• Anonym (Blomman)

Foglossning som plötsligt försvunnit? Orolig.

Hej,

Har tidigare varit med om ett MA (upptäcktes i v.18 och man tror att hjärtat slutade slå runt v. 15). Under den graviditeten fick jag foglossning redan runt v 13, dock försvann den runt v. 15, dvs ungefär i samband med att fostret dog. 

Är nu gravid igen i v. 18 (17+1)  och för ca 1,5 v sedan kom foglossningen. Sedan dess har den vissa dagar varit ganska besvärlig även vid kortare promenader. Igår promenerade jag mer eller mindre hela dagen utan att få några besvär vilket såklart triggat igång min oro pga tidigare erfarenhet. Sedan ca 1 v tbx har jag känt fosterrörelse mer eller mindre varje dag men även på den fronten har det varit lugnare sen igår...

Jag vet att man i såhär tidigt skede inte behöver oroa sig så mycket för minskade fosterrörlser men jag är mer orolig för förlossningen som mer eller mindre försvunnit. Någon som varit med om liknande utan att det varit någon fara? Behöver stilla min oro.

• Svar på tråden Foglossning som plötsligt försvunnit? Orolig.
  • Anonym (Blomman)

Foglossningen* ska det stå, inte förlossningen.

• Anonym (E.)

Åh förstår att du blir orolig! Kan du inte kontakta din mvc imorgon och förklara och säga att du verkligen vill få höra hjärtljud för du är så orolig? Med tanke på förra graviditeten. När ska du på RUL? Annars kan du på bokadirekt säkert hitta någon tid hos privat mottagning redan imorgon och göra ett ultraljud, undersökning där de lyssnar på hjärtljud. Kan nog kosta en tusenlapp typ. Tror du behöver känna tydligt tecken eller få det bekräftat på undersökning för att bli lugn igen. Kram

• Anonym (E.)

Även om allt säkert är ok. Man vill ju bli lugnad

• Anonym (Blomman)
    Anonym (E.) skrev 2023-08-06 21:24:09 följande:

Åh förstår att du blir orolig! Kan du inte kontakta din mvc imorgon och förklara och säga att du verkligen vill få höra hjärtljud för du är så orolig? Med tanke på förra graviditeten. När ska du på RUL? Annars kan du på bokadirekt säkert hitta någon tid hos privat mottagning redan imorgon och göra ett ultraljud, undersökning där de lyssnar på hjärtljud. Kan nog kosta en tusenlapp typ. Tror du behöver känna tydligt tecken eller få det bekräftat på undersökning för att bli lugn igen. Kram

Funderar på att kontakta dem men känns rätt lönlöst... får typ alltid till svar att man ska avvakta och försöka att inte oroa sig, de kan ändå inte göra något. Kanske låter konstigt men känns väldigt trist att behöva lägga så mycket pengar på en privat mottagning.

Har RUL bokad 23/8.
  • Anonym (A)
    Anonym (Blomman) skrev 2023-08-06 21:44:41 följande:
    Funderar på att kontakta dem men känns rätt lönlöst... får typ alltid till svar att man ska avvakta och försöka att inte oroa sig, de kan ändå inte göra något. Kanske låter konstigt men känns väldigt trist att behöva lägga så mycket pengar på en privat mottagning.

Har RUL bokad 23/8.
    Men om du verkligen är orolig så är det väl värt pengarna? 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (A) skrev 2023-08-06 21:53:10 följande:
    Men om du verkligen är orolig så är det väl värt pengarna? 
    Det kan det absolut vara men ville fråga här först. Svårt att veta hur mycket som är normal oro och inte. 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Blomman) skrev 2023-08-06 21:44:41 följande:

Har RUL bokad 23/8.
    Mm ok förstår men du kan ju höra med dem iallafall. De kanske gör undantag när man gått igenom det du varit med om? Du vill bara veta om hjärtaktivitet ingen omfattande ultraljudsundersökning. Säger de nej och du inte vill betala privat så kan du bara vänta till undersökningen.

Känner du tydligt fosterrörelserna annars? Jag vet att jag en gång var orolig och då sa de på 1177 att jag skulle dricka iskallt vatten med isbitar i och sedan lägga mig på vänster sida tror jag det var. Då kände jag rörelserna igen. Kanske testa? Hoppas någon med mer exakt samma erfarenhet läser inlägget och kan lugna dig 🙏🏼 allt är säkert i sin ordning. 
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (E.) skrev 2023-08-06 22:08:02 följande:
    Mm ok förstår men du kan ju höra med dem iallafall. De kanske gör undantag när man gått igenom det du varit med om? Du vill bara veta om hjärtaktivitet ingen omfattande ultraljudsundersökning. Säger de nej och du inte vill betala privat så kan du bara vänta till undersökningen.

Känner du tydligt fosterrörelserna annars? Jag vet att jag en gång var orolig och då sa de på 1177 att jag skulle dricka iskallt vatten med isbitar i och sedan lägga mig på vänster sida tror jag det var. Då kände jag rörelserna igen. Kanske testa? Hoppas någon med mer exakt samma erfarenhet läser inlägget och kan lugna dig 🙏🏼 allt är säkert i sin ordning. 
    Jo men jag har tyckt mig känna ganska tydligt. Men det är ju ändå tidigt så ibland är det ju svårt att veta till 100 såklart. Tack för ditt tips, ska testa det :)
  • Anonym (I)

Jag hade inte så mycket foglossning i min gravidite, kände nån dag men inte alls andra dar.

Däremot så hade jag 2 veckor då jag inte kände fosterrörelser efter att ha känt varje kväll i 2 veckor. Tror det var v18-19 som det inte kändes. men sen kom det igång och kändes mer tydligt.😊

så tänker att det inte är konstigt om du inte känner något under någon vecka. Man ska ju vara nöjd så länge man mår bra och inte har för jobbiga symptom, men visst är det lätt att tro det värsta när man mår för bra, när man egentligen borde njuta..🤪

• Anonym (Blomman)
    Anonym (I) skrev 2023-08-07 00:18:16 följande:

Jag hade inte så mycket foglossning i min gravidite, kände nån dag men inte alls andra dar.

Däremot så hade jag 2 veckor då jag inte kände fosterrörelser efter att ha känt varje kväll i 2 veckor. Tror det var v18-19 som det inte kändes. men sen kom det igång och kändes mer tydligt.😊

så tänker att det inte är konstigt om du inte känner något under någon vecka. Man ska ju vara nöjd så länge man mår bra och inte har för jobbiga symptom, men visst är det lätt att tro det värsta när man mår för bra, när man egentligen borde njuta..🤪

Läste ditt svar igår och det lugnade mig faktiskt lite, tack! Idag har jag känt tydligare fosterrörlser så jag känner mig ännu mer lugn idag. Tror även att jag känt av lite foglossning men får för mig att jag inbillar mig emellanåt bara för att man är så noggrann att känna efter minsta lilla. Men som sagt just nu känner jag mig ganska lugn men emellanåt blir man ju nojig och jag tycker det är så svårt att veta när det är "okej" och inte. Vill ju inte va den som söker vården för minsta lilla grej.
  • Anonym (Lo)

Angående foglossning, självklart ska du kolla om du är orolig. Kan enbart säga hur det var för mig och mina 3 graviditeter. Min foglossning har kommit och gått. Första barnet hade jag inget tills i sista trimestern och för att jag lyfte tungt i jobbet, hade så ont att jag inte kunde röra mig, tog 2 dagar innan det gick över, dag 3 var jag åter på jobbet och upprepade samma lyft och hade återigen ont och så höll det på innan bm tvingade mig till sjukskrivning. Barn 2 &3 fick jag bara ont om jag promenerade typ 2h men sen försvann det efter 2-3 dagar. Så ja visst kan foglossning försvinna ☺️

Svar på tråden Foglossning som plötsligt försvunnit? Orolig.