Hon har fel, man kan inte alls kräva sådan sk millimeterrättvisa. Det är heller ingen rättighet att tex äta oxfilé X2. (och vem säger att det är det som är rättvisa?)
Barn ska ha samma standard men det betyder inte att det handlar om exakthet. Min mans ex hade synpunkter när de hade skilt sig. Han köpte ut henne från deras hus, hon flyttade till en hyreslägenhet. Då hävdade hon att han borde ge henne nån slags underhåll (barnen bodde v.v), för att det enligt henne inte var samma standard att bo i lägenhet som i hus. Hon tyckte att han skulle skicka henne några tusen varje månad.
Eftersom barnen tog cyklar, datorer, mobiler, sportutrustning etc, mellan hemmen så fanns ingen skillnad på standard. De hade rum att bo i och och mat på bordet. Då räknas det som likvärdig standard.
När min sa till henne att om det var som hon sa, så skulle alla i hela landet behöva betala underhåll (trots att barn bor varannan vecka) om en bodde i hus och en i lägenhet och så är det ju inte.
Han sa givetvis nej till detta.
Vid ett annat tillfälle hade hon kollat hans lön på ratsit, vilken är högre än hennes (men han har ett typiskt medelsvenssonjobb så inga miljoner precis). Det är ju bruttolönen som står där (vilket hon inte fattade tror jag). Han fick sätta sig med henne och redogöra för alla sina utgifter (huslån, husbuffert, bilkostnader, mat, försäkringar osv + att det enligt lagen står att man ska ha lite kvar för egen del också). Då var det inte mycket kvar av lönen så hon gav sig äntligen med sina krav.
Om ni har sådana problem med kommunikation så är det absout ett bra tips ovan att boka in samtal på familjerätten, så kan de hjälpa er bena ut vad som är vad. Hon kommer där aldrig få igenom att du ska ge henne pengar utifrån oxfilétanken.
Sen tänker jag att hon heller inte behöver veta vad ni äter/gör hemma hos dig. Info ska enbart vara av behov.
Det hade min mans ex också synpunkter på. Hon ville ha gedigna veckobrev med precis allt barnen gjort men det ville inte han hålla på med (hon själv skrev saker som "idag har vi ätit köttbullar", "vi har varit i skogen"). När hon tog upp det i samtal höll samtalskontakten med min man, man behöver bara delge viktiga saker som sjukdom, inbokade tider mm. Barnen kan själva berätta annat om de vill (det är ju också kul när barnen kommer, att man kan fråga om de har gjort något skoj i veckan som var).