• Frajjdaa

Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten

Hejsan, vi köpte ett hus från 50-talet för ca två år sedan och jag känner sån panik för allt som ska göras, går runt och stör mig mig på allt främst på utsidan. Huset ligger superfiiiiint, läget är to die for. Mycket av det ?tråkiga? är gjort som tak, fasad, fönster, dränering etc?. Men ändå så fastnar jag och tänker hur förjävligt allt ser ut och hur bra det skulle kunna bli om vi bara gjorde mer hela tiden?. 

Min fråga är - har någon något tips på hur man inte går runt och känner av alla dessa ?måsten?? Jag vill kunna njuta av huset under tiden också, ta det steg för steg. Tillslut blir det ju säkert bra. Men det går så sjukt sakta och jag vet inte vart jag ska ta vägen. 
    Nu kanske folk tycker att det här är ett i-landsproblem vilket det kanske är men det tar ändå alldeles för mycket energi av mig.. 

• Svar på tråden Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten
  • anyword

Jag kunde njuta av huset först när vi fotade det och lade ut det till försäljning. Gräset är liksom alltid grönare. Jag är en idiot jag vet.

• Litorina
    anyword skrev 2023-08-22 14:36:23 följande:

Jag kunde njuta av huset först när vi fotade det och lade ut det till försäljning. Gräset är liksom alltid grönare. Jag är en idiot jag vet.

Jag tänkte i liknande banor. Bor själv i hyres bland annat pga detta. Såg en artikel om en undersökning för en massa år sedan där de undersökte livsstil i förhållande till upplevd stress. De konstaterade att eget ägt boende var oerhört stressande. Folk oroar sig dels för själva huset, dels för ekonomin. Och ju mer de intervjuade ägde (fritidshus, bil, båt mm) desto mer stress uppgav de att de kände. 
  • Mandel

Fast om huset är i bra skick så det inte uppstår skador, vad är problemet? varför denna hets stress då?
    För vems skull måste det vara senaste trenden?
    Är det värt stressen pressen att hela tiden ha det senaste?

Jag är ensamstående med egen villa och tar saker vart efter. Har pengar att renovera köket för - totalrenovering pratar vi om, men så länge det gamla fungerar så känner jag ingen stress att behöva byta ut det. Även om det är gammalt och ganska omodernt. Att ha pengarna på kontot är också trevligt och så skjuter jag på stressen att leva i kaos med att inte ha något kök under tiden som det renoveras och självklart kommer inget gå som planerat för så är det alltid med renoveringar. Saker är försenade, snickaren blir sjuk och bla bla bla.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Nattviol

Vi resonerade som så att vi ska inte renovera sönder varken hus, oss, vårt förhållande eller barnen. Där satte vi nivån. 

Vill finns vilja, ibland pengarna - ibland inte. Men vi vill inte renovera sönder något. 

• Nattviol

Jo! Ett tips som gör att jag känner att iaf vi har hittat rätt i tankarna är att lyssna på "Husesyn" med Ulla Skoog på Sveriges radio. Även om det mest handlar om äldre hus så är tankarna i programmet nyttiga att höra även om man har ett yngre hus. 

sverigesradio.se/husesyn

Rekommenderar varmt att lyssna på det programmet. Man lär sig en del om byggnadsvård på köpet. 

• Aurora Borrealis
    Nattviol skrev 2023-08-22 15:23:52 följande:

Jo! Ett tips som gör att jag känner att iaf vi har hittat rätt i tankarna är att lyssna på "Husesyn" med Ulla Skoog på Sveriges radio. Även om det mest handlar om äldre hus så är tankarna i programmet nyttiga att höra även om man har ett yngre hus. 

sverigesradio.se/husesyn

Rekommenderar varmt att lyssna på det programmet. Man lär sig en del om byggnadsvård på köpet. 

Det vill jag lyssna på!
Svar på tråden Jag vill njuta mer av huset än känna stressen för alla måsten