• Hjelm

    Andrahandsuthyrning - har jag satt en rimlig hyra?

    Jag ska hyra ut min bostadsrätt i ett år och har haft turen att hitta en hyresgäst som jag känner lite grann och som verkar jättebra och skötsam.

    Men jag tycker det är svårt att veta vad som är en rimlig hyra.

    Jag har en tvåa på 60 kvadrat och med balkong i en ganska central (typ en kvarts promenad till stadskärnan) del av stan. Väldigt lugnt och trevligt område, som att bo i en park med grönska och utsikt över vatten. Det är hög standard i lägenheten, nya vitvaror som installerades förra året.

    Allt som allt - föreningsavgift, amortering och ränta - kostar den mig cirka 8700 i månaden i fasta kostnader nu när räntorna gått upp. El tillkommer, men vi har IMD-avtal som gör att det inte kostar många kronor.

    Jag bor i en mellanstor stad där hyresrätter av samma storlek kan kosta allt mellan 5000 och 10 000 kronor i månaden. Beroende på område, skick och vad som ingår i hyran. 

    Jag har tänkt mig en hyra på 7500 och då ingår allt: värme, vatten, el, bredband och en parkeringsplats. Jag hyr omöblerat dlrutom en garderob som hyresgästen gärna ville ha.

    Känns det som en rimlig hyra? Jag vill inte ta ut för mycket då jag inte tycker det känns rätt att hyresgästen betalar på min amortering (som är lägsta möjliga).

  • Svar på tråden Andrahandsuthyrning - har jag satt en rimlig hyra?
  • Hjelm

    Det finns naturligtvis hyresrätter av samma storlekar som kostar mer, också, men inom normalspannet liksom...

  • Billie38

    Det står inte hur mycket du har i amortering i dina nuvarande kostnader. Men är den inte jättestor så hade jag tagit hela min totalkostnad i hyra, då det ska täcka in lite slitage och risk med.

    men det finns väl sökmotorer för att räkna ut skälig 2a handshyra på nätet?

  • Betty Boop

    Du ska absolut inte ta LÄGRE hyra än dina fasta kostnader! Tvärtom! 9000 i månaden är med rimligt tycker jag.

  • Hjelm

    Det är väl mest det att det känns svårt att ta ut mycket mer när majoriteten av jämförbara hyresrätter kostar mindre. Varför ska de då välja min?

  • Maymom
    Hjelm skrev 2023-08-09 23:39:05 följande:

    Det är väl mest det att det känns svårt att ta ut mycket mer när majoriteten av jämförbara hyresrätter kostar mindre. Varför ska de då välja min?


    Ja och risken om du ligger för högt är även att de fortsätter leta annat och så får du leta ny hyresgäst efter några månader..

    men om du vill veta var gränsen går för vad som anses skäligt så räknar du utifrån marknadsvärdet på bostadsrätten plus avgift och driftskostnader(dvs el, vatten och dyl) sen kanske du tycker det är för högt jämfört med annat och då behöver du ju inte begära maxbeloppet.
  • Hjelm

    Jag har räknat ut att jag kan ta minst en tusenlapp till och att maxgränsen går vid 1300. Det motsvarar ganska exakt vad den kostar mig de flesta månader. Men som sagt, då överstiger den rejält vad merparten jämförbara hyresrätter kostar (kanske inte inklusive el och parkering dock), vi har redan kommit muntligt överens om hyran och jag har både stora krav på rätt person och att denne ska kunna flytta in mycket snart. Och stå utan hyresgäst i perioder orkar jag verkligen inte med.

    Får kanske stå mitt kast och tänka att jag inte behöver ta ut maxbelopp för att klara mig och att det är mycket värt att få rätt hyresgäst.

    Men om situationen skulle förändras dramatiskt - har jag rätt att höja hyran därefter? Med nytt kontrakt givetvis.

  • Nattviol

    Du får ju inte ta betalt för amorteringen. Däremot kapitalkostnaden. Tycker du har en poäng i övrigt - hellre en bra och pålitlig hyresgäst och lägre hyra än tvärtom. 

    Så här står det på blocket om kapitalkostnaden: 


    Hyra och driftskostnader har du förmodligen koll på, däremot kapitalkostnader är något du behöver räkna ut. Du gör det genom att utgå från en schablon av vad det kostar att ha kapital, det vill säga pengar, bundet i bostaden. Det är inte samma som att hyresgästen ska betala dina kostnader för amortering och ränta. Så här räknar du ut kapitalkostnaden:
    Avkastningsräntan (ett par procent över riksbankens referensränta) gånger värdet på din bostad. Dela produkten på tolv för att få månadskostnaden.

    Om avkastningsräntan är 2.5 procent och din bostad är värd två miljoner så blir alltså kapitalkostnaden ungefär 4167 kronor.
    0.023 (avkastningsränta) x 2.000.000 (värde bostad)/12 = 4167

    Lägg till hyra och driftskostnader för att räkna ut den skäliga hyran.
  • Hjelm
    Nattviol skrev 2023-08-10 00:44:56 följande:

    Du får ju inte ta betalt för amorteringen. Däremot kapitalkostnaden. Tycker du har en poäng i övrigt - hellre en bra och pålitlig hyresgäst och lägre hyra än tvärtom. 

    Så här står det på blocket om kapitalkostnaden: 


    Hyra och driftskostnader har du förmodligen koll på, däremot kapitalkostnader är något du behöver räkna ut. Du gör det genom att utgå från en schablon av vad det kostar att ha kapital, det vill säga pengar, bundet i bostaden. Det är inte samma som att hyresgästen ska betala dina kostnader för amortering och ränta. Så här räknar du ut kapitalkostnaden:
    Avkastningsräntan (ett par procent över riksbankens referensränta) gånger värdet på din bostad. Dela produkten på tolv för att få månadskostnaden.
    Om avkastningsräntan är 2.5 procent och din bostad är värd två miljoner så blir alltså kapitalkostnaden ungefär 4167 kronor.
    0.023 (avkastningsränta) x 2.000.000 (värde bostad)/12 = 4167
    Lägg till hyra och driftskostnader för att räkna ut den skäliga hyran.
    Referensräntan är ju just nu 3.5 procent. Vad blir då avkastningsräntan?
  • Hjelm

    Svårt också att veta vilket värde man ska utgå ifrån på bostaden. Mäklaren säger ju en annan sak än vissa andra värderingssajter etc.

  • Hjelm

    Det låter i vilket fall som helst att en skälig hyra - enligt kalkylatorn - skulle ligga på drygt 1000 kronor mer än det jag satt. Det hade hyresgästen garanterat också varit beredd att betala. Ångest! Tyst

  • Maymom
    Hjelm skrev 2023-08-10 05:50:26 följande:
    Referensräntan är ju just nu 3.5 procent. Vad blir då avkastningsräntan?
    2% över referensramarna är den generella regeln.
  • Maymom
    Maymom skrev 2023-08-10 08:05:01 följande:
    2% över referensramarna är den generella regeln.
    *Referensräntan 
  • Hjelm

    Mäklaren gjorde bedömningen att den skulle kunna läggas ut med ett startbud på 950 000 - 1000 000.

    Jag vill väldigt gärna ha den här hyresgästen, och hen tyckte att hyran var väldigt förmånlig så jag antar att hen då var beredd på mycket mer.

    Det känns väldigt fel att ändra nu när vi är muntligt överens, men uppsägningstiden är tre månader så låter det rimligt att meddela att om tre månader kommer hyran behöva höjas?

  • Maymom
    Hjelm skrev 2023-08-10 08:30:50 följande:

    Mäklaren gjorde bedömningen att den skulle kunna läggas ut med ett startbud på 950 000 - 1000 000.

    Jag vill väldigt gärna ha den här hyresgästen, och hen tyckte att hyran var väldigt förmånlig så jag antar att hen då var beredd på mycket mer.

    Det känns väldigt fel att ändra nu när vi är muntligt överens, men uppsägningstiden är tre månader så låter det rimligt att meddela att om tre månader kommer hyran behöva höjas?


    Du fick ingen värdering vad mäklaren tror priset kommer landa på? Utgångspris kan ju ligga 100 000 under eller över vad man tror det kommer landa på. 


    men räkna på 900 000 kr med tanke på att det är vanligt idag att priset landar under utgångspris.

    jag hade inte ändrat utan kört på det du sagt ett år. eller hur länge är ni överens att hen ska hyra?
    Alternativt säger du att du räknat fel och säger direkt att avgiften är högre, med risk att tappa hyresgästen. Att höja mitt under hyrestiden skapar nog mer problem.

    Sen är ju det vad som högst är skäligt att ta, dvs tar du mer kan hyresgästen få rätt i en tvist om du tagit oskälig hyra, men du måste ju inte ta maxbelopp. Det kan ju även vara svårt att få det uthyrt om du tar maxbelopp. 


    Har du en bra hyresgäst kan ju det vara värt mer än extra tusenlapp i månaden, den hade kanske känts mer motiverad om hyresgästen inte känns helt hundra och du vill ha lite extra buffert om något slits mer än normalt...

  • Hjelm
    Maymom skrev 2023-08-10 09:16:50 följande:

    Du fick ingen värdering vad mäklaren tror priset kommer landa på? Utgångspris kan ju ligga 100 000 under eller över vad man tror det kommer landa på. 


    men räkna på 900 000 kr med tanke på att det är vanligt idag att priset landar under utgångspris.

    jag hade inte ändrat utan kört på det du sagt ett år. eller hur länge är ni överens att hen ska hyra?
    Alternativt säger du att du räknat fel och säger direkt att avgiften är högre, med risk att tappa hyresgästen. Att höja mitt under hyrestiden skapar nog mer problem.

    Sen är ju det vad som högst är skäligt att ta, dvs tar du mer kan hyresgästen få rätt i en tvist om du tagit oskälig hyra, men du måste ju inte ta maxbelopp. Det kan ju även vara svårt att få det uthyrt om du tar maxbelopp. 


    Har du en bra hyresgäst kan ju det vara värt mer än extra tusenlapp i månaden, den hade kanske känts mer motiverad om hyresgästen inte känns helt hundra och du vill ha lite extra buffert om något slits mer än normalt...


    Tack snälla för dessa värdefulla ord!

    Ja, det är ett år som är sagt till att börja med.

    Ja, maxbelopp skulle i dagsläget innebära 8900 om man räknar på avgift + kostnader för el, internet etc, samt att bostaden är värderad till 950 000 och att referensräntan är 5.5 procent. Kanske att man kan ta lite höjd för ränteändringar och sånt.

    Så det är vad jag har RÄTT att ta ut, men som du säger är det ju inte samma sak som att hyresgästen är beredd att betala det utan söker sig vidare när det finns många billigare alternativ. Jag orkar verkligen inte med stressen att behöva fixa en ny hyresgäst inom det närmaste året. 
    Med ränteavdraget minskar ju dessutom kostnaden med ytterligare en knapp tusenlapp.
Svar på tråden Andrahandsuthyrning - har jag satt en rimlig hyra?