Anonym (TS) skrev 2023-07-31 21:22:25 följande:
Som sagt vi utgår från att personen inte tänker på det utan öppnar spontant. Bevisning är en annan fråga än vad som är olagligt eller inte men det vet du nog.
OK, menar du att det kan betyda att om besökaren stannar kvar och glor istället för att backa undan så är det mer sannolikt att det blir ofredande från den naknes sida? Eller kanske rentav omvänt?
Jag arbetar inom straffrättens område, så ja, jag vet att bevisning är en annan sak, men när man ska bedöma en hypotetisk situation som här så går det i viss mån hand i hand.
Ett brott har både objektiva och subjektiva rekvisit, d.v.s. de villkor, de omständigheter som måste vara uppfyllda för att det ska bli brottslig.
De objektiva är de faktiska omständigheterna, de subjektiva är uppsåtet (i vissa fall oaktsamhet, men det gäller inte här).
I den här situationen får man nog säga att de objektiva är uppfyllda. Boenden har tveklöst blottat sig och det är en handling som typiskt sett leder till obehag.
Men så har vi uppsåtet. Boenden har inte alls tänkt sig för, utan öppnat spontant. För att komma fram till om det är brottsligt, då kommer vi in på uppsåtet. Och uppsåt måste bevisas. Hade boenden något uppsåt, borde boenden insett, kommit ihåg att hen var naken och att besökaren skulle uppfatta det som obehagligt?
Den lägsta graden av uppsåt kallad likgiltighetsuppsåt. Då har den misstänkte varit medveten om risken för effekten (att besökaren kommer uppleva obehag av att se en naken person) men varit likgiltig för att det kunde bli så.
För att det ska vli brottsligt måste alltså minst likgiltighetsuppsåt vara uppfyllt. Och det är väldigt svårt att svara på när det gäller en fiktiv situation där man inte har någon övrig info.
Det här med ringa stöld vs glömma bort att betala var uppe tidigare i tråden. Det är inte en helt dum jämförelse för det händer att de som grips säger sig ha missat/glömt. Att glömma är inte brottsligt, då finns inget uppsåt. Och ibland är ursäkten helt rimlig, som att någon missar att scanna en vara för 150 kr, när hen handlar för 2500 och tre barn far runt hen ovillig gå hem, köpa godis o.s.v. Men den som gått in i en folktom gång, noga sett sig omkring och sen lagt oxfilén innanför jackan, nej, ursäkten är inte trovärdig, inte rimlig. (Men den förkommer, tro mig).
Och i det här fallet, med en naken person som öppnar dörren i sitt hem skulle man i slutändan hamna på frågan ?är förklaringen rimlig??. Och helt ärligt, jag vet inte vad det skulle bli för bedömning.
Så jag kommer nog inte komma längre än att mitt svar blir ?det kan vara ett brott, men det är inte säkert?.