• J023

Hur ska jag tolka kroppstempen?

Hej,
    Efter ca. 10 år på preventivmedel försöker jag lära känna min kropp och vi har en stor barnlängtan. 
    Jag använder natural cycles för att följa upp mina fertila dagar och har även tagit ägglossningstest runt de mest fertila dagarna. 
    Jag har enligt nc haft ägglossning dag 14-17 varje cykel, men har aldrig fått ett positivt ägglossningstest. Testet ger alltid utslag på 2 linjer men de är aldrig lika starka. 
    Jag är nu på cykeldag 21 och temperaturen fortfarande låg, 36.21°. Efter ägglossning borde väl tempen stiga till över 36.40°? 
    Vissa cykler har jag spottings nästan varje dag. Min mens är också lång, 6-9 dagar.

Jag är rädd för att spottings, lång mens och utslag på äl test flera dagar (utan att vara positiva) är tecken på obalans, cystor, sjukdom el dylikt. Varför är tempen låg, har jag plötsligt en sen ägglossning fastän den varit regelbunden de senaste 6 cyklerna?

Jag är helt ny i detta och känner mig lost i internetdjungeln. Är tacksam för information, tips och råd. Finns det några fler sätt att öka chanserna att bli gravid än att tracka äl?

• Svar på tråden Hur ska jag tolka kroppstempen?
  • Maymom

Kan du lägga upp bild på tidigare cykler och ÄL-test?

• Maymom

Hmm. Svårt att se utan siffrorna. Men du ser inte ut att ha haft ÄL ännu denna cykel, cykeln innan ser ut att vara rätt liten skillnad mellan innan ÄL och efter ÄL. Den första cykeln ser mer ut som man vill, lite större skillnad efter ÄL och högst temp runt ÄL+7.

För låga höjningar kan tyda på lågt progesteron men jag vill inte dra den slutsatsen direkt, så kunnig är jag inte.
    Din temp denna cykel påminner om min, jag brukar ligga mellan 35,9-36,3 innan ÄL och sen 36,4-36,6 efter ÄL. (runt 36.7 eller mer vid graviditet) så ja jag hade ju också tyckt att du behöver över 36,4 för ÄL bekräftat.

Det kan ju vara utebliven ÄL, då stiger inte tempen så mycket och cykeln kan bli längre och mensen sparsammare. Inget att oroa sig över om den bara uteblir nån gång per år. 

äl-testen gjorde inte mig klokare heller tyvärr, förstår vad du menar med att de ser likadana ut. Inget som var starkare precis när du tog det?

Hur har du det med flytningarna? De kan ju vara ett väldigt bra sätt att hitta ÄL. Äggviteaktiga tyder på ÄL, man brukar ha dem några dar vid ÄL.

Det kanske är värt att prata med en bm om dina spottings och fråga, de behöver ju inte vara tecken på att nåt är fel, men lika bra att kolla upp det direkt. Jag fick spottings från jag blev typ 35 eller nåt, hade dem 3 dar innan mens, efter min graviditet har de inte kommit tillbaka. 

• J023

Tack för svaret! Märkte inte att siffrorna saknades, men precis som du skriver 35,9-36.3 innan äl och 36,4-36.6 efter.

Kan man göra något åt eller kolla upp om man har lågt progesteron? Hur vet man om man har eller haft utebliven ÄL? Kanske nc meddelar om det.. har inte hänt mig tidigare iallafall.

Nej, tyvärr har jag aldrig lyckats få två lika starka streck. Jag har läst att både endast ett streck och ett streck som är svagare än testlinjen är lika negativa, men ändå har jag sett att folk lägger ut bilder där det syns att strecken blir starkare för varje dag närmare ÄL. Vet inte vilket som stämmer. 

Har inte upplevt äggvikteliknande flytningar under någon cykel. Mest vattniga. Under vissa cykler är de bruna nästan varje dag och vissa cykler har de ingen färg alls. Men känns lite oroväckande och jobbigt när de är bruna. 

Jag vet inte vart man vänder sig vid sånahär frågor. Vart ringer man? Vanlig hälsocentral? 

• Maymom
    J023 skrev 2023-08-07 11:47:06 följande:

Tack för svaret! Märkte inte att siffrorna saknades, men precis som du skriver 35,9-36.3 innan äl och 36,4-36.6 efter.

Kan man göra något åt eller kolla upp om man har lågt progesteron? Hur vet man om man har eller haft utebliven ÄL? Kanske nc meddelar om det.. har inte hänt mig tidigare iallafall.

Nej, tyvärr har jag aldrig lyckats få två lika starka streck. Jag har läst att både endast ett streck och ett streck som är svagare än testlinjen är lika negativa, men ändå har jag sett att folk lägger ut bilder där det syns att strecken blir starkare för varje dag närmare ÄL. Vet inte vilket som stämmer. 

Har inte upplevt äggvikteliknande flytningar under någon cykel. Mest vattniga. Under vissa cykler är de bruna nästan varje dag och vissa cykler har de ingen färg alls. Men känns lite oroväckande och jobbigt när de är bruna. 

Jag vet inte vart man vänder sig vid sånahär frågor. Vart ringer man? Vanlig hälsocentral? 

Jag tror inte alla får exakt lika starka streck, men som du säger så ska ju en ökning och minskning märkas.

Ja utebliven ÄL märker du nog bara om du tempar och du ser Att tempen aldrig höjs, jag hade tex ingen temp över 36,4 när min uteblev. 

Börja ringa mvc och prata med dem. Dina spottings är ju bra att kolla upp. Nämn då också att du inte har några fertila flytningar och är lite orolig hur det kan påverka. Kan vara att de ber dig kontakta gynmottagning.

Du kan testa att äta extra c-vitamin för att se om du får bättre kurva då, det hjälper att bilda progesteron. Jag antar att du redan äter folsyra också, om inte så köp det direkt, eller mitt val gravid som innehåller det plus andra bra vitaminer.

• J023

Tusen tack för hjälpen ☺️ ska åka och köpa c-vitamin tillskott direkt! 

Svar på tråden Hur ska jag tolka kroppstempen?