• Anonym (Ledsen)

Hur lämnar man någon som mår dåligt?

Jag älskar honom, men jag orkar verkligen inte mer nu. Jag lider verkligen med honom, det han varit med om är hemskt, men han drar mig med sig. Jag har också massa tungt att bearbeta, men i början kändes det fint att vi kunde stötta varandra... men det tar aldrig slut. Det är som en kran av åratal att hålla allt inom sig har satts på och det är konstant bekräftande, intygande att jag älskar honom och att jag inte kommer lämna honom. Han vill ha offentliga bevis på det också, att jag ska lägga upp bilder på oss.. helst ha oss som profilbild och dyl. Jag orkar inte mer, men samtidigt så är jag rädd för vad han skulle kunna göra med sig själv om jag lämnar. Jag vill inte vara ännu en som försvinner, men det här knäcker mig.

• Svar på tråden Hur lämnar man någon som mår dåligt?
  • Anonym (Hanna)

Bara för att man älskar någon behöver det inte att man kan, bör eller ens vill vara tillsammans med denne. Du kan ha exakt hur starka känslor som helst för honom och ändå förstå att du inte bör leva i en parrelation med honom.

Så var det för mig när jag efter många år lämnade min man, som hade både alkoholproblem och svårt att ta ansvar för sitt liv, bli vuxen och upprätthålla balans mellan saker utan någon som krattar vägen åt honom. Jag var väldigt medberoende och försakade min egen hälsa för att backa upp honom.

Har du väl kommit till insikt är det svårt att komma ifrån det. Men ta hjälp av t.ex. familjeterapeut.

• fornminne

Så du ska gå under för att han inte ska må dåligt? Nej, det är inte rimligt TS. Jag förstår att det är svårt att lämna, men du måste. För din egen hälsas skull. Du är inte ansvarig för hans liv, man kan aldrig lägga sitt liv i någon annans händer på det sättet. 

• Anonym (Lämna)

Det är ok att lämna. Ingen kommer klandra dig. 
    Det är inte din uppgift att hålla honom vid liv. 

Svar på tråden Hur lämnar man någon som mår dåligt?