• medarling

    Äggstockscancer eller klimakteriet?

    Hej

    jag är en kvinna på 47 år. Som för så många andra har mensen börjat strula.
    Började redan förra året lite grann att det gick ca 40 dagar innan mens. Sen nu i år 2023 har jag haft mens ca 4 gånger tror jag. Sista gången var i slutet av maj.

    Jag har aldrig varit en sådan som haft riklig mens, utan det har varit "normla" mens för mig.

    Har flera gånger känns som att mensen är på väg. Jag är svullen runt magen, ömma bröst, känner mig kissnödig oftare, men har kollat hemma test för UVI och har det inte. Har en konstig känsla i min livmoder som att den är i ständig kramp, kan inte förklara det bättre, för det känns inte om mensvärk heller direkt....

    Sen börjar man ju googla, och det ska man ju inte göra......

    Hur har det varit för er när ni kommit in i klimakteriet?
    Eller symtom på äggstockscancer?
    Jag har en tid till gyn men det är inte för ens om ca 4 månader.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Äggstockscancer eller klimakteriet?
  • Anonym (Berit)

    Tror inte du ska oroa dig för cancer.

    många får en massa jobbiga symptom. Jag har mens var 14 dag nu, inte mycket men röda flytningar i ett par dagar. Innan dessa hade jag 40 dagar emellan under ett år och innan dessa att mensen hoppade över en månad då och då.
    jag har ont i brösten, ont i magen, värmevallningar, svettningar, huvudvärk, humörsvängningar och allt möjligt i perioder. Det är asjobbigt 
    prata med din gyn, blir det för jobbigt så kanske du behöver hormontabletter eller plåster för att underlätta.

  • Lynx123

    Som sagt så ska man inte googla men om du är orolig för cancer kan man upptäcka den typen med ett enkelt blodprov via vc. Kram

  • medarling

    jag ska till gyn i morgon. Har ff symtom. Förra torsdagen trodde jag att jag skulle få mens, då jag hade fruktansvärd mensvärk ( som den brukar kännas) för att sedan försvinna helt.

    Jag försöker ju att inte oroa mig såklart, samtidigt som jag vet att jag inte kan göra någonting åt det om det skulle vara det.

  • medarling
    Anonym (Hmm) skrev 2023-07-31 12:25:15 följande:

    Låter som klimakteriet, faktiskt.


    Vet du, jag hoooooooppas att du har rätt och att det bara är klimakteriet.
  • Anonym (Hmm)
    medarling skrev 2023-07-31 12:31:03 följande:
    Vet du, jag hoooooooppas att du har rätt och att det bara är klimakteriet.
    Vi håller tummarna så klart :)
Svar på tråden Äggstockscancer eller klimakteriet?