• Anonym (Anonym)

Någon annan med HPV som är singel?

Hej, är det någon annan här som är singel och som har HPV och/eller cellförändringar? Tråden här handlar inte om oro och cancer utan jag undrar mer hur ni förhåller er till att ni kan smitta? Jag menar, de som har fast partner har ju skadan redan skett så att säga. Som singel tycker jag det är är otroligt svårt att förhålla mig till, då jag tidigare i livet alltid varit väldigt sexuellt aktiv.

Sen jag fick reda på att jag har HPV har jag inte vågat ha sex med någon alls, o nu har det gått ett halvår vilket är otroligt länge och besvärligt för mig personligen iaf. I brevet man får hem står det ju att "HPV kan smitta även vid användning av kondom, även om kondom är bättre än inget skydd alls". Så jag vågar ju inte ens ha sex ens med kondom. Jag skulle aldrig kunna leva med att jag ev. orsakar någon annan kvinna lidande och i värsta fall döden liksom. Hade det funnits ett "slutdatum" när jag inte var smittsam länge hade det vart enkelt, men nu när det verkar som på vissa artiklar att HPV kan ligga kvar latent i kroppen resten av livet så vet jag inte hur jag ska orka leva med det här. 

Så ah, hur gör ni andra med HPV eller partner med HPV? 

• Svar på tråden Någon annan med HPV som är singel?
  • Anonym (Lugn)

Om det är någon tröst, får de allra flesta sexuellt aktiva HPV någon gång. Och det läker oftast ut helt av sig själv, även om det kan ta lång tid (ett år är ganska vanligt).
    Det är alltså väldigt mycket mer sannolikt att nån gång smittas av HPV än att INTE göra det. Det är de allra flesta fall helt ofarligt och du behöver absolut inte avstå från sex.
    Kondom hoppas jag att du ändå hade använt vid en tillfällig förbindelse och då har du skyddat så mycket du kan.

• Anonym (Va?)

Hur kan du veta att du har hpv? Som jag förstått det finns inget säkert sätt att ta reda på om en man har hpv. 

• Anonym (Been there)

HPV är jätteknepigt och ger hjärnspöken. 
    Jag är mannen som smittade hustrun. Fullständig katastrof. 
    Med lite distans till allt så måste man förstå att HPV är som en liten förkylning. Vi män kan inte ens testas eller vaccineras. Som det förklaras så åker alla aktiva på denna förkylning förr eller senare.
    Om det nu gått en tid innan ditt konstaterande så skall du "vända blad"...
    Kör på, ha sex, men skydda dig med kondom vid tillfälliga kontakter...
    Lycka till!

Svar på tråden Någon annan med HPV som är singel?