• Elbama

    Tidigt VUL/UL

    Hej. 


    Vill gärna boka in ett tidigt VUL/UL (typ i vecka 8+3 men sambon har läst på att det finns massa risker med att göra (tidigt) ultraljud. 


    Vad vet ni? Har ni gjort det?

    Vill göra det för att stilla min oro lite, första graviditeten och har diabetes typ 2 + övervikt och därav extra stora risker för missfall/missbildningar. Jag är 34 år så landstinget erbjuder ingen sorts fosterdiagnostik, bara RUL från v 13. 

  • Svar på tråden Tidigt VUL/UL
  • Yuppyupp

    Jag gjorde det :) ingen sa något om risker och jag har tvillinggraviditet bakom mig och ville se om det var en eller två där inne då tidigt som möjligt

  • svansmamman

    Riskerna med VUL (dvs vaginalt ultraljud, det som utförs i tidig graviditet) är försvinnande små, så oroa dig inte för det utan boka på! Jag gjorde två med sonen, först ett på sjukhus och sedan klinik för NIPT, och han blev som han skulle. Nu med tvåan har vi även då gjort två tidiga, men bara ett VUL. ☺️


     

  • ElaineBenes

    Vi som gjort ivf får ju ett vul runt v 8 för att se att allt ser ok ut. Tror inte de skulle göra det om det är risker med det som man kämpat med att få in det lilla livet. 

    Att du är orolig för missfall kan jag förstå, men tror inte att du ser så mycket missbildningar så tidigt. Är nog först vid Rul de kan se såna saker. 

  • Pimpinellan

    Om det vore farligt skulle gravida kvinnor endast i nödfall få göra VUL och UL. Många tror felaktigt att det handlar om röntgen eller nån sorts strålning. Det kanske din sambo också gör. För har han läst om att det finns en massa risker har han inte läst på seriösa sidor. Det man sett efter upprepade UL är en ökad benägenhet för barnen att bli vänsterhänta.
    Boka VUL privat. Går göra upp till v.13. UL går ganska bra från v.10, men de flesta privata har endast VUL-apparater.

  • ElaineBenes
    Pimpinellan skrev 2023-08-07 13:54:49 följande:

    Om det vore farligt skulle gravida kvinnor endast i nödfall få göra VUL och UL. Många tror felaktigt att det handlar om röntgen eller nån sorts strålning. Det kanske din sambo också gör. För har han läst om att det finns en massa risker har han inte läst på seriösa sidor. Det man sett efter upprepade UL är en ökad benägenhet för barnen att bli vänsterhänta.
    Boka VUL privat. Går göra upp till v.13. UL går ganska bra från v.10, men de flesta privata har endast VUL-apparater.


    Kul, jag läste det om vänsterhänta för länge sedan men har glömt det. 
    Vi gjorde väldigt många ul och min tjej är tydligt vänsterhänt 
  • Anonym2023

    Jag har inga vetenskapliga belägg för att det är riskabelt, men jag gjorde ett tidigt i vecka 7 för var orolig pga tidigare missfall  Jag såg hjärtat slå. men sen fick jag ett missed abortion vid kubtest i vecka 13 o då sa de när fostret dött o det måste varit strax efter ultraljudet. Det kanske inte alls inverkade men nu är jag gravid igen o jag kommer inte göra ngt vaginalt ultraljud. Då väntar jag hellre till typ vecka 10 tror jag det var som man kan göra ultraljud ovanpå magen. Vågar inte ta en endaste risk. 

  • Pimpinellan
    Anonym2023 skrev 2023-08-18 14:14:59 följande:

    Jag har inga vetenskapliga belägg för att det är riskabelt, men jag gjorde ett tidigt i vecka 7 för var orolig pga tidigare missfall  Jag såg hjärtat slå. men sen fick jag ett missed abortion vid kubtest i vecka 13 o då sa de när fostret dött o det måste varit strax efter ultraljudet. Det kanske inte alls inverkade men nu är jag gravid igen o jag kommer inte göra ngt vaginalt ultraljud. Då väntar jag hellre till typ vecka 10 tror jag det var som man kan göra ultraljud ovanpå magen. Vågar inte ta en endaste risk. 


    Beklagar ditt missfall! Jag har haft 4 så jag vet vad oro innebär. Men VUL/UL ökar absolut inte risken för m.f. Då skulle det ju inte få användas öht. Vi som gjort IVF,ÄD eller haft upprepade m.f eller har riskgraviditeter får ofta göra ganska många VUL/UL. Om man redan har en riskgraviditet så skulle ju aldrig vården utsätta fostret för nåt som innebar ännu mer risker- det är ju självklart.
    VUL/UL är ljud som studsar tillbaka och ger en bild. Inget annat.
  • BuoBä

    I Sverige är vården väldigt restriktiva med VUL/UL. Onödigt restriktiva kan jag tycka, eftersom jag känner flera som gjort NIPT enbart för att få ett tidigare UL, och inte har tänkt igenom i förväg hur de ska hantera ett dåligt NIPT-resultat. 

    I många andra länder gör man många fler. En kollega som är från Tyskland sa att där gör de rutinmässigt ett VUL/UL per månad från ca v.8. 

  • Anonym2023
    Pimpinellan skrev 2023-08-18 14:33:41 följande:
    Beklagar ditt missfall! Jag har haft 4 så jag vet vad oro innebär. Men VUL/UL ökar absolut inte risken för m.f. Då skulle det ju inte få användas öht. Vi som gjort IVF,ÄD eller haft upprepade m.f eller har riskgraviditeter får ofta göra ganska många VUL/UL. Om man redan har en riskgraviditet så skulle ju aldrig vården utsätta fostret för nåt som innebar ännu mer risker- det är ju självklart.
    VUL/UL är ljud som studsar tillbaka och ger en bild. Inget annat.

    Jag pratade alltså om vaginalt ultraljud och då är det en stav de kör upp. Ultraljud ovanpå ser jag inga som helst risker med. Jag vet också som du skriver att de säger det är fullt riskfritt och jag påstår inte att det troligtvis är så att det är orsaken MEN jag har läst om vissa som hävdar motsatsen och eftersom mitt foster förmodligen dog kort därefter så vill jag bara inte ta risken OM det kan ha samband. Jag kommer undvika allt som ens skulle kunna ha den minsta effekten på ett missfall. Om vissa tycker det är överdrivet är det upp till dem, säkerheten för mitt kommande barn är viktigast för mig. Ville bara dela med mig av min upplevelse eftersom frågan ställdes, och varför jag INTE kommer göra ett vaginalt ultraljud nu, iaf inte förrän den kritiska perioden är över. 

  • vissli
    Anonym2023 skrev 2023-08-18 22:29:28 följande:

    Jag pratade alltså om vaginalt ultraljud och då är det en stav de kör upp. Ultraljud ovanpå ser jag inga som helst risker med. Jag vet också som du skriver att de säger det är fullt riskfritt och jag påstår inte att det troligtvis är så att det är orsaken MEN jag har läst om vissa som hävdar motsatsen och eftersom mitt foster förmodligen dog kort därefter så vill jag bara inte ta risken OM det kan ha samband. Jag kommer undvika allt som ens skulle kunna ha den minsta effekten på ett missfall. Om vissa tycker det är överdrivet är det upp till dem, säkerheten för mitt kommande barn är viktigast för mig. Ville bara dela med mig av min upplevelse eftersom frågan ställdes, och varför jag INTE kommer göra ett vaginalt ultraljud nu, iaf inte förrän den kritiska perioden är över. 


    Varför vill du skrämmas med en personlig anekdot? Jag beklagar det som hände dig, det är dock vanligt med missfsll tyvärr. Tror du att vaginala ultraljud skulle användas på rutin för IVF om de var riskfyllda, till par som kämpat i åratal att bli gravida?
  • Anonym2023
    vissli skrev 2023-08-18 22:34:24 följande:
    Varför vill du skrämmas med en personlig anekdot? Jag beklagar det som hände dig, det är dock vanligt med missfsll tyvärr. Tror du att vaginala ultraljud skulle användas på rutin för IVF om de var riskfyllda, till par som kämpat i åratal att bli gravida?

    Haha skrämmas?!nej.  jag svarade på en fråga som ställdes o delade min upplevelse. men med detta påhopp så kommer jag inte ens svara mer på detta. Herregud

  • vissli
    Anonym2023 skrev 2023-08-19 07:17:34 följande:

    Haha skrämmas?!nej.  jag svarade på en fråga som ställdes o delade min upplevelse. men med detta påhopp så kommer jag inte ens svara mer på detta. Herregud


    Påhopp? Herregud. Jag kommenterade ditt inlägg. Det kan ses som ett skrämselinlägg då du svarar anektodiskt utifrån dig själv enbart med något som är TS stora rädsla.
Svar på tråden Tidigt VUL/UL