• Anonym (E)

Börjat med escitalopram, någon som äter den?

Precis börjat med escitalopram mot ångest och depression.
    Någon som äter den? Hur lång tid tar det innan man märker effekt? Hört att man först kan må mycket sämre innan det vänder. Känns ju jobbigt såklart men det är väl bara att härda ut.

• Svar på tråden Börjat med escitalopram, någon som äter den?
  • Pixie99

Jag vet av yrkesmässiga anledningar hur Citalopram fungerar, och denna information borde du ha fått från din behandlande läkare.

Det är alldeles riktigt, det blir med största sannolikhet lite jobbigare innan det vänder. Räkna med att det kanske får gå 3-4 veckor innan du märker en gradvis ljusning. Under den första tiden kan du uppleva både humörsvängningar, ökad nedstämdhet, och även jobbiga tankar.

Förmodligen bör du även ha fått Atarax (Hydroxizin) utskrivet för att hjälpa mot sömnen. Blir det för svårt med tankarna, kan du lämpligtvis ta en tablett innan du lägger dig. Ta inte det på dagen om du inte absolut måste eftersom du kan bli fruktansvärt trött och dåsig av den.

Efter de första 3-4 veckorna bör du märka att du inte längre blir lika ledsen och ångestfylld. Det kommer att kännas som att det ligger en skyddande slöja mellan dig och ångesten som gör att du kan ta nytta av de övriga metoderna som du får från din behandlare, t ex KBT eller liknande.

Medicineringen kommer eventuellt att ge dig några smärre biverkningar, det vanligaste är torrhet i halsen, större sömnbehov samt eventuellt något nedsatt libido (sexlust) - men med allra största sannolikhet inget värre.

Hoppas det går bra!

• Anonym (Sagaform)
    Anonym (E) skrev 2023-07-23 20:25:12 följande:
    Börjat med escitalopram, någon som äter den?

Precis börjat med escitalopram mot ångest och depression.
    Någon som äter den? Hur lång tid tar det innan man märker effekt? Hört att man först kan må mycket sämre innan det vänder. Känns ju jobbigt såklart men det är väl bara att härda ut.

Escitalopram är som Citalopram "deluxe".

Kan mycket väl bli så att du mår sämre i början, är vanligt.

Efter 4-5 veckor kan man prata lite om resultat av medicinen. Då bör man ha märkt skillnad.
  • Pixxel

När jag gick på dessa så mådde jag inte sämre i början. Däremot kommer du bli mer känslokall och sexlusten kommer att försvinna helt och hållet.

Att sluta däremot var riktigt jobbigt med all yrsel och det som kommer till.

• Anonym (E)

Dag 3 och det börjar kännas. 

Mer ångest. Fast känns mer som en kemisk ångest. Deppig. Trött. Känner mig konstig i huvudet liksom, konstig känsla. 

Phu, känns som jag bara vill lägga mig och sova bort detta.

• Anonym (Sagaform)
    Anonym (E) skrev 2023-07-24 11:43:35 följande:

Dag 3 och det börjar kännas. 

Mer ångest. Fast känns mer som en kemisk ångest. Deppig. Trött. Känner mig konstig i huvudet liksom, konstig känsla. 

Phu, känns som jag bara vill lägga mig och sova bort detta.

Ta det piano ett tag. Kommer bli bättre.
  • Anonym (Stine)

Tog mig ca 5-6 veckor innan jag började må bättre. Hade lite huvudvärk de första veckorna och var mer låg än innan.
    men det fungerade bra för mig. Var försiktig när du ska sluta med dom senare, du behöver fasa ut dom länge för att inte må dåligt Igen.

jag hade kvar sexlusten med svårt att få orgasm. Tog dom på kvällen så blev det lite bättre.

• Krocko

Min dotter åt de en period mot ångest, hon mådde inte bättre alls, däremot gick hon upp drygt 10 kg i vikt i rekordfart. Nu äter hon Sertralin plus en annan tablett och mår mycket bättre.

• Anonym (E)
    Anonym (Stine) skrev 2023-07-24 15:59:43 följande:

Tog mig ca 5-6 veckor innan jag började må bättre. Hade lite huvudvärk de första veckorna och var mer låg än innan.
    men det fungerade bra för mig. Var försiktig när du ska sluta med dom senare, du behöver fasa ut dom länge för att inte må dåligt Igen.

jag hade kvar sexlusten med svårt att få orgasm. Tog dom på kvällen så blev det lite bättre.

Ok, 5-6 veckor.. hm, ok, får försöka ha lite tålamod helt enkelt.
Svar på tråden Börjat med escitalopram, någon som äter den?