• inezin83

    Personalvetare eller socionomprogrammet?

    Jag undrar vad som är bäst att välja, personalvetarprogrammet eller socionomprogrammet? Jag har kommit in på pa-programmet men står som 20 reserv till socionomprogrammet som jag valde i första hand. är mest intresserad av socionom men tycker att pa också verkar intressant. samtidgt så har jag hört att det ska vara väldigt svårt att få jobb som personalvetare inom hr osv.

  • Svar på tråden Personalvetare eller socionomprogrammet?
  • xnfsm

    Socionom helt klart! Bredare utbildning samt att du med den kan vidareutbilda dig till annat tex kurator mm. Att arbeta med personalfrågor kan du också göra som socionom. 

  • linani

    Vad tycker du låter mest roligt?
    Att arbeta med utsatta grupper och hantera sociala problem, tunga frågor och tuffa beslut. 
    Eller stötta chefer och organisationer inom rekryteringar och organisationsutveckling?

    Så svårt är det inte att få jobb inom HR. Att det finns fler tjänster för socionomer beror ju ofta på att det är ett mindre eftertraktat yrke (låg lön, tung arbetsbörda). Som HR får du kanske räkna med att göra några hundår först, typ bemanningsföretag, med stort fokus på att jaga kandidater och många intervjuer och telefonsamtal. Men därefter har du en bra möjlighet att gå vidare till mer välbetalda och utvecklande tjänster. 

    HR erbjuder även större möjlighet att arbeta både privat och offentligt, än socionom som huvudsakligen är offentlig verksamhet. Det finns även tjänster där du får provision på dina rekryteringar, vilket är positivt om du är en person med stort eget driv och säljig personlighet. 

    Socionom kan vara väldigt givande, för rätt personer. Finns eldsjälar som stannar kvar hela yrkeslivet. Men också många som blir  dränerade och i det närmaste tappar tron på mänskligheten. 

  • Flizan30
    linani skrev 2023-07-23 10:53:15 följande:

    Vad tycker du låter mest roligt?
    Att arbeta med utsatta grupper och hantera sociala problem, tunga frågor och tuffa beslut. 
    Eller stötta chefer och organisationer inom rekryteringar och organisationsutveckling?

    Så svårt är det inte att få jobb inom HR. Att det finns fler tjänster för socionomer beror ju ofta på att det är ett mindre eftertraktat yrke (låg lön, tung arbetsbörda). Som HR får du kanske räkna med att göra några hundår först, typ bemanningsföretag, med stort fokus på att jaga kandidater och många intervjuer och telefonsamtal. Men därefter har du en bra möjlighet att gå vidare till mer välbetalda och utvecklande tjänster. 

    HR erbjuder även större möjlighet att arbeta både privat och offentligt, än socionom som huvudsakligen är offentlig verksamhet. Det finns även tjänster där du får provision på dina rekryteringar, vilket är positivt om du är en person med stort eget driv och säljig personlighet. 

    Socionom kan vara väldigt givande, för rätt personer. Finns eldsjälar som stannar kvar hela yrkeslivet. Men också många som blir  dränerade och i det närmaste tappar tron på mänskligheten. 


    Jag går lite i samma tankar socionom eller personalvetare . Arbetar du inom hr ?Om man arbetar med rekryetering inom bemanning , vad ligger lönen på då som ny ? Vilka arbeten kan man få sen  efter de hundåren? Jag är äldre och kommer vara närmare 50 når jag är klar med studier, finns det inte risk att man som ny inom hr väljs bort för en yngre kandidat att satsa på runt 30-35 ? Är rädd att jag inte ska få jobb sen om jag väljer hr. Behöver man inte jobba vid sidan av studietiden för att kunna få större möjligheter att få jobb.? Jag är driven men är absolut ingen säljare som person 
Svar på tråden Personalvetare eller socionomprogrammet?