• flemens

    Är koranbränning eller bränning av sk "heliga böcker" verkligen problemet?

    Jag tar detta inlägg under "Fritid&Hobby" då jag menar på att religion är inget, ska inte vara, någonting annat ur samhällets synvinkel.


    Som rubriken säger så bör vi ställa oss frågan om brännandet av en persons egendom är ett problem snarare än reaktionerna på detta. Jag menar det blir ju aldrig nåt större liv, än mindre ambassadbränningar, när någon "kränker" sk "nationalister" eller "högerextrema" genom att bränna en nations flagga. Eller när någon hånar mitt fotbollslag.


    Problemet som jag ser det är knappast att någon bränner sin egendom utan att Sverige och västvärlden förlett migranter från muslimska länder att religion skulle vara någonting heligt eller stå över människans frihet att "hata" religion om hon så känner för det. Fakta är att, åtminstone i Sverige, har vi förpassat religionsutövandet till fritiden som inte ska påverka oskyldiga som inte tror på amsagorna på något sätt. Men med den poltiska agendan om sk "mångfald" så har man lurat migranterna att Sverige skulle vara som deras hemländer.


    Kort sagt så ska inte ett modernt samhälle anpassa sig efter fanatiker.


     

  • Svar på tråden Är koranbränning eller bränning av sk "heliga böcker" verkligen problemet?
  • Tyra myra

    Jag tror att Sveriges problem inte är brännandet av heliga böcker utan de som använder sig av detta som medel för att provocera Islamistiska grupperingar inom och främst utanför landet.

    Den största skadan som dessa individer gör är att skapa oro i länder som de betraktar som västliga, däribland Sverige.

    Att det blivit mera aktuellt just nu beror på Sveriges ansökan till NATO.

  • BaraLillaJag84

    Mam måste kunna behärska sig även om man blir provocerad! Hur skulle det annars se ut?? Jaa, kolla i Mellanöstern bara.... Och den skiten har alldeles för många velat ha hit under alldeles för lång tid! Då blir det som det blir. Och nu ska vi underkasta oss neandertalarna mer än någonsin så de inte blir "kränkta" och beter sig som primater, det är fan sjukt! Sätt blåslampan under rätt arsle, annars kommer vi råka riktigt illa ut!

  • flemens
    Tyra myra skrev 2023-07-27 17:54:48 följande:

    Jag tror att Sveriges problem inte är brännandet av heliga böcker utan de som använder sig av detta som medel för att provocera Islamistiska grupperingar inom och främst utanför landet.

    Den största skadan som dessa individer gör är att skapa oro i länder som de betraktar som västliga, däribland Sverige.

    Att det blivit mera aktuellt just nu beror på Sveriges ansökan till NATO.


    Utan tvekan spelar NATO-grejen in, och ryssen vore ju så ointelligent om hon inte tog till vara på chansen att splittra NATO. Men muslimers irrationella reaktion är nu ingenting nytt, det fanns långt innan NATO ens kom på tal. Fråga bara Salman Rushdie idag liksom ;)


    Och ja, det finns några få "vettiga" muslimer som faktiskt tar sin tro på allvar men de har knappast någon talan. I alla fall får de inget utrymmer att uttrycka sig. Det är de kränkta som har tolkningsföreträdet, helt enkelt för att de är våldsamma. Dessa kan man aldrig, lika lite som nazister, anpassa sig efter i ett fritt samhälle.

  • Tow2Mater

    Så du ser inget problem i om man vill bränna upp sin gamla bil på torget, eller kanske sin gamla hund som dog för 2 dagar sedan?

  • frukostflingor

    Begriper inte hur man kan vara bli provocerad för man bränner en sagobok. Inte brännandet som är problemet utat att man blir irriterad över att man bränner fiktion. Religion ska inte styra samhället, lagar eller regler, det är nått man håller på med hemma. 

  • Tyra myra

    Det verkar vara svårt för vissa att förstå frågeställningen i tråden 

    Jag uppfattade frågan som vart vi tror underliggande problemet med koranbränningarna ligger.  Inte om det är ett problem om muslimer reagerar eller inte. vilket vi ju alla ser att de gör.

  • flemens
    Tow2Mater skrev 2023-07-27 18:35:54 följande:

    Så du ser inget problem i om man vill bränna upp sin gamla bil på torget, eller kanske sin gamla hund som dog för 2 dagar sedan?


    Nej, inte om det handlar om att yttra sig om att bensindrivna bilar inte ska få existera, eller att bränna den döda hunden för att illustrera hur vi ser på djur. Men om man gör det för att man upplever att man inte har någon annanstans att göra det så blir det ju bara en sanitär olägenhet.
  • BaraLillaJag84
    Tyra myra skrev 2023-07-27 18:59:15 följande:

    Det verkar vara svårt för vissa att förstå frågeställningen i tråden 

    Jag uppfattade frågan som vart vi tror underliggande problemet med koranbränningarna ligger.  Inte om det är ett problem om muslimer reagerar eller inte. vilket vi ju alla ser att de gör.


    Och det är ju inte bränningen som är problemet, utan reaktionerna? Det brinner svenska flaggor och prideflaggor och allt möjligt i sandlåde-länder nu, inte leder det till bärsärk!
  • Tecum

    Men koranbränningarna handlar inte längre om rätt eller fel att att bränna heliga böcker, det stadiet är passerat för länge sen. Enda skälet är att provocera så mycket som möjligt och få så mycket uppmärksamhet som möjligt. Det riktas mot Sverige som nation och även mot svenska som individer, man vill dra alla över en kam. för att motivera terrordåd. Den ena gruppen är Putinanhängare, det vimlar av dem i SD men ingen vågar erkänna det numera. Man slår två flugor i en smäll, både angriper islam och stöder Ryssland. Den andra gruppen är rena provokatörer, anarkister, som vill destabilisera det demokratiska samhället och det är inte lite ironiskt att de gömmer sig bakom det de vill förbjuda, yttrandefriheten. Odemokratiska regimer i arabvärlden tackar och tar emot, man får en fiende i väst serverad på silverfat och kan kanalisera folks missnöje mot en yttre fiende och samtidigt stärker man religionens grepp om folk. Exakt det som koranbrännarna påstår sig vilja ändra på!

    Så därför ska koranbränningarna förbjudas, det gynnar bara odemokratiska krafter och försämrar yttrandefriheten istället för att öka den. Om man menar allvar med att kritisera Islam eller de länder som har den religionen borde man visa på det som är fel istället för att elda en bok som väldigt få läst...  

Svar på tråden Är koranbränning eller bränning av sk "heliga böcker" verkligen problemet?