• Anonym (???)

Ta en fast tjänst, trots att jag vet att jag vill studera?

Står i en sits där jag inte kan bestämma mig. Jag vet att jag vill plugga vidare helst till våren. Men jag har fått ett erbjudande om en fast tjänst, det blir ju en provanställning som är 6 mån och sen går vidare till fast anställning. Jag har inte haft en fast anställning innan, utan endast vikarierat. Jag känner att arbetet är intressant men dock inte något jag kommer vilja göra någon längre tid, dåliga arbetstider, dålig lön. Jag vill studera och uppgradera mig. 

Jag vet inte hur jag ska göra. hur tänker man? Jag vet ju att jag vill plugga och det ganska snart, men det känns ju hel dumt att tacka nej till en fast anställning? Samtidigt dumt att direkt säga att jag vill ta tjänstledigt för att jag ska plugga, på en gång? 

• Svar på tråden Ta en fast tjänst, trots att jag vet att jag vill studera?
  • Anonym (Love)

Du ska givetvis tacka ja till anställning och sedan söka tjänstledigt om/när du vill plugga. 

• Anonym (Elize)

Tacka ja till tjänsten, och spara så mycket pengar du bara kan fram till studierna.

Sök tjänstledigt i god tid till studierna, arbetsgivaren har rätt att skjuta upp tjänstledighet i 6 månader. Skulle de göra så kan du ju bara säga upp dig istället.

• Anonym (W)
    Anonym (Elize) skrev 2023-08-04 16:01:24 följande:

Tacka ja till tjänsten, och spara så mycket pengar du bara kan fram till studierna.

Sök tjänstledigt i god tid till studierna, arbetsgivaren har rätt att skjuta upp tjänstledighet i 6 månader. Skulle de göra så kan du ju bara säga upp dig istället.

Kan man verkligen söka tjänstledigt om man är provanställd? 
  • Anonym (Siri)

Självklart ska du ta jobbet. Våren är långt bort och mycket kan hända. Om du inte kommer in är det ju trist att du tackade nej till en fast tjänst. I vilket fall är det ju bra att kunna tjäna ihop lite pengar. 

Är det ändå inget jobb du ser dig jobbs med för alltid gör det ju inget att du skulle säga upp dig/ta tjänstledigt för att du vill plugga.

• Anonym (Elize)

Kan du inte ta tjänstledigt så säg upp dig? Vad hade du tänkt göra till januari annars? 

• Anonym (Frida)

Ta tjänsten och sök sen studieledigt. Var och en står sig själv närmast.
    Dock skulle jag väntat tills jag var tillsvidare på pappret om jag var du. Om arbetsplatsen har kollektivavtal kan man ha rätt att skjuta på dina studier i sex månader. Det gör att man bör ansöka i god tid för att inte få sin ledighet framskjuten. Du skulle behöva söka ledigt medan du fortfarande är provanställd vilket i sig innebär risk att de inte tillsvidareanställer dig.
    Eftersom man har rätt att avsluta en provanställning utan skäl så hade jag personligen stannat ett och läst vidare nästa höst. Då finns gott om tid att bli tillsvidare anställd, söka ledigt, komma in på utbildningen och spara ihop en liten buffert.

• fribygg

En dåligt betald tjänst ska du inte tacka ja till om du inte måste, det finns andra. 

Svar på tråden Ta en fast tjänst, trots att jag vet att jag vill studera?