Inser inte alltid att jag har ångest, bråkar istället
Hej
Jag har problem med att jag inte inser att jag har ångest. Istället börjar jag bråka.
Lite bakgrund. Jag har haft ångest sedan 16 år tillbaka. Har kontakt med psykiatrin och blivit utredd för borderline, adhd m.m. men hade inte det. Jag fick besvären plötsligt med en ovanlig komplikation av streptokockinfektion (PANDAS) i tonåren. Resterna som jag har kvar av det är utmattning som triggar igång ångest. Jobbat 100% tills i januari då jag blev sjukskriven 50% och jusr nu jobbar jag bara 25%. Men ska snart försöka öka upp det igen och det känns bra.
Igår tex körde jag ca 50 mil. Idag känner jag mig pigg men en aning seg. Är lättirriterad och bråkig. Tror själv att jag är arg på riktigt. Inte en tanke på att det skulle vara panikångest. Börjar bråka med min man. Han säger att han känner av när jag har en så kallad svacka som vi brukar säga, innan jag själv gör det. Men eftersom jag övertygar honom om att jag Bara är sur, så går han på det.
Några timmar senare kommer gråtattacken och ångesten släpper. Efteråt är jag lugn men har det klassiska dåliga samvetet om hur dum i huvudet och hemsk jag är som person. Men vet att jag inte kan hjälpa det.
Jag vet inte hur jag eller vi ska hantera det här. Vi har pratat väldigt många gånger om det här. Jag har berättar att efter psykisk eller fysisk ansträngning får jag ofta dessa hemska svackor med irritation, ledsenhet och panikattacker. Men ändå ska han fråga mig vad det är, varför osv. Sitter och stirrar på mig som ett frågetecken och säger inte så mycket, så jag känner mig helt knäpp.
Förstår att det är jättejobbigt för honom med. Men han har inte ens läst på om det här. Vår semester fick jag planera helt själv, för annars händer inget. Jag hade bara önskat lite mer stöttning i det här. Mer förståelse i att efter belastning så mår jag sämre. Att bli ifrågasatt varje gång gör ju inte det bättre utan snarare tvärtom.
Undrar även hur jag själv ska kunna inse att jag inte är sur utan utmattad?
Psykiatrin har jag kontaktad med men får ingen terapi. Min läkare vill att jag bara ska ta det lugnt just nu.
Vill gärna ha alla tips jag kan få. Eller om någon bara känner igen sig i det. Vore skönt att slippa känna sig så ensam.