• Beacon99

Mamman säger att barnen ska äta samma mat hos båda föräldrarna

Idag lever vi separerade där jag har ett barn boende 100% hos mig och mamman har ett barn hos sig 100%. Båda barnen är under 18 år.

Hon jobbar inte  just nu men ska börja deltid på ett dagis i november och jag jobbar 100%.

Hon hävdar att jag ska betala henne stöd så barnen ska kunna ha samma levnadsstandard standard hos båda föräldrarna. Dvs om jag lagar oxfilé så ska jag betala henne så hon kan bjuda på oxfilé.
    Finns det någon lag som stöder detta?
    Jag hävdar att vi lägger våra pengar på olika saker och om hon väljer att köpa gymkort och kläder och jag äter oxfilé och går Inte på gymmet så är det våra individuella val och vi prioriterar olika.

Vad säger lagen vid en separation där barnen bor bor hos var sin förälder?

• Svar på tråden Mamman säger att barnen ska äta samma mat hos båda föräldrarna
  • Anonym (Jo)

Ni får betala underhåll för det barnet ni inte har. Sen vad du gör med dina pengar ska hon inte bry sig om. 

• Anonym (Bråka inte med mamman)

Vad du absolut inte skall göra är att bråka med mamman. För hon kan, om hon blir tillräckligt sur sabba ditt liv totalt. Just nu är det det här med maten hon fått för sig att du skall betala för. Så svara undvikande, jag skall kolla upp vad som gäller med detta, kanske muta henne ett par gånger så hon känner att hon vinner. Men förhala tills hon kommer något nytt hon fixerat sig på att du skall betala för och då är det i fokus istället.

För allt i världen, skjut upp, undvik, senarelägg, den dagen bägge barn är utflyttade, och på egen hand, då är du fri från mamman. Inte före. För vill hon bråka kan hon sjunka mycket lägre än dig, blir det rättsligt förlorar du (förmodligen) och hon har makten att sabba ditt liv totalt. Så var försiktig, och blicka framåt.

• Anonym (Sa)

Jag skulle boka ett samarbetssamtal hos kommunen så kan ni få lite hjälp där.
    Som första kommentaren sa så är det inte rätt det hon säger.
    Men du kan ha rätt till underhåll för barnet som bor hos dig och hon det hos sig.
    Om summan skulle bli likadan är det ju bättre att ni kvittar det istället för att betala åt båda hållen.

Men som sagt, boka ett möte.

Det gick tyvärr inte att använda uträknaren på FK (enligt deras sida) när inte alla barn skulle på likadant. Men är inte så insatt, så du kan ju kolla närmare om du vill. 

• Anonym (qq)

Hon har fel, man kan inte alls kräva sådan sk millimeterrättvisa. Det är heller ingen rättighet att tex äta oxfilé X2. (och vem säger att det är det som är rättvisa?)

Barn ska ha samma standard men det betyder inte att det handlar om exakthet. Min mans ex hade synpunkter när de hade skilt sig. Han köpte ut henne från deras hus, hon flyttade till en hyreslägenhet. Då hävdade hon att han borde ge henne nån slags underhåll (barnen bodde v.v), för att det enligt henne inte var samma standard att bo i lägenhet som i hus. Hon tyckte att han skulle skicka henne några tusen varje månad.

Eftersom barnen tog cyklar, datorer, mobiler, sportutrustning etc, mellan hemmen så fanns ingen skillnad på standard. De hade rum att bo i och och mat på bordet. Då räknas det som likvärdig standard. 
    När min sa till henne att om det var som hon sa, så skulle alla i hela landet behöva betala underhåll (trots att barn bor varannan vecka) om en bodde i hus och en i lägenhet och så är det ju inte. 
    Han sa givetvis nej till detta.

Vid ett annat tillfälle hade hon kollat hans lön på ratsit, vilken är högre än hennes (men han har ett typiskt medelsvenssonjobb så inga miljoner precis). Det är ju bruttolönen som står där (vilket hon inte fattade tror jag). Han fick sätta sig med henne och redogöra för alla sina utgifter (huslån, husbuffert, bilkostnader, mat, försäkringar osv + att det enligt lagen står att man ska ha lite kvar för egen del också). Då var det inte mycket kvar av lönen så hon gav sig äntligen med sina krav. 

Om ni har sådana problem med kommunikation så är det absout ett bra tips ovan att boka in samtal på familjerätten, så kan de hjälpa er bena ut vad som är vad. Hon kommer där aldrig få igenom att du ska ge henne pengar utifrån oxfilétanken.
    Sen tänker jag att hon heller inte behöver veta vad ni äter/gör hemma hos dig. Info ska enbart vara av behov. 
    Det hade min mans ex också synpunkter på. Hon ville ha gedigna veckobrev med precis allt barnen gjort men det ville inte han hålla på med (hon själv skrev saker som "idag har vi ätit köttbullar", "vi har varit i skogen"). När hon tog upp det i samtal höll samtalskontakten med min man, man behöver bara delge viktiga saker som sjukdom, inbokade tider mm. Barnen kan själva berätta annat om de vill (det är ju också kul när barnen kommer, att man kan fråga om de har gjort något skoj i veckan som var). 

• Anonym (qq)

Jag missade att ni har ett heltidsbarn var. Det är olika summor för underhåll för olika åldrar (äldre barn drar ett större underhåll), så om du tex har en tonåring boende hos dig, så ska den andra föräldern betala ett högre underhåll än man betalar för ett yngre barn. Om det är en mellanskillnad där, så kan det vara så att du har rätt till några hundralappar. Du kan ju vara "ädel" och informera henne om detta (efter att du kollat på FK), och säga att det är i så fall den pengen hon kan använda till oxfilé, för att du väljer att inte kräva in mellanskillnaden.

Utgår från att ni har bb för det barn som är skrivet hos er?

Har ni två rätt små barn så är det nog ingen skillnad på underhållssummorna, du får kolla upp det.  
    Hur gör ni med flerbarnstillägget? (det är inte mycket på två barn men någon hundring är det ju. Vem får det i dagsläget? 

• Anonym (tonårsmamma)

Antar att det inte bara handlar om mat som oxfilé utan om likvärdig standard för bägge barnen överlag?

Har mamman dålig ekonomi och inte kan ge barnet som bor hos henne lika mycket som barnet som bor hos dig får? då menar jag inte bara mat utan även annat?

Delar ni på t ex kostnad för fritidsaktiviteter, kläder, leksaker eller om dom är äldre iPads, cyklar osv? fickpengar? 
    Om det är så att barnet som bor hos dig får mycket mer överlag än barnet som bor hos dig kan givetvis barnet som bor hos mamman känna att syskonet får mycket mer och känna sig felfördelad, man har ju lika mycket försörjningsansvar för barn som inte bor med en. Maten kan ju inte vara det enda som barnet hos dig får dyrare av. 
    Hur ofta träffar du barnet som bor hos mamman och hur ofta träffar hon barnet som bor hos dig? 
    Se till att bägge barnen får likvärdiga saker som iPads, cyklar, kan gå på fritidsaktiviteter osv så att det inte blir olika pga mammans ekonomi, obs nu menar jag då saker och aktiviteter som är för barnen och inte mamman, för du vill väl att bägge barnen ska ha likvärdiga saker och aktiviteter.
    Om barnen är större kan du själv ge barnet som bor hos mamman pengar till saker eller köpa det till barnet.

Det kan faktiskt vara så ibland att om den ena föräldern i en skilsmässa har mycket sämre ekonomi än den andre föräldern kan den föräldern som tjänar mer ändå få betala underhåll även om man har varsitt barn, det är då för barnets skull givetvis.
    Men självklart ska då dom pengarna just gå till barnet. 

Men behöver inte alltid dela allt 50/50 utan t ex om en tjänar mycket mer än den andra så kan den ena betala mer till t ex fritidsaktiviteter, betala mer på iPaden eller betala dyrare kläder som vinterjacka osv just för barnets skull.

Man gör ju det för barnets/ barnens skull. Man vill ju det bästa för sina barn.
    Just det med oxfilén kanske låter lite löjligt men som sagt antar att det gäller i flera områden och då är det bra om ni kan diskutera fram en lösning, ta gärna hjälp via rådgivning.
    Men låt det inte bli en kamp mellan er där barnen kommer i kläm eller märker av det, då kan barnen ta illa upp och känna sig bortprioriterade och barnet hos mamman känna att du inte tycker att han eller hon betyder lika mycket för dig som barnet som bor hos dig om det skiljer mycket i standard i saker då förutom då maten och barnets rum hos dig. Dvs om du har råd att ge syskonet fler saker osv men tycker att barnet hos mamman ska få det av henne men att hon då inte har råd och du inte vill betala mer bara för principen.
    Ni måste bägge två tänka just på ekonomiska situationen för bägge barnen för deras skull!

• Tow2Mater

Säg till henne att först måste hon börja jobba heltid innan hon ens kan fundera på att gnälla om någon  likvärdig standard.

• Anonym (Mamma till 1.)
    Tow2Mater skrev 2023-08-05 11:58:56 följande:

Säg till henne att först måste hon börja jobba heltid innan hon ens kan fundera på att gnälla om någon  likvärdig standard.

Fatt nu vet vi ju inte om anledningen till varför hon inte arbetar heltid..
    hon kan ju faktiskt vara sjuk.
    Oavsett så anser jag att barnen inte ska lida pga av föräldrarnas olika ekonomiska förutsättningar utan ska kunna ha samma levnadsstandard som syskon bör ha  som ? tonårsmamma? nämnde. 

Sedan skulle jag också ha väldigt svårt för bara vetskapen att ett av mina barn får nudlar och den andra oxfilé ?då hade jag sett till att även mitt andra barn fick bättre näringsrik mat?bjudit över på middag,faktist.

Svar på tråden Mamman säger att barnen ska äta samma mat hos båda föräldrarna