• Anonym (Min familj gör mig deprimerad)

Deprimerad efter vistelse med familjen

Jag har precis kommit hem efter en hel helg med min familj som spenderades i en annan stad väldigt lång hemifrån. Jag var inte speciellt sugen från första början att följa med men hade egentligen inget val även om jag är vuxen och har eget boende. 

Hur som helst var det den värsta jävla helgen i mitt liv. Inget var kul och jag spenderade bara onödigt mycket tid och pengar. 

Nu har jag iaf kommit hem och trodde det skulle känns bra men det gör det inte?
    Jag har fruktansvärd ångest och allt känns skit och meningslöst. Lider av psykisk ohälsa och varit sjukskriven för utmattning men kändes inte ens kul att komma hem till sambon som jag längtat efter hela helgen. Vad är det som är fel? Blir helt tokig på mig själv!!

• Svar på tråden Deprimerad efter vistelse med familjen
  • Anonym (d)

Tja, din utmattning eller toxic familj, vem vet men du orkar uppenbart inte med en helg hos familjen i ditt nuvarande skick

(Familjen): 
    Jag tycker inte om min familj och dom tycker inte om mig. Har alltid varit det svarta fåret och känner mig alltid utanför i deras sällskap. Jag är nitlotten i deras liv.

Min sambo förstår varför jag känner som jag gör. Han har aldrig träffat min familj och vill inte det pga hur dom är mot mig. 
  • Anonym (S)

Skit i att umgås med dem. Vad menar du med att du inte hade något val att träffa dem? Du hade kunnat stanna hemma vet du.

Sedan tror jag att du inte mår bra i ditt liv i stort och att du därför inte heller känner glädje av att komma hem till sambon. Måste inte vara fel på relationen men du är ju utmattad så inte så konstigt. Bearbeta den biten så blir det bättre sedan.

• Anonym (Steff)

Mår man dåligt av att träffa sin familj kanske man sk sluta träffa dem? Jag har knappt någon kontakt med min mamma för jag mår dåligt av att träffa henne. Hon är ingen ond människa och har kanske gjort sitt bästa men hon tycker inte om mig och jag tycker inte om henne. 

Bara för att du känner dig tvingad att följa med på något betyder det inte att du faktiskt är tvungen. Inse skillnaden och ta kontroll över ditt liv 

• Ocdmänniska

Varför umgås du med dom om du inte gillar dom? Du har inga obligationer bara för att ni är familj 

Ocdmänniska skrev 2023-07-31 12:30:28 följande:

Varför umgås du med dom om du inte gillar dom? Du har inga obligationer bara för att ni är familj 

Jag undviker till största mån att träffa min familj men det var ett bröllop. 
    Anonym (S) skrev 2023-07-31 12:09:52 följande:

Skit i att umgås med dem. Vad menar du med att du inte hade något val att träffa dem? Du hade kunnat stanna hemma vet du.

Sedan tror jag att du inte mår bra i ditt liv i stort och att du därför inte heller känner glädje av att komma hem till sambon. Måste inte vara fel på relationen men du är ju utmattad så inte så konstigt. Bearbeta den biten så blir det bättre sedan.

Visst hade jag ett val men det var ett bröllop och tänkte att jag står väl ut. 

Där har du rätt. Mår inte alls bra och har kontakt med vården. Har märkt nu att ?min? familj inte alls är bra för mig. Men jag vet ju att jag älskar min sambo och att han är min riktiga familj. Men jag skulle nog behöva mer egentid.

• Anonym (S)
    Anonym (Min familj gör mig deprimerad) skrev 2023-07-31 13:47:31 följande:

Visst hade jag ett val men det var ett bröllop och tänkte att jag står väl ut. 

Där har du rätt. Mår inte alls bra och har kontakt med vården. Har märkt nu att ?min? familj inte alls är bra för mig. Men jag vet ju att jag älskar min sambo och att han är min riktiga familj. Men jag skulle nog behöva mer egentid.

Beroende på vems bröllop det var hade jag ändå övervägt att låta bli... Nära släkt, ja då försöker man så klart att stå ut.

Jag skulle faktiskt råda dig till att minska kontakten, både för att du mår dåligt men de får dig att må dåligt också och nu ännu sämre pga ditt allmäntillstånd. Du skulle nog behöva bearbeta detta lite i terapi också faktiskt. Lite egentid låter som en jättebra idé iaf :) Testa s.k. skogsbad! Det ordineras till och med av läkare numera.
  • Anonym (A)
    Anonym (Min familj gör mig deprimerad) skrev 2023-07-31 11:50:35 följande:
    (Familjen): 
    Jag tycker inte om min familj och dom tycker inte om mig. Har alltid varit det svarta fåret och känner mig alltid utanför i deras sällskap. Jag är nitlotten i deras liv.

Min sambo förstår varför jag känner som jag gör. Han har aldrig träffat min familj och vill inte det pga hur dom är mot mig. 
    Varför fortsätter du träffa dom?
    Anonym (A) skrev 2023-07-31 15:29:13 följande:
    Varför fortsätter du träffa dom?
    Försöker till största mån att undvika men vi bor i samma samhälle tyvärr och jag och sambon vill inte flytta från vårt hus
  • Anonym (S)
    Anonym (Min familj gör mig deprimerad) skrev 2023-07-31 16:12:28 följande:
    Försöker till största mån att undvika men vi bor i samma samhälle tyvärr och jag och sambon vill inte flytta från vårt hus
    Man måste inte umgås för det. Ni bor väl inte grannar hoppas jag?
Svar på tråden Deprimerad efter vistelse med familjen