• Lindsey77

Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!

Jag bor i hyresrätt som har en privat ägare (ej kommunal) och vi i huset har en liten gräsplätt utanför huset. Det är även två träd som står på gräsmattan. Precis vid gräsmattan är det en trottoar där rätt många människor passerar. 

Och där stannar många till och låter deras hundar gå in och kissa både vid träden och rakt på gräsmattan. Så respektlöst av er hundägare! Jag kanske inte vill låta mitt barn gå omkring i hundkiss på den enda lilla gräsplätten vi har. Ni låter era hundar kissa utanför andras hus men säkert inte vid era egna! 

Så vad har vi för lösning som fungerar? HAR NI NÅGRA FÖRSLAG? Skyltar hjälper INTE, de blir bara stulna och hundägare struntar i sådant. Jag har googlat och det verkar som om hundar inte gillar vinäger och cayennepeppar? Funkar det? Jag ska i så fall dränka hela gräsmattan med det. Har även sett att det finns speciella sprejer, men hjälper det?

• Svar på tråden Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!
  • Beauceron

Jag såg också nu i efterhand att jag skrev "strävare" i mitt första inlägg, när jag egentligen menade "snävare". Men jag tror mitt budskap kom fram ändå.

• Anonym (Håller med dig)

Ts, jag håller faktiskt med dig. Ser väldigt ofta hundägare som låter deras hundar pissa precis överallt. Så jävla vidrigt. Onödigt äckel beteende faktiskt. Har inget emot hundarna utan det är ägarnas fel. Även i stan finns små buskage här och var där de kan pinka. Gud förbjuda att en förälder står och kissar ett litet barn på 2 år i en buske i akut situation. Men hundar, ja de skvätter till höger o vänster. Sett så sjuka ställen de låter sina hundar pissa på så man tappar hakan.

Finns ett nybyggt hus mitt emot min mamma. Där en och samma ägare dagligen gick förbi och lät sin hund pissa på väggen precis bredvid entrén. Där fanns en stor missfärgad fläck på huset. Min mamma sa att hon ser detta varje dag men inte sagt något. Då öppnade jag fönstret när jag tog kärringen på bar gärning och sa åt henne att sluta pissa ner väggen/fasaden och istället dra till en buske. Hon skämdes så ögonen ploppa ut. Inte hänt sedan dess. Men ärligt vad är det för fel på folk?? Nej det är som sagt inte hundarnas fel de vet ju inte bättre. Det är den korkade ägarens fel. Sunt förnuft kissa och bajsa vid buskar, plocka upp bajset, färdigt.

Tycker inte heller det är ok att gå förbi en fastighet och låta ens hund pissa på deras gräsplätt. Sätt upp ett litet staket, det är nog enda lösningen, de kommer börja pissa på staketet men så får det väl vara då. Alternativt kontaktar du hyresvärden och ber dem sätta upp en skylt eller litet staket. Det borde vara lätt löst!

• Beauceron
    Anonym (Håller med dig) skrev 2023-08-02 22:51:01 följande:

Ts, jag håller faktiskt med dig. Ser väldigt ofta hundägare som låter deras hundar pissa precis överallt. Så jävla vidrigt. Onödigt äckel beteende faktiskt. Har inget emot hundarna utan det är ägarnas fel. Även i stan finns små buskage här och var där de kan pinka. Gud förbjuda att en förälder står och kissar ett litet barn på 2 år i en buske i akut situation. Men hundar, ja de skvätter till höger o vänster. Sett så sjuka ställen de låter sina hundar pissa på så man tappar hakan.

Finns ett nybyggt hus mitt emot min mamma. Där en och samma ägare dagligen gick förbi och lät sin hund pissa på väggen precis bredvid entrén. Där fanns en stor missfärgad fläck på huset. Min mamma sa att hon ser detta varje dag men inte sagt något. Då öppnade jag fönstret när jag tog kärringen på bar gärning och sa åt henne att sluta pissa ner väggen/fasaden och istället dra till en buske. Hon skämdes så ögonen ploppa ut. Inte hänt sedan dess. Men ärligt vad är det för fel på folk?? Nej det är som sagt inte hundarnas fel de vet ju inte bättre. Det är den korkade ägarens fel. Sunt förnuft kissa och bajsa vid buskar, plocka upp bajset, färdigt.

Tycker inte heller det är ok att gå förbi en fastighet och låta ens hund pissa på deras gräsplätt. Sätt upp ett litet staket, det är nog enda lösningen, de kommer börja pissa på staketet men så får det väl vara då. Alternativt kontaktar du hyresvärden och ber dem sätta upp en skylt eller litet staket. Det borde vara lätt löst!

Jag håller ju faktiskt själv med dig, till viss del. Jag tycker också alldeles för många hundägare slarvar eller rent av saknar respekten alternativt sunt förnuft. Applåderar dig för att du sa ifrån till tanten som lät hundens kissande förstöra en fasad! Det är inte klokt vad folk tror är okej, så länge problemet inte påverkar de själva.

Men eftersom diskussionen inte handlade om min personliga åsikt, utan hur TS ska ta sig an sitt problem, tog jag aldrig upp min ställning till detta förrän nu.

Men sedan gav jag själv hundägarna hon refererar till gott om "the benefit of the doubt". Jag vet ju inte hur hennes bostadsområde ser ut. Kanske de flesta närliggande tomterna har skyltar med yttrat rastningsförbud och avsaknaden på hennes bostadstomt tolkats som en tillåtelse för rastning? Kanske det inte finns andra tomter alls, eller närliggande "vildmark"? I så fall är hennes lilla bostadstomt det närmsta hundarna får komma till naturen, på sina dagliga promenader. Eller kanske ligger skogen med promenadspår precis runt hörnet? I så fall har hon ju all rätt att klaga.

Jag svarade bara utifrån den information jag fick. :)
    Beauceron skrev 2023-08-02 23:15:51 följande:
    Jag håller ju faktiskt själv med dig, till viss del. Jag tycker också alldeles för många hundägare slarvar eller rent av saknar respekten alternativt sunt förnuft. Applåderar dig för att du sa ifrån till tanten som lät hundens kissande förstöra en fasad! Det är inte klokt vad folk tror är okej, så länge problemet inte påverkar de själva.

Men eftersom diskussionen inte handlade om min personliga åsikt, utan hur TS ska ta sig an sitt problem, tog jag aldrig upp min ställning till detta förrän nu.

Men sedan gav jag själv hundägarna hon refererar till gott om "the benefit of the doubt". Jag vet ju inte hur hennes bostadsområde ser ut. Kanske de flesta närliggande tomterna har skyltar med yttrat rastningsförbud och avsaknaden på hennes bostadstomt tolkats som en tillåtelse för rastning? Kanske det inte finns andra tomter alls, eller närliggande "vildmark"? I så fall är hennes lilla bostadstomt det närmsta hundarna får komma till naturen, på sina dagliga promenader. Eller kanske ligger skogen med promenadspår precis runt hörnet? I så fall har hon ju all rätt att klaga.

Jag svarade bara utifrån den information jag fick. :)
    Förstår dig 🌸🌸
  • Anonym (b)
    Lindsey77 skrev 2023-08-02 21:23:42 följande:
    Fast nu är det så att en hund inte behöver kissa på varenda lyktstolpe. Den kissar ju för att märka sitt revir också, det borde du veta om du är hundägare? 

Och sen släppa ut kopplet så den kommer ändå fram till trädet vid dörren... kanske känns lite extra bra för hundägaren när den slipper kiss utanför sitt hus. 
    Jag äger ingen hund och det behöver man inte för att veta att man inte kan kontrollera en ett djurs behov av att få kissa. 
  • Anonym (b)

Jag håller däremot med om att det inte är okej att låta en hund kissa mot en dörr, men du skrev väl att hundägarna lät hunden kissa på gräset intill vägkanten? Läste inget om någon dörr men kanske missade det. Prata med hyresvärden så kanske dom har en lösning

Anonym (b) skrev 2023-08-02 23:31:10 följande:
    Jag äger ingen hund och det behöver man inte för att veta att man inte kan kontrollera en ett djurs behov av att få kissa. 
    Man kan definitivt lära en hund vart den får kissa. Så mycket vet jag i alla fall. De är mycket kloka och intelligenta djur. De kissar inte inne, hur nödiga de än är. Andra djur vet jag inte🤷?♀️
  • Anonym (Hundägare i norr)
    Anonym (b) skrev 2023-08-02 21:14:49 följande:
    Man kan inte hindra en kissnödig hund ifrån att kissa heller hahaha
    Ursäkta men hur fan är man funtad om man har hund i stan men inte egen gräsmatta eller mark åt den?

stadsbor.. hål i huvudet.. djur hör inte hemma i stan
  • Beauceron
    Anonym (Hundägare i norr) skrev 2023-08-03 00:23:33 följande:
    Ursäkta men hur fan är man funtad om man har hund i stan men inte egen gräsmatta eller mark åt den?

stadsbor.. hål i huvudet.. djur hör inte hemma i stan
    Haha! Förlåt, men jag håller både med dig och ändå inte :) Och delar lite av ditt förakt mot stadsbor i ärlighetens namn. ;)

Även om hundar (och människor också) mår bäst av närhet till naturen så är de väldigt anpassningsbara. Det ideala hade ju såklart varit en värld utan städer, eller iallafall när de saknar parker och kompensation för naturen de byggde staden på ;) Men ibland får man väl bita i det sura äpplet och köpa läget DrömmerOskyldig

Hundarna kan allt leva lyckliga liv i städer också, men det kräver ju en del engagemang från ägarens sida. Tyvärr är ju många hundägare lite väl själviska där och är mycket mer noggranna med vad de själva kan tjäna på hunden, snarare än vad de kan erbjuda sin hund... :/
  • Anonym (Hundägare i norr)
    Beauceron skrev 2023-08-03 00:37:13 följande:
    Haha! Förlåt, men jag håller både med dig och ändå inte :) Och delar lite av ditt förakt mot stadsbor i ärlighetens namn. ;)

Även om hundar (och människor också) mår bäst av närhet till naturen så är de väldigt anpassningsbara. Det ideala hade ju såklart varit en värld utan städer, eller iallafall när de saknar parker och kompensation för naturen de byggde staden på ;) Men ibland får man väl bita i det sura äpplet och köpa läget // DrömmerOskyldig

Hundarna kan allt leva lyckliga liv i städer också, men det kräver ju en del engagemang från ägarens sida. Tyvärr är ju många hundägare lite väl själviska där och är mycket mer noggranna med vad de själva kan tjäna på hunden, snarare än vad de kan erbjuda sin hund... :/

Då får de skaffa en hamster i stället. 

har man inte eget utrymme för ett djur så ska man inte ha djur. Vet ett par med katt som flyttade in ingen atterfallare utan tomt. Kattfan går nu och bajsar regelbundet hos min vän (som har stor trädgård). Skitäckligt. Ok man styr inte vart en katt går, men det ser illa ut när ägarna inte har någon egen plätt alls.

• Anonym (J)
    Anonym (Hundägare i norr) skrev 2023-08-03 00:57:47 följande:

Då får de skaffa en hamster i stället. 

har man inte eget utrymme för ett djur så ska man inte ha djur. Vet ett par med katt som flyttade in ingen atterfallare utan tomt. Kattfan går nu och bajsar regelbundet hos min vän (som har stor trädgård). Skitäckligt. Ok man styr inte vart en katt går, men det ser illa ut när ägarna inte har någon egen plätt alls.

Det heter attefall, inte atterfall 
  • LFF
    Lindsey77 skrev 2023-08-02 22:02:21 följande:
    Jag kan bara inte förstå att man måste använda en privat gräsmatta som hundtoalett? Det är väl inte samma sak att jag låter mitt barn vistas i skogen, som att det sitter på ett ställe som används som hundtoalett? Jag kan tycka att det är lite äckligt när det kommer hundkiss på kläder, ja. Inte gulligt på något sätt även om hundägare kanske tycker det. Gräsplätten är liten, och ett barn rör sig överallt. Jag skulle nog inte placerat mitt inlägg under "hund". Får inte många svar på vad jag kan göra åt situationen utan bara acceptera att det är ok att låta hundarna gå in och kissa utanför min dörr. Att jag ska jobba med min bacillskräck är ändå den roligaste aspekten jag läst ikväll, ha ha  Att sitta i lite kiss är bara bra för immunförsvaret, ha ha
    Står det någonstans att marken är privat? Står det någonstans att det inte är tillåtet att rasta djuren i bostadsområdet? Om inte så får du ta det med hyresvärden att denne behöver sätta upp skyltar. Om inte hyresvärden vill detta så har du tre val:
    1) Ta pengar ur egen ficka för att sätta upp skyltar
    2) Leva med det hela
    3) Flytta

Min sambo avskyr katter. I tanken vill han utrota varenda en, speciellt den eller de som pissar på vår grill men eftersom det inte är en lämplig väg att gå så får han helt enkelt bara muttra och leva med det och så sköljer vi av grillen de gånger kattjävlarna varit där. 

Jag tycker att det är ett otyg med att ha utekatter i tätbebyggda områden just för att de gör sina behov överallt, gärna i barnens sandlådor (hur kommer du reagera när barnet stoppar sand i munnen och du vet att en katt kan ha använt den sandlådan som toalett?) och även dödar småfåglar. Ska man ha katt i tätbebyggt område så får man sätta koppel och gå ut med dem på samma vis som du gör med hund. Men det är min åsikt och tyvärr finns det inget jag kan göra åt de oansvariga människorna som släpper ut sina katter.

De flesta hund- och kattägare är dock vettiga människor och pratar man med dem på ett bra sätt så brukar det mesta lösa sig.
  • Anonym (Ui)

Be hyresvärden sätta upp staket väl? Eller en häck. 

• Anonym (Matte)

Har själv hund och när vi promenerar i samhället jag bor så försöker jag styra var de kissar.
    Tycker det är pissigt gjort av hundägare att låta sina hundar kissa på
    brevlådor/lyktstolpar/gräsmattor till där det bor folk etcetera 
    Men att låta hunden kissa vid busken mot vägen är som ok i mina ögon
    Sen plockar man ju självklart upp skiten efter hunden sin
    Sen om du inte vill köpa en skylt och heller inte fastighetsägaren vill lägga pengar på det, gör en då och sätt upp.

Men det jag blev nyfiken på är hur du benämner gräsplätten som din och att DU ska sätta ut möbler nästa år, är dina grannar okej med det och får de använda möblerna som är på gårdens gräsmatta eller kommer det komma en tråd om respektlösa grannar som nyttjar dina möbler nästa år?

• Lindsey77
    Anonym (Matte) skrev 2023-08-03 09:15:31 följande:

Har själv hund och när vi promenerar i samhället jag bor så försöker jag styra var de kissar.
    Tycker det är pissigt gjort av hundägare att låta sina hundar kissa på
    brevlådor/lyktstolpar/gräsmattor till där det bor folk etcetera 
    Men att låta hunden kissa vid busken mot vägen är som ok i mina ögon
    Sen plockar man ju självklart upp skiten efter hunden sin
    Sen om du inte vill köpa en skylt och heller inte fastighetsägaren vill lägga pengar på det, gör en då och sätt upp.

Men det jag blev nyfiken på är hur du benämner gräsplätten som din och att DU ska sätta ut möbler nästa år, är dina grannar okej med det och får de använda möblerna som är på gårdens gräsmatta eller kommer det komma en tråd om respektlösa grannar som nyttjar dina möbler nästa år?

Självklart har jag talat med både grannar och vaktmästare om möbler. Mina grannar ovanför mig delar på vår gemensamma balkong, och det är naturligt för mig att som bor på hela första våning att ta en bit av gräsplätten istället. De är glada att de får ha balkongen ifred. Det är inga buskar vid vägkanten. Det finns träd ca 2 m från vägen som det kissas vid. Resten gräsmatta. Vi är inte många som bor i huset, men det skulle räcka till två uteplatser. 

Det finns skog och parkliknande områden i närheten av mig mellan 350-1000 m, men många tycker att det verkar trevligare att promenera mot stan kanske än mot skogsområdet med promenadslingor. 

Jag har inte tagit tag i problemet ännu mer än att fundera. Men nästa sommar när jag har möbler
    ute ska jag ordna det. 

• molly50
    Anonym (Håller med dig) skrev 2023-08-02 23:38:47 följande:
    Man kan definitivt lära en hund vart den får kissa. Så mycket vet jag i alla fall. De är mycket kloka och intelligenta djur. De kissar inte inne, hur nödiga de än är. Andra djur vet jag inte🤷?♀️

Om hunden är väldigt kissnödig och inte har möjlighet att få gå ut på en gång så är det klart den kan kissa inne.
    Eller om den t ex har urinvägsinfektion.
    Men visst kan man dra undan hunden för att hindra den att kissa på olämpliga ställen.
    Men olyckor händer lätt.

• Anonym (Herren)

Jag vet inte vilka mängder vi pratar om här men hundkiss på grönområden är helt okej. Ibland regnar det, ibland bajsar fåglar, ibland kissar människor, vissa slänger fimpar, vissa häller ut sin öl mm. Det finns fler ohygieniska saker i livet som exempel kontanter, dörrhandtag, det finns massor. lan det vara så att du inte egentl tycker om hundar? Sätt staket och var tyst.

de flesta som skriver har inte hund. De tror, de har hört osv. Finns det skyltar så undviker man grönområden som har det. Finns det ingen skylt så antar man att det är okej. Det är väl ändå ganska självklart att hundägare inte kan så till svars för om era skyltar blir stulna? Eller påstår du att det är vi som tar dom? 

vissa hundägare plockar heller inte upp efter sig och ignorerar skyltar. Jag bor på landet och där kissas det hej vilt. Jag har aldrig hört att någon blivit sjuk men det kanske är en storstadsgrej.

kanske alla hundar ska börja bajsa och kissa på trottoaren istället för grönområde? låter inte särskilt vettigt.

Svar på tråden Respektlösa hundägare, hur tänker ni!? Behöver hjälp med lösning!