• Anonym (Desperat)

Hur undviker jag att vara otrogen?

Det kanske låter enkelt; bara gör det inte. Tyvärr är det inte så enkelt för mig.

Jag älskar min man, våra barn och det liv vi byggt, men sexlivet lämnar mycket att sakna. Jag har flera gånger blivit frustrerad och försökt prata med honom om det, vilket ofta resulterar i att jag får trösta honom för att han mår dåligt över att han inte tillfredställer mig. Han har många gånger sagt att han ska försöka tänka på vad jag vill ha, men det har inte blivit bättre. När vi pratar resulterar det antingen i att han inte vill alls på ett tag pga dåligt självförtroende (vilket gör mig rädd för att ta upp ämnet igen) eller att han gör ett halvhjärtat försök någon gång för att sedan återgå till det normala.

Detta har pågått i många år. Jag har nämnt parterapi, men han tror inte det kommer hjälpa. Jag har tagit hänsyn till att han inte hade många partners innan mig och gav honom tillåtelse att vara med andra. Detta då tanken inte störde mig alls och jag tänkte att han kanske skulle kunna bygga upp självförtroende och få mer erfarenhet. Detta har han dock inte utnyttjat.

Till sist sa jag att om det inte blev en ändring så behövde jag hitta tillfredställelse någon annanstans, jag öppnade för diskussionen och hoppades att han antingen skulle skärpa sig eller vara villig att tala alternativ. Detta var ett par år sedan. Jag har nämnt det ett par gånger sedan dess, och jag orkar inte längre trösta honom. Inget har hänt, och jag har funnit mig själv att flörta med andra online och med en risktagande diagnos känns det bara som en tidsfråga innan jag gör övertrampet.

Att skilja mig är inte ett bra alternativ, vi har byggt ett liv, och en familj tillsammans, så jag vet inte hur vi skulle klara oss utan varandra, eller om jag skulle kunna ha hand om barnen ordentligt när de var hos mig. Att vara utan dom skulle jag inte heller klara av. Han har varit väldigt tydlig med att han inte vill att jag är med någon annan, i så fall är det slut.

så snälla, hjälp mig, hur stoppar jag mig själv från att vara otrogen? Och hur ska jag kommunicera med min man för att han ska lyssna och förstå?
  • Svar på tråden Hur undviker jag att vara otrogen?
  • Anonym (Noterar)

Du måste helt enkelt gaska upp dig. Du har bara ett liv!
    Du älskar din man men han vil inte älska med dig. Det känns inte helt fair.
    Skall du leva ett helt liv utan sex och du vara genuint frustrerad?
    Det låter inte som detta blir bättre utan bara sämre och sämre desto längre livet löper på. Du måste se dig själv i spegeln och rycka upp dig!

• Anonym (Karl)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-08-10 08:48:19 följande:

Tack för så många fina och varierade svar! Jag vill också känna mig åtrådd och förstådd, mycket av det jag vill göra är sådant han också ville göra när vi träffades, en av anledningarna till att jag drogs till honom, men det har inte funnits rätt tid enligt honom. Främst är det dock att hitta sätt att få den fysiska njutningen fullt ut och då behövs även den mentala skjutsen, vilket är varför jag velat prova olika saker som kan hjälpa. En del vill han inte och det är förståeligt, jag kan inte tvinga honom till något han inte vill, men jag är trött på ursäkter till varför vi inte kan göra det han säger sig vilja prova. Jag är också trött på när han pratar ner de intressen jag har som han inte tycker om, det räcker med att han bara säger att det inte är något han vill, han behöver inte få mig att känna mig konstig för att jag nämnde det.

Framför allt vill jag att han tar sig tid att undersöka vad jag tycker om rent fysiskt, jag har många gånger testat något nytt, exempelvis en ny teknik vid oral-sex, och frågat vad han tyckte om det, men han vill att jag ska säga ut honom exakt vad han behöver göra. Jag vet inte alltid, vilket är varför jag vill att vi testar oss fram och kommunicerar. Tyvärr slutar han försöka om jag inte säger ?ooh det där är jättebra?, som att han ger upp efter första försöket.

Tyvärr hjälper inte onani, jag har svårt att föra mig själv  över gränsen såvida jag inte använder leksaker som kan fortsätta av sig själva, men jag vill också bli förd till orgasm, det är en närhet i det som jag saknar.

Jag är nästan hundra på att han inte får sitt någon annanstans, till att börja med så är han mycket hemma, sen så har han tillåtelse att vara med andra så länge han berättar om det så kan inte se någon anledning till varför han skulle gå bakom ryggen på mig.

Min psykolog säger att jag måste prata med honom och att vi kanske ska prova parterapi. Jag har försökt prata och jag har föreslagit parterapi. Jag har nu tagit beslutet att boka terapi först istället för att fråga denna gång och meddela honom, jag tror han kommer gå i så fall. Vårt liv är inte perfekt, men jag älskar honom och jag älskar det mesta av vårt liv tillsammans, vi förstår varandra på ett plan som jag inte hittat med någon annan, inte ens vänner, förutom just i sexlivet.

Om det inte funkar, så får jag ta tag i de jobbiga valen och hitta stöd att få medan jag tar besluten, förhoppningsvis hinner jag med detta innan jag impulsivt är otrogen.

Vad säger han själv när du nämner det om att träffa någon annan också? Jag funderade också på trekant, då är det ju inte otrohet. Skulle han helt motsäga sig det? Det kunde ju vara en trekant med en till tjej också.
  • Anonym (Desperat)

Jag har väl aldrig skrivit att skiljsmässa är omöjligt? Jag har skrivit att det inte är ett bra alternativ, jag skrev dessutom i trådstarten att jag nämnt för honom att om det inte blev en ändring skulle jag behöva hitta tillfredställelse någon annanstans. Det känns som att du letar fel att peta på. Är det så att du ser otrohet som ett så stort övertramp att om någon ens tänker tanken måste det vara fel på personen?

#19 Jag vill inte gå in i detalj över min diagnos, men låt oss säga att den okontrollerad kan få mig göra impulsiva och dåliga beslut. Jag tar mitt ansvar genom att följa behandlingsplanen, så risken är minskad men den finns. Stress och andra saker kan ge den knuff som behövs för att jag ska ta det steget och sexuell frustration är även det en negativ känsla som kan bana in tankarna i dåliga riktningar. Hur mycket kontroll jag än får så kommer jag alltid behöva beakta episoder/återfall.

• Anonym (Desperat)

Han vill absolut inte ha trekant, oavsett kön. Han vill helt enkelt inte se mig med någon annan.

• Anonym (sådär)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-08-10 17:41:44 följande:

Jag har väl aldrig skrivit att skiljsmässa är omöjligt? Jag har skrivit att det inte är ett bra alternativ, jag skrev dessutom i trådstarten att jag nämnt för honom att om det inte blev en ändring skulle jag behöva hitta tillfredställelse någon annanstans. Det känns som att du letar fel att peta på. Är det så att du ser otrohet som ett så stort övertramp att om någon ens tänker tanken måste det vara fel på personen?

#19 Jag vill inte gå in i detalj över min diagnos, men låt oss säga att den okontrollerad kan få mig göra impulsiva och dåliga beslut. Jag tar mitt ansvar genom att följa behandlingsplanen, så risken är minskad men den finns. Stress och andra saker kan ge den knuff som behövs för att jag ska ta det steget och sexuell frustration är även det en negativ känsla som kan bana in tankarna i dåliga riktningar. Hur mycket kontroll jag än får så kommer jag alltid behöva beakta episoder/återfall.

Men du skrev att NI inte skulle klara er utan varandra och det stämmer ju inte, han tycker bevisligen att han kan klara sig utan dig OM du är otrogen. Det är snarare DU som tycker att DU inte klarar dig utan honom.

Jag letar inte fel, jag påpekar uppenbara och väldigt relevanta fel. För om du håller och försöker göra otrohet till "den enda vägen" för sig själv genom att intala dig själv att alla andra alternativ som tex en skilsmässa är omöjliga och att otrohet då är den bästa "lösningen" för er båda så är ju det är falskt argument. Du ville väl trotts allt att vi skulle hjälpa dig låta bli att vara otrogen eller?

Dessutom har du fortfarande inte svarat på om du nämnt för honom att du funderar på att ligga med andra om inte era problem blir lösta, för det kan man ju tycka borde vara väldigt relevant och få honom att inse allvaret?
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-08-10 17:46:48 följande:

Han vill absolut inte ha trekant, oavsett kön. Han vill helt enkelt inte se mig med någon annan.

Ok. Men skriver du med andra män nu, som du kan se dig riskera vara otrogen med? Eller hur skulle det gå till om du impulsivt var otrogen?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Desperat) skrev 2023-08-10 17:46:48 följande:

Japp, han av det du skriver varit väldigt tydlig med att otrohet = skilsmässa, så varför är otrohet då ett alternativ öht? Du vet ju att det är lika med slut?
  • Jim84

Hade jag varit i sina skor så hade jag troligtvis träffat någon annan diskret. Inte minst som ett sätt att pröva var jag stod sexuellt, släppa på repet.

• Anonym (Engelska)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2023-08-10 07:33:00 följande:

Jag lider med dig, TS! Jag hade också samma problem med min första fru, som jag också har mina barn med. Jag var frustrerad, jag tog upp och pratade om det gång på gång under flera år. Det blev lite bättre precis efter det men föll snart tillbaka i samma fåror.

Till slut tittade jag för djupt i en annan kvinnas ögon och var otrogen. Det avslöjades och det ledde till en process som ett par år senare slutade i skilsmässa. Barn under 10 år.

Det som var det märkliga var att när min otrohet avslöjades blev hon som förbytt. Hon blev plötsligt väldigt intresserad av sex och gjorde saker som hon tidigare nekat mig för att hon ogillat det, t.ex. oralsex. Det var som att hon plötsligt insåg att hon verkligen kunde förlora mig och det kändes som skit att det krävdes att jag skulle vara otrogen för att hon skulle se mig och mina behov och bjuda till i sängen.

Vi hade väldigt bra sex den sista tiden, men när jag väl börjat umgås med tankarna på skilsmässa så kände jag en sån lättnad eftersom det också var en massa annat som inte fungerade. Så jag drev på mot en skilsmässa.

Med ett annat långt förhållande bakom mig är jag nu i ett nytt. På ett sätt har vi väldigt bra sex. Som man så har jag glädjen att kunna tillfredsställa henne väldigt lätt. Hon går igång snabbt, hon får flera vaginalorgasmer och i princip kan jag bara genomföra ett samlag med fokus på egen njutning och så kommer hennes på köpet.

Men jag saknar ändå något. Det är väldigt sällan som hon tar initiativ, fast hon avvisar i princip aldrig mig när jag vill. Hon ogillar att ge oralsex men tar gärna emot. Hon är ganska passiv under sex, vilket kanske egentligen inte är så konstigt eftersom hon får sin njutning så lätt genom samlag.

Men hon fattar liksom inte att jag också vill känna mig åtrådd. Jag vill bli överraskad av att hon plötsligt förför mig, jag vill bli nedtryckt i sängen och riden eller att hon sätter sig över mig i en 69:a utan att jag ber om det.

Men jag har tvingats inse att det inte ingår i hennes personlighet att ta sexuella initiativ. Och med tidigare erfarenheter så vill jag inte riskera att prata sönder vårt sexliv. Vi har det så bra på alla andra sätt så jag vill inte förstöra den här relationen utan jag försöker nöja mig med att få vara den som tar alla initiativ och nöja mig med att sexet ser ungefär likadant ut varje gång efter ett mönster som vi utvecklat och som innebär att jag är den aktive och hon mest bara tar emot. Jag blir ju tillfredsställd rent sexuellt, så det kan ju ses som ett lyxproblem, men emotionellt är jag inte lika tillfredsställd.

Men jag har accepterat att det inte går att förändra människor i grunden, bara putsa lite på ytan, och min fru är inte den typen som klarar av att ta sexuella initiativ (mer än att antyda att hon tycker att det skulle vara trevligt med sex och sen få mig mig att göra jobbet).

Så detta är min poäng: Förmodligen kommer det aldrig att gå att ändra din man, kanske inte med mindre än att han får en rejäl chock, som i fallet med min första fru.

Hej
    tack för inspark här, och som du har det i ditt nuvarande känner jag såklart igen.

Kommer ifrån ett förhållande som var sjukt sexig. Vi hade kvalitetssex 1 till 2 gånga per dag. Det vanilj, det bondage, det utmanande sex. Sexuellt var det så jättebra.
    Men här ser vi ett exempel på, att sex inte klara av ett förhållande om den andra sida inte på plats. Att intellekt, vardagssysslor och alt annat inte går, då kommer sexet inte att underhålla en relation.

MEN, DET VAR SÅ HÄRLIGT OCH DET VAR DE BÄSTA 10 ÅREN SEXUELLT.

Därför tog det slut, och nu igenom de sista 6 åren varit tillsamman i en ny relation, var alt det som inte funkat i det förra funkar jättebra.
    Men sexet. Det blivet lagom, det totalt motsatt.
    Hon inaktiv, tager som din inte initiativ. 

Det som att jag ibland har sex med en docka. Ja klart jag mår att få henna till en orgasme, men om hon får, då är det slut. Hon orkar inte mera.
    I det fall känner jag mig absolut inte tillfredsställande, och det ett problem - för jag.
    Hon känner alt ok, bra sex, men?.

Liten exempel:
    Ibland arrangerar jag en ?blind dinner? Jag gör mat, arrangerar och hon får inte kolla. Hon har ögonbindel på, och ser inte någonting als.
    Det jag sorger hon får mat, jag smeker och om hon bindas till stolan, får hon kanske 2-3 orgasmer under middagen.
    Ingenting till mig därefter.

Vill gärna testa olika saker, men Altid avbrutna för att hon bara klara av en orgasm, och inte energi till att fokusera på mig.

Men plötslig händer det. Om liten alkohol. Då kommer hon att aktiveras. Och ibland. TA MIG I RUMPAN. Då bliver jag så härlig kåt, och kan ha stånd i en timma utan problem, oavsett att jag, som några vill säga, är gammal.

Så ja, känner igen det du beskriver.

• Anonym (Engelska)
    Anonym (Engelska) skrev 2023-08-10 18:49:44 följande:

Hej
    tack för inspark här, och som du har det i ditt nuvarande känner jag såklart igen.

Kommer ifrån ett förhållande som var sjukt sexig. Vi hade kvalitetssex 1 till 2 gånga per dag. Det vanilj, det bondage, det utmanande sex. Sexuellt var det så jättebra.
    Men här ser vi ett exempel på, att sex inte klara av ett förhållande om den andra sida inte på plats. Att intellekt, vardagssysslor och alt annat inte går, då kommer sexet inte att underhålla en relation.

MEN, DET VAR SÅ HÄRLIGT OCH DET VAR DE BÄSTA 10 ÅREN SEXUELLT.

Därför tog det slut, och nu igenom de sista 6 åren varit tillsamman i en ny relation, var alt det som inte funkat i det förra funkar jättebra.
    Men sexet. Det blivet lagom, det totalt motsatt.
    Hon inaktiv, tager som din inte initiativ. 

Det som att jag ibland har sex med en docka. Ja klart jag mår att få henna till en orgasme, men om hon får, då är det slut. Hon orkar inte mera.
    I det fall känner jag mig absolut inte tillfredsställande, och det ett problem - för jag.
    Hon känner alt ok, bra sex, men?.

Liten exempel:
    Ibland arrangerar jag en ?blind dinner? Jag gör mat, arrangerar och hon får inte kolla. Hon har ögonbindel på, och ser inte någonting als.
    Det jag sorger hon får mat, jag smeker och om hon bindas till stolan, får hon kanske 2-3 orgasmer under middagen.
    Ingenting till mig därefter.

Vill gärna testa olika saker, men Altid avbrutna för att hon bara klara av en orgasm, och inte energi till att fokusera på mig.

Men plötslig händer det. Om liten alkohol. Då kommer hon att aktiveras. Och ibland. TA MIG I RUMPAN. Då bliver jag så härlig kåt, och kan ha stånd i en timma utan problem, oavsett att jag, som några vill säga, är gammal.

Så ja, känner igen det du beskriver.

Vet att detta kanske liten utanför ämnat i den tråden, men plinten är, att det inte bara sex som måsta fungera, annat i relationen måsta också.
    Får någon att ha båda? Ja det tror jag några par har. Men om jag ska vara ärlig. Tror att många har det ena eller det andra.

Livet är ibland ett välj om vad som ska prioriteras.
    Ibland känner jag, att bara ett fåtal vill kämpa för relationen, gå på kompromiss.
    Är det inte som du vill ha, skilja dig.
    Jag får inte den sex jag vill ha, skilja dig
    Min fru / man förstår mig inte, skilja dig

En rätt relation hittar kompromiss som båda kan Leva med. Kompromiss som tillfredsställer båda. IGEN FÅR NÅGONSIN 100% det som man vill ha.
    Det är livet, det är så det är.
  • Robert 832

Rent krasst finns det bara tre alternativ.

1. Han slutar tycka synd om sig och börjar prata om er situation. Inget löser sig av att skjuta upp och/eller stoppa huvudet i sanden. Lösningen kan ligga i att han tar åt sig av kritik eller är öppen för alternativ.

2. Ni gör slut. Även om det inte är det bästa för er situation med barn och ett gemensamt liv är det faktiskt en utväg som de allra flesta tar, speciellt då ena parten är ovillig att ens prata om problemet eller hitta lösningar.

3. Du tar steget och är otrogen. Försöker att hålla det hemligt och balansera det med din vardag med alla risker det innebär både för er relation och ditt egna rykte/anseende.

• Anonym (sådär)
    Robert 832 skrev 2023-08-11 15:49:41 följande:

Rent krasst finns det bara tre alternativ.

1. Han slutar tycka synd om sig och börjar prata om er situation. Inget löser sig av att skjuta upp och/eller stoppa huvudet i sanden. Lösningen kan ligga i att han tar åt sig av kritik eller är öppen för alternativ.

2. Ni gör slut. Även om det inte är det bästa för er situation med barn och ett gemensamt liv är det faktiskt en utväg som de allra flesta tar, speciellt då ena parten är ovillig att ens prata om problemet eller hitta lösningar.

3. Du tar steget och är otrogen. Försöker att hålla det hemligt och balansera det med din vardag med alla risker det innebär både för er relation och ditt egna rykte/anseende.

Fast nummer 3 påstår ju TS i sin trådstart är något hon vill undvika (även om man kan fråga sig om det stämmer).

Tråden heter ju trotts allt, "hur undviker jag att vara otrogen?" Och hon skriver ju ändå såhär:
    Anonym (Desperat) skrev 2023-08-08 23:58:54 följande:
    Hur undviker jag att vara otrogen?
    Det kanske låter enkelt; bara gör det inte. Tyvärr är det inte så enkelt för mig.

så snälla, hjälp mig, hur stoppar jag mig själv från att vara otrogen? Och hur ska jag kommunicera med min man för att han ska lyssna och förstå?

Och då känns det ju lite märkligt att ha det som ett alternativ öht?
  • Anonym (:))

Jag är inte i samma situation exakt men liknande. Klart du ska skaffa dig en älskare.. det gjorde jag  :)

• Anonym (Karl)
    Anonym (:)) skrev 2023-08-19 07:59:58 följande:

Jag är inte i samma situation exakt men liknande. Klart du ska skaffa dig en älskare.. det gjorde jag  :)

Vet han inte om det, eller var det något han gick med på att du har en älskare?
  • Anonym (Ultima)
    Robert 832 skrev 2023-08-11 15:49:41 följande:

Jag är inte övertygad om att det är så påverkande på ryktet idag.

Titt som tätt hör man om någon kollega eller annan som hamnat snett, och det är väl inget som någon annan ligger sömnlös över än de som hade relationen, om man inte är frireligiös/ tokkristen och vill påtvinga andra sin egen moral?

I övrigt lever många så stressade liv och svenskar duschar så mycket ändå att det är svårt att bli påkommen om man begränsar kontakten till sex och inte gör "the ugly" i någon av parternas bostad eller bil.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Ultima) skrev 2023-08-20 18:31:39 följande:
    Jag är inte övertygad om att det är så påverkande på ryktet idag.

Titt som tätt hör man om någon kollega eller annan som hamnat snett, och det är väl inget som någon annan ligger sömnlös över än de som hade relationen, om man inte är frireligiös/ tokkristen och vill påtvinga andra sin egen moral?

I övrigt lever många så stressade liv och svenskar duschar så mycket ändå att det är svårt att bli påkommen om man begränsar kontakten till sex och inte gör "the ugly" i någon av parternas bostad eller bil.
    Och de frireligiösa verkar bara ligga sömnlösa om omoralen är bland sin egna församling
  • onelifetolive

Jag känner igen mig väldigt mycket i din berättelse TS. Jag har det ungefär som du, med skillnaden att vi inte har sex alls - annat än hand-jobb på varandra.
    Jag är så trött på att inte ha ett normalt sexliv att nu får det bli vad det blir. 
    Hamnar jag i en situation där det kan bli åka av kommer jag ta den. 

Jag har verkligen försökt med allt men når inte fram. Jag har föreslagit parterapi - hon ser inte vad det skulle hjälpa. 
    Jag har gjort slut. Hon ändrades till att helt plötsligt få ett behov av sex - tills vi blev ihop igen - då tog det några månader tills hennes intresse var som bortblåst igen.
    Jag har föreslagit öppet förhållande - vilket hon inte vill - eftersom hon vet att jag inte vill ligga med vem som helst utan någon jag har känslor för.
    Jag har sagt att jag inte kommer leva ett liv utan sex och är det så att hon aldrig vill ligga får jag lösa det på annat sätt. 
    Jag har frågat om det är något med mig som gör att hon inte har lust, men inte heller där når jag fram. 

Jag förstår precis vad du menar med att skilsmässa inte är ett alternativ då det ställer till det för mycket på andra håll i livet. 
    Här kan man faktiskt välja att avstå från både pest och kolera. Är det verkligen så fel?

Svar på tråden Hur undviker jag att vara otrogen?