigt otrevlig attityd mot de som inte tycker som henne, t.ex (Kvinna). Vaddå "du har levt empatilöst"????? För att (Kvinna) gjort valet att inte skaffa barn, anser att det främst är kvinnans ansvar om det ska bli graviditet eller inte och att det inte blir bra att tvinga på någon ett aktivt faderskap?? Och som dessutom är beredd att ge upp en bra vänskap med en hel familj p.g.a något som hon inte har en aning om?? Jag ser inget som helst konstigt med att ligga med någon en gång och sen få veta att tjejen som man inte ens vet namnet på är gravid, rycka på axlarna och helt enkelt gå vidare med sitt liv så som det var! Lika väl som en tjej kan göra 12 aborter för att barn inte passar in i livet så kan väl en kille också strunta i det? Om han känner så?? Då är det ju värre att överge ett barn som finns, sticka när denne är kanske 6-7 år!

Man står sig själv närmast så det ÄR kvinnans ansvar att skydda sig om hon inte vill bli gravid! Vägrar man skydda sig själv, kräver saker av sin partner, jaa då är avhållsamhet en bra grej om man inte vill bli gravid! Eller tänker ni likadant angående mat-allergier?? Att andra ska ta hänsyn till det, ni litar blint på att andra ser till att ni inte får i er något olämpligt?? Eller finns det något som helst eget ansvar, om man verkligen vill undvika en allergisk reaktion?? Om det snygge killen från krogen säger "Äh, ta den här kakan, det är säkert inga nötter i!" eller om han säger "Äh, vi kör utan kondom, det blir bäst så!". Var är självbevarelsedriften, tjejer???

Och vaddå "Det är som att det flyttat in nazister som grannar!!"???? Är du på riktigt eller??? TS verkar ha ett riktigt stort behov av att styra och ställa och bestämma hur andra människor ska leva sina liv, utifrån så det passar henne och hennes livssyn och tankegångar!

• Tow2Mater
    Anonym (O) skrev 2023-07-13 19:06:00 följande:
    Det är sant! Det finns alltid en möjlighet att det är ett elakt rykte bara. Och det är en av orsakerna till att jag vill ta upp det. Samtidigt är jag rädd för att det är sant och vad det betyder för vår vänskap i så fall. Jag är redan 100% medveten om att jag dömer! Har inte utgett mig för att vara någon skön typ som tycker att allt är okej, är snarare en dryg kärring faktiskt! :)
    Alt har ett pris. Du får ju ta ett beslut efter vilken kostnad du anser vara värt det.
  • Anonym (O)

För att vara superdupertydlig nu: jag veeeeeeet att det finns människor som tycker att det är helt okej att överge ett barn bara för att man vill. Jag delar inte era värderingar så era råd kommer att flyga förbi obesvarade eller så kommer jag att berätta vad jag anser vara fel med ert resonemang. Förbjuder er inte att skriva i tråden, men jag hoppas inte att någon av er tror att jag kommer säga att ni är jätteduktiga?

• Anonym (Myran)
    Anonym (O) skrev 2023-07-13 19:41:53 följande:

@myran
    Är din killkompis känd och/eller svinrik?

Nej inget av det..en vanlig kille i ett lågavlönade jobb.
  • Anonym (O)
    Anonym (Myran) skrev 2023-07-13 21:16:09 följande:
    Nej inget av det..en vanlig kille i ett lågavlönade jobb.
    Då satsar jag på mytoman snarare än psykopat, för den där berättelsen köper jag icke.
  • Anonym (S)
    Anonym (O) skrev 2023-07-13 20:49:47 följande:

För att vara superdupertydlig nu: jag veeeeeeet att det finns människor som tycker att det är helt okej att överge ett barn bara för att man vill. Jag delar inte era värderingar så era råd kommer att flyga förbi obesvarade eller så kommer jag att berätta vad jag anser vara fel med ert resonemang. Förbjuder er inte att skriva i tråden, men jag hoppas inte att någon av er tror att jag kommer säga att ni är jätteduktiga?

Och "vi" kommer inte säga att du är "jätteduktig". Men du startade en offentlig tråd, du får ta att människor tycker olika. Och du tänker rätt udda i vissa fall. Men så tycker du och det får du göra! Andra tänker på andra sätt! Det finns ju inget Rätt eller Fel, medan du anser att det gör det och att det är du som dikterar villkoren.
    Bryt med den här "superduper"-otrevliga svikar-familjen, om det är vad du tror att du mår bäst av! Ställ till en scen och skäll ut dem efter noter då de enligt dig är så genomvidriga! Du riskerar att göra bort dig och skämma ut dig deluxe men då får du ju som du vill i alla fall!
    Kan du förresten inte "förbjuda" oliktänkande att skriva i tråden, det vore festligt! Precis som du anser att du kan styra över det också....!
  • Anonym (helt apropå)
    Mimosa86 skrev 2023-07-13 17:03:24 följande:
    Lek med tanken om att alla kvinnor helt plötsligt beslutade sig för att enbart ligga med en man som var aktivt beredd att bli pappa.

Ramaskri i mansvärlden :) 
    Varför vore det så konstigt?

Jag har alltid haft som policy att inte ha sex med en man som jag inte kan tänka mig skulle bli en hygglig förälder.
  • Anonym (Berätta och fråga)

Om det var min vän och inte bara en bekant så hade jag förstås berättat vad jag hört och frågat hur det egentligen ligger till. Rykten ska man aldrig tro på. Döm inte andra människor utan att veta.

• Anonym (O)
    Anonym (Berätta och fråga) skrev 2023-07-15 22:15:16 följande:

Om det var min vän och inte bara en bekant så hade jag förstås berättat vad jag hört och frågat hur det egentligen ligger till. Rykten ska man aldrig tro på. Döm inte andra människor utan att veta.

Jag har gjort det nu. Det var sant. Jag har såklart erbjudit min vän stöttning och ett lyssnande öra, men också sagt att jag tycker att de ska ha kontakt med barnet.
Svar på tråden kille som inte vill ha kontakt med sitt barn