• Meoow

    Vilken a-kassa?

    vilken a-kassa ska Jag vara medlem i om jag jobbar som redovisningsekonom på en industri? Unionen eller if metall? Eller något annat?

  • Svar på tråden Vilken a-kassa?
  • Meoow

    Varför finns det då fler? Menar du att jag kan fortsätta vara medlem i handels a-kassa då ex trots att jag bytt bransch?

  • RaYzLeR
    Meoow skrev 2023-08-06 21:59:01 följande:

    Varför finns det då fler? Menar du att jag kan fortsätta vara medlem i handels a-kassa då ex trots att jag bytt bransch?


    Ja det kan du vara. Jag var medlem i IF Metall När jag jobbade på XXL, trots att det egentligen var fel A-kassa.

    Jag vet inte varför det finns flera A-kassor. Det hade räckt med en central. Glad
  • kattm

    Är det bara a-kassa det gäller, eller tänker du byta/gå med i facket också? I så fall skulle jag i din situation byta till unionen. Som redovisningsekonom är du tjänsteman och inte arbetare, och då kan det vara bättre att vara med i ett fackförbund som förhandlar om det kollektivavtal som gäller din anställning. Handels känns inte som rätt match. 

  • Tusselina

    A-kassa spelar det inte särskilt stor roll vilken du är med i. Däremot kan det vara väldigt viktigt att du är med i rätt fackförbund då om de har kollektivavtal med en annan kan det vara begränsade möjligheter för en annan att hjälpa dig har jag fått förklarat av Unionen (arbetar på en arbetsplats där Unionen inte är helt fel, men inte 100% rätt och kollektivavtal finns med 2 andra). 

    Sen är det ofta fördelar att vara med i samma fackförbund som a-kassa fast det inte är ett måste. 

    Om jag inte missminner mig är Handels ganska dyr dessutom.

    Kolla upp vilka kollektivavtal det finns på din arbetsplats. 

    Varför det finns flera olika har dels en historisk orsak. Även om de sedan länge är frikopplade enligt lag så var det fackförbunden som startade a-kassorna från början. Vi har kvar organisationen framförallt då de anses ha specifik branchkunskap att representera sina medlemmar, men det har varit på tapeten att eventuellt ändra det i framtiden. Avgiften man betalar är dessutom kopplad till viss mån arbetslösheten i sin bransch (motivation att hålla nere arbetslösheten kollektivt inom branschen etc.). Lite olika faktorer inblandat men inget man behöver sätta sig in i - bara acceptera att det är så och inte kommer ändras inom närmaste framtid. 

Svar på tråden Vilken a-kassa?