• daniel2003

Hur hanterara 7-åring som vägrar sova?

Har en dotter på 7 år som alltid varit lite motståndare till att gå och sova men sista månaderna har det spårat ur rejält. Hon är väldigt otrevlig och slåss och svär.

Hon har bevisligen förmågan att ta det lugnt för med mormor gick det bra förra veckan vid läggning så verkar bara vara med oss föräldrar det spårar ur. Går även jättebra i skola och på fritids.

Försökt läsa på lite och vad jag förstår så ska man inte skälla och tjata och tvinga barnet. Man ska bygga en bra relation med barnet genom att spendera tid tillsammans så det vet jag och är något vi jobbar på men det tar ju tid.

Hur ska man göra i den akuta situationen? Ska man bara låta barnet var uppe till henne stupar av trötthet eller hur gör man bästa? Att skälla och tjata hjälper ju INTE om man vill ha en bra relation. Men det känns ju inte heller rätt att hon ska styra och ställa?

Har försökt prata med henne om hur hon vill ha läggningen på dagarna senaste veckan. Då gör hon allt för att slippa prata om det eller blir jättearg. Hon säger att det inte alls ö3 läskigt att w8va men något är ju galet men vi lyckas inte få något vettigt ur henne.

Någon som har några tips som fungerat när ni varit i liknande situation?

• Svar på tråden Hur hanterara 7-åring som vägrar sova?
  • Mortiscia80

Första frågan är ju hur läggningen ser ut? Hur tidigt påbörjar ni läggningen jämfört med när hon borde sova? Har hon mindre sömnbehov nu än som yngre?

Jag skulle uppmuntra henne till att läsa böcker innan hon ska sova, gemensam lässtund är annars en fin klassiker :) Man varvar ner långsamt, det kan ta en timme eller så. Försök också förskjuta sovtiden en liten bit i taget, en kvart åt gången är lagom, så man säger god natt för kvällen lite tidigare och sedan kör man så tills man ser att hon somnar i tid, då tar man en kvart till osv tills man når önskvärd tid. Men tänk som sagt på att hon kanske inte har precis samma sömnbehov längre, och sommaren är dessutom en tid då det kan vara svårt, både pga ljuset men också pga rubbade rutiner.

• rosesarewhite

Att hon bara trotsar mot er föräldrar visar ju att hon är trygg med er.

Jag hade inte gått med på att hon slåss och svär. Det är en sak att vara arg, men att slåss och svära är inte ok. Det är också något du kan säga till henne.

Är det bara vid läggningen som har det problemet eller är det vid fler tillfällen? Om det är vid många tillfällen under dagen hade jag sökt hjälp i vården.

Är det bara under läggningen så fundera över om hon är arg för att hon tex är rädd för något (mardrömmar?) eller om hon bara inte vill sova för att det är roligt att vara uppe.

Hon kanske behöver vara uppe lite längre på sommarlovet? Det går ju att hon tex borstar tänderna i vanlig tid men sedan får vara uppe typ 30-60 min till. Under denna tid gör ni något som varvar ner. Typ 30 min läsa bok och 30 min där någon av er föräldrar lägger er med henne i sängen och pratar. Och då alltså prata om dagen, saker hon tycker om etc, låt hemne styra samtalet och få egentid med er.

Svar på tråden Hur hanterara 7-åring som vägrar sova?