• Anonym (Baby08-23)

Livmodertappen inför förlossningen

Hej, jag har tidigare (innan och under graviditeten) kunnat känna då min man stött emot livmodertappen då vi haft sex. Han har även kunna känna att det liksom tar stopp inuti mig oavsett ställning. Men nu de senaste två gångerna vi haft sex (denna veckan) inte kännt att det tagit emot. Kan detta betyda att livmodertappen förändrats inför förlossning?
    Bebis har varit fixerad sedan vecka 32 och jag har haft förvärkar sedan 35. Går in i vecka 38 imorgon och tror att en del av slemproppen lossnade igår (en 2×2 cm slemklump i trosor)
    Tacksam för andras tankat och erfarenheter

• Svar på tråden Livmodertappen inför förlossningen
  • Cusoon

Ja fast vad spelar det för roll för sexet? Ni har väl inte som mål att göka så karln din dunkar in i livmodertappen? Du är gravid och svullen i vaginan, kan bara vara så enkelt också, att han därför inte kännt tappen. Onödigt att spekulera kring huruvida din livmodertapp förändrats för att göra sig redo att förlösa, det är det som ska ske. Bf är bara ett beräknat datum, redan i v.38 är det helt okej att förlossningen kommer igång, barnet är moget för världen nu. Om du undrar om din förlossning har startat kontakta förlossningen. Lycka till!

Svar på tråden Livmodertappen inför förlossningen