Anonym (Håller med dig) skrev 2023-08-02 22:51:01 följande:
Ts, jag håller faktiskt med dig. Ser väldigt ofta hundägare som låter deras hundar pissa precis överallt. Så jävla vidrigt. Onödigt äckel beteende faktiskt. Har inget emot hundarna utan det är ägarnas fel. Även i stan finns små buskage här och var där de kan pinka. Gud förbjuda att en förälder står och kissar ett litet barn på 2 år i en buske i akut situation. Men hundar, ja de skvätter till höger o vänster. Sett så sjuka ställen de låter sina hundar pissa på så man tappar hakan.
Finns ett nybyggt hus mitt emot min mamma. Där en och samma ägare dagligen gick förbi och lät sin hund pissa på väggen precis bredvid entrén. Där fanns en stor missfärgad fläck på huset. Min mamma sa att hon ser detta varje dag men inte sagt något. Då öppnade jag fönstret när jag tog kärringen på bar gärning och sa åt henne att sluta pissa ner väggen/fasaden och istället dra till en buske. Hon skämdes så ögonen ploppa ut. Inte hänt sedan dess. Men ärligt vad är det för fel på folk?? Nej det är som sagt inte hundarnas fel de vet ju inte bättre. Det är den korkade ägarens fel. Sunt förnuft kissa och bajsa vid buskar, plocka upp bajset, färdigt.
Tycker inte heller det är ok att gå förbi en fastighet och låta ens hund pissa på deras gräsplätt. Sätt upp ett litet staket, det är nog enda lösningen, de kommer börja pissa på staketet men så får det väl vara då. Alternativt kontaktar du hyresvärden och ber dem sätta upp en skylt eller litet staket. Det borde vara lätt löst!
Jag håller ju faktiskt själv med dig, till viss del. Jag tycker också alldeles för många hundägare slarvar eller rent av saknar respekten alternativt sunt förnuft. Applåderar dig för att du sa ifrån till tanten som lät hundens kissande förstöra en fasad! Det är inte klokt vad folk tror är okej, så länge problemet inte påverkar de själva.
Men eftersom diskussionen inte handlade om min personliga åsikt, utan hur TS ska ta sig an sitt problem, tog jag aldrig upp min ställning till detta förrän nu.
Men sedan gav jag själv hundägarna hon refererar till gott om "the benefit of the doubt". Jag vet ju inte hur hennes bostadsområde ser ut. Kanske de flesta närliggande tomterna har skyltar med yttrat rastningsförbud och avsaknaden på hennes bostadstomt tolkats som en tillåtelse för rastning? Kanske det inte finns andra tomter alls, eller närliggande "vildmark"? I så fall är hennes lilla bostadstomt det närmsta hundarna får komma till naturen, på sina dagliga promenader. Eller kanske ligger skogen med promenadspår precis runt hörnet? I så fall har hon ju all rätt att klaga.
Jag svarade bara utifrån den information jag fick. :)