• Pehrmedh

Träning och kost. Hur viktigt är det för god hälsa?

Anser du att träningen är 20 % och maten 80 %? En "expert# menade det.

Eller hur vill du fördela procentsatserna när det handlar om att uppnå en ok/god hälsa?

Hur viltig är den regelrätta motionen (=byta om och motionera/träm)  och hur viktigt är det att vara rörlig i vardagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-18 21:09
    Går såklart bra att även ha åsikter om sömnens påverkan på hälsan.

• Svar på tråden Träning och kost. Hur viktigt är det för god hälsa?
  • Anonym (S23)

Jag tror maten, träningen och vardagsmotionen och sömnen är jätteviktig för hälsan. Även att ha bra relationer och ett socialt sammanhang man trivs med. 

Vilka procentsatser som är optimala är ganska oviktigt, jag tror dessutom att det varierar beroende på var man är i livet. 

• Mrs Moneybags

Alltså båda är 100% viktiga, men när man talar om viktnedgång brukar man säga att kosten är 70-80% av resultatet. Det är nämligen kosten som styr vikten mest. 

För hälsans skull är båda lika viktiga, sömn, stresshantering, att inte röka etc är också mycket viktiga faktorer. 

• Anonym (Kvinna 39)

Håller helt med Mrs Moneybags och lägger också till att alkohol är en av de största riskfaktorerna för kroppen, oavsett om det gäller inre organ eller cancerrisk.

Håller även med S23 om det sociala, det är en av de tre viktigaste faktorerna för psykisk hälsa, motverka demens mm. De övriga två var motion och att hålla hjärnan i trim, dock inte med sudoku och liknande som många tror för det hjälper knappt utan att utsätta hjärnan för nya intryck, lära sig saker, uppleva nya saker osv.

• Anonym (antagligen)
    Pehrmedh skrev 2023-07-18 21:06:14 följande:
    Träning och kost. Hur viktigt är det för god hälsa?

Anser du att träningen är 20 % och maten 80 %? En "expert# menade det.

Eller hur vill du fördela procentsatserna när det handlar om att uppnå en ok/god hälsa?

Hur viltig är den regelrätta motionen (=byta om och motionera/träm)  och hur viktigt är det att vara rörlig i vardagen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-18 21:09
    Går såklart bra att även ha åsikter om sömnens påverkan på hälsan.

För egen del funkar jag bättre med att först fokusera på träning. Får jag till träning börjar jag automatiskt äta bättre faktiskt. Att enbart justera kosten kräver för stor disciplin för mig.

Sedan tror jag att om man äter "normal mat" och minskar portionerna gradvis, så går man ner i vikt. 

Samt 80-20 tänket kan man applicera på mat också - dvs, äta 80% av måltiderna med bra mat och 20% vad man vill. Det ger en mer avslappnad inställning.
Svar på tråden Träning och kost. Hur viktigt är det för god hälsa?