• Gvk

Råd till dig som funderar på att frysa ägg eller IVF!

Jag skriver detta för att det kan vara till hjälp för någon annan i liknande situation.

Om min poäng skulle sammanfattas i en enda mening och om jag visste det jag vet nu, så skulle det lyda:

****PLOCKA OCH FRYS DINA ÄGG SÅ FORT DU BARA KAN!,

VÄNTA INTE, INTE ENS NÅGRA MÅNADER!****

Lite om mig som skriver detta då:

*Jag en ensamstående, 42 årig kvinna.

*Har under 1 års tid plockat ägg. 

*Jag gjort 5 äggplock och ICSI+ Hatching.

* Jag har gjort 2st återföringar utan resultat (sista vet jag inte än men räknar med nada).

Min historia är att jag i ung ålder blev gravid 2ggr på första försöket. Så jag hade rätt lätt att bli gravid och var väldigt fertil. ?Skydda dig med allt du kan?? skrattade barnmorskan fram under mitt besök hos henne minns jag. Därav har jag aldrig någonsin tänkt att jag har några problem att bli gravid. 

Att bli gravid har alltid varit självklart. Det har aldrig varit frågan om jag vill bli mamma, utan när och hur jag ska bli mamma. Åren har dock löpt på utan att jag träffat någon jag velat skaffa barn med efter jag separerat från min första relation och vid uppbrottet av min sista relation för 2 år sedan, bestämde jag mig dock för att nu är det dags att se till att bli gravid på egen hand (såklart med lite hjälp av simmare dock).

Jag kände ingen som helst rädsla för att jag inte kunna bli gravid eftersom jag hade varit det innan och blivit det så snabbt. Att det skulle kunna vara försent fanns liksom inte på kartan.

2022 i Juli (exakt 12 månader sedan) så gjort jag så mitt första plock och sedan har det sett ut så här:

*2022 Juli: 12 ägg, 10 befruktade, 7 embryon dag 3, 2blastocyster till frys (de andra 2st som odlades fram hade kromosomavvikelser och frystes därav inte ned).

*2022 Augusti: 10 ägg, 8 befruktade, 6st 3-dagars till frys.

*2022 Oktober: 9 ägg, 7befruktade, 5st obefruktade till frys.

*2023 Juni: 10 ägg, 8 befruktade, 6st klarade sig till dag 3, 2st tillbaka i magen på dag 3, de andra 4st kom senare inte att odlas vidare pga plötslig uppkomst av för mycket fragmenteringar, ingen graviditet.

*2023 Juli: 12 ägg +5st från frys (från oktober) befruktades, 14 av dem fertiliserades, 8st klarade sig till dag 3, 2st återfördes (1st 4celler och 1st 6celler) och ligger nu i min mage. Av de 6st återstående nådde inget blastocyststadie.

Vad jag försöker visa är vad som drastiskt kan hända på 1år!

Från att ha haft 4 blastocyster på dag 5, varav 2st friska, så har jag numera svårt att få embryon att överleva med rätt mängd celler till dag 3!

På mitt sista försök var det bara 1!ENDA ägg som hade 6-celler av 17st plockade ägg!

Det blev trots ett rejält antal ägg inte ett enda embryo till frys och det embryo på 4-celler som återfördes tillsammans med det 6-celliga är det givet inte stor chans för.

Jag kan säga så här, jag var INTE förberedd på detta resultat! Inte ett dugg!

Hade förväntat mig att på totalt 53!ägg iaf fått 10st bra embryon till frys! Och åtminstone 5st  blastocyster. 

Flera läkare sa till mig att jag hade ett väldigt bra AMH- äggkvantitet (dubbelt så högt jämfört med vad som är normalt för min ålder) som också stämmer med vad man fått ut. 

OBS! Men antalet ägg är inte det som avgör utgången! Det avgörs på kvaliteten och den avgörs främst av din ålder, om du inte har andra medicinska begränsningar också förstås.

Visst, har man iaf ägg kvar så kanske man kan hitta något enda bra bland alla dem, men jag kunde iaf inte tro att statistiken på åldern var så avgörande:

*??'Ålder:

*Under 35år= 10st bra embryon

*38år= 6st bra embryon

*40år= 4st bra embryon

*Efter 40= 2st bra embryon

*Efter 45= 1kvinna på 100 som blir gravid med icke donerade ägg!

Återigen! FRYS DINA ÄGG! OCH GÖR DET HELST INNAN DU FYLLT 30ÅR!

Ärligt talat, jag tyckte det var ett evigt,  jäkla tjat om ålder när jag först började kolla upp det här med IVF och äggplock. Så stor skillnad kan det väl inte vara på ett år hit eller dit? Vad hinner liksom hända lpå 12 eller 6månader? Men jo det är det! 

Det sorgliga är också att om det är försent, så är det försent. 

Har du ingen kvalitet kvar på dina ägg så har du ingen annan utväg än att ta in en äggdonator.

Din äggkvalitet är inget du kan påverka på något sätt.

Så för Guds skull! Se till att du inte hamnar där som jag är nu!

Förutom det psykologiska traumat i att inte bli gravid och misslyckade IVF försök, så är ett annat trauma den ekonomiska situationen och alla galna kostnader för IVF-behandlingar!

******Kostnaden ökar också signifikant med åldern!*****

Från att du inom 3st försök kan förvänta dig att bli gravid om du är under 35år.

Så har den siffran stigit till det dubbla vid 40 års ålder och jag då som är 42 har under 10% chans att bli gravid.

Så från att det skulle kunnat kosta 100 000kr (vilket många paket om 3st behandlingar kostar).

Så får jag räkna med 10 behandlingar, jag kanske får använda mig av fler kostsamma metoder som hatching eller som ICSI, köpa fler står med säd osv. Då har behandlingarna i snitt kostat dig 1milj SEK, innan du förhoppningsvis testat positivt på stickan om ens det. Då har jag inte räknat in alla risker för missfall mm.

Så är du över 38år så är mitt råd till dig följande:

Ta 3st snabba äggplock i 3st cykler efter varandra om du orkar. Befrukta dem helst (större överlevnad då vid upptining) eller frys dina ägg. Har du få ägg, kör 6 behandlingar. Börja därefter återföra först när du har iaf 30st ägg i frys.

Är du över 40år så planera för minst 6plock, beroende på ditt AMH och hur många ägg man får ut.

Varför ser mitt råd ut så?

Jo, för att om du börjar med att återföra direkt så kan din äggkvalitet försämrats ännu mera under de 9 månader du bär ditt barn och skulle du därefter vilja ha ett syskon så kan det vara för sent.

Också, så har jag lärt mig att det är ett oerhört svinn vad beträffar ägg/embryon som faller bort längst vägen. 

Visste du att 80%! av alla befruktade ägg/embryon dör på väg till blastocyststadie (dag 5 efter fertilisering).

Jag vet att det här inte är en glädjekalkyl för många men den är tyvärr en sanning statistiskt sett.

Sen visst det finns undantag även om de inte är många och absolut är klinikerna särskilt de privata angelägna om att ge dig hopp. De tjänar pengar på dig och det är en dyster sanning att deras verksamheter bygger på barnlängtande människor som i många fall passerat en ålder där det är möjligt men ändå har en så stor längtan att de är villiga att lägga en miljon kronor på att försöka. Vad är det man säger?.hoppet är det sista som överger människan.

• Svar på tråden Råd till dig som funderar på att frysa ägg eller IVF!
  • Citronsmör

Jag kan tillägga att även yngre kvinnor kan ha svårt att få blastocyster. Jag fick 5 och 3 blastocyster vid mina två första stimuleringar (jag var 30 år) och av dessa hade 5 rätt antal kromosomer. Det var hög kvalitet på dem också. Ett år senare, då jag var 31, gjorde jag fler stimuleringar och fick bara 1 blastocyst på två stimuleringar (som visserligen hade hög kvalitet och rätt antal kromosomer). Därefter har jag gjort ytterligare tre stimuleringar som 32-åring, som totalt har resulterat i en blastocyst (otestad, så vet ej kromosomantal), utöver två embryon som återfördes innan blastocyststadiet och inte tog sig. 

Hade jag fått fler blastocyster om jag var yngre? Det går inte att veta, men det är det läkarna tror är mest sannolikt. Det är nog få som har sådan otur som jag, men ta det som ett exempel på att man aldrig kan veta hur äggen mår innan man gör IVF.

Svar på tråden Råd till dig som funderar på att frysa ägg eller IVF!