• Emilia18

Ansöka om skuldsanering

Hej, jag har länge funderat på att ansöka om skuldsanering, jag har blanco lån på 700.000kr och betalar 14.000 i lån kostnader per månad. Vad är det för för och nackdelar med skuldsanering? Någon som har gått igenom processen?

• Svar på tråden Ansöka om skuldsanering
  • Trast

Känner inte till så mycket gällande skuldsanering, men jag tror inte att du kan få det om du har kapacitet att betala av skulden. Verkar som att man har möjlighet att få skuldsanering om man trots upprepade försök inte lyckas få ordning på avbetalningen. Sen så verkar det vara att man inte ens har möjlighet att betala av skulden, utan att det är hopplöst. Då tar dom det lilla dom kan få i stället.

• Emilia18

Tack för svar, min hyra är på 8500 och skulder på 14.000 så jag går back 4000 i månaden och då har jag inte betalar mat eller el, jag fick det att gå runt innan jag hamnade i en vårdnadstvist som har kostat massor men nu orkar jag inte mer kämpa.

• patthh

kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering

Här finns en test..

Om du söker så var beredd att vända in och ut på ditt liv du måste verkligen blotta dig och din ekonomi för kronofogden.

Skuldsanering får man 1 gång i livet. Så man ska tänka genom varför man hamnade i skuld. Är man redo att inte skuldsatta sig sen.

• Trast
    Emilia18 skrev 2023-07-27 16:55:32 följande:

Tack för svar, min hyra är på 8500 och skulder på 14.000 så jag går back 4000 i månaden och då har jag inte betalar mat eller el, jag fick det att gå runt innan jag hamnade i en vårdnadstvist som har kostat massor men nu orkar jag inte mer kämpa.

Du borde nog ringa till lånegivarna och förklara situationen som steg ett. Kanske ett samlingslån från en etablerad bank om möjligheten finns till lägre ränta? 
  • glassgumman78

Hej

Det är många faktorer som spelar in när kronofogden utreder där det dels prövas om du är kvalificerat insolvent och dels prövas om det är skäligt.
    Kvalficerat insolvent handlar om huruvida man kan betala tillbaka inom överskådlig tid eller ej, där kronofogdens bortre gräns är ungefär 15 år. Kan du betala tillbaka inom denna tid är du inte kvalificerat insolvent. De görs sin prognos utifrån skuldernas storlek, hur mycket de ökar (räntorna) och din betalningsförmåga (nu och framåt)

Skäligheten handlar exempelvis om varför du fått skulder, vad för skulder du har, när de uppkommit och vad du gjort för att betala av samt hur din ekonomiska situation ser ut i övrigt. 

Om du beviljas skuldsanering så betalar du av i 5 år så mycket du kan (ungefär samma nivå som löneutmätning)
    En klar fördel är att alla skulder är med och att man får ett slutdatum
    En nackdel är att du är låst i 5 år och måste "rapportera" ev förändringar i ekonomin till kronofogden.
    Om du får nya skulder under eller efteråt får du i regel ingen ny chans till sanering

Vill  du veta mer vad som gäller för just dig
    Kontakta kommunens budget och skuldrådgivare 

Svar på tråden Ansöka om skuldsanering